Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری برنامه «ثریا» که این روزها روایت مستند «آفریقا؛ سرزمین فرصت ها» را برای پخش از شبکه سه روی آنتن دارد، درباره این مجموعه مستند توضیح داد: برنامه «ثریا» سه سال است که مجموعه مستندهای برون مرزی را با نگاه به ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی کشورهای همسایه و مستقل برای حضور بیشتر ایران شروع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قبلا چنین مستندهایی را درباره روسیه، عمان و عراق ساخته بودیم و با توجه به استقبالی که از طرف مخاطبان و صادرکننده‌های ایرانی نسبت به ظرفیت‌های مطرح شده در این مستندها داشتیم ساخت این مستندها را ادامه دادیم. به طور مثال با توجه به رویکرد اقتصادی که در روسیه نمایش داده شد هنوز تماس داریم که عده‌ای از صادرکنندگان از این مستندها تشکر می‌کنند و بعد از مستندهای «ثریا»، محصولات خود را در مقیاس بالا صادرات کرده اند که ما برخی از فیلم‌های این افراد را هم پخش کرده ایم.

جرقه‌های «ثریا» در ذهن مسئولان و مردم

مقصودی اضافه کرد: بعد از پخش این مستندها برخی از سفرای ایران و رایزن‌های بازرگانی نیز تشکر کرده‌اند. این نشان می‌دهد هم در ذهن مسئولان جرقه‌ای خورده است که چرا این ظرفیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه مغفول مانده و چقدر جایش خالی بوده است و هم در ذهن صادرکنندگان و مردم عادی.

وی با اشاره به مستندهای ساخته شده در آفریقا نیز تصریح کرد: درباره ساخت مستندهای افریقا مشکلات زیادی داشتیم. ما در روسیه و عمان با نداشتن اطلاعات از بازار کشورها در ذهن مردم و تجار ایرانی مواجه بودیم ولی در افریقا با غلط بودن اطلاعات در ذهن مخاطب مواجه بودیم. تصویری که رسانه‌های غربی و حتی رسانه‌های خودمان از افریقا ایجاد کرده اند عمدتا فقر، بیماری، قحطی و جنگ است. لذا فعالان اقتصادی تصور حضور در آفریقا را هم نمی‌کنند. این تصویر غلط باید اصلاح شود و ما نیاز به تصویر واقعی از آفریقا داریم.

مستندسازی با اولویت اقتصادی و کسب درآمد

این تهیه‌کننده درباره اینکه مستندهای برون مرزی معمولا بیشتر با نگاه توریستی ساخته می‌شود درباره دغدغه خود نسبت به این آثار اظهار کرد: تم اصلی این مستندها پرداختن به ظرفیت‌های اقتصادی است و در کنار آن ظرفیتهای فرهنگی، روابط تاریخی و آداب و رسوم مردم این کشورها نیز در مستندها پرداخته شده است. با توجه به نیاز کشور به صادرات غیرنقتی این ضرورت حس می‌شود که باید به سمت پیدا کردن ظرفیت‌های اقتصادی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به دیگر کشورها رفت تا این درامدها جایگزین درآمد نفتی شود. بنابراین اولین ضرورت ما اقتصادی بود و بعد از آن بحث فرهنگی و تاریخی است که لایه‌های بعدی مستند است.

تهیه‌کننده و راوی این مستندها در واکنش به اینکه معمولا تصورمردم از ارتباط با کشورهای آفریقایی با نوعی حمایت‌های مالی ایران از آن‌ها همراه بوده است، گفت: یک ذهنیت غلط این است که مردم فکر می‌کنند با افریقا نمی‌توانیم کار اقتصادی سودآور داشته باشیم. اتفاقا اگر بازی برد برد در سیاست و اقتصاد قابل تعریف باشد با کشورهای مستقل ممکن خواهد بود. با امریکا و اروپا هیچ‌گاه نمی‌توانیم بازی برد برد تعریف کنیم. اما ده‌ها بازی برد برد در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه‌ها می‌توان تعریف کرد که سود خوبی هم برای هر دو کشور در ایران و کشورهای آفریقایی یا منطقه دارد. حضور اقتصادی ایران در آفریقا هم به نفع اقتصاد و اشتغال ایران است هم به نفع ملت‌های مظلوم آفریقایی. هم به پیشرفت ما کمک می‌کند و هم به توسعه آفریقا.

مقصودی با اشاره به مطالعاتش در این زمینه اظهار کرد: شاید تعجب کنید که میزان صادرات برزیل به قاره آفریقا برمبنای آمار سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ برابر ایران، ترکیه ۲۰ برابر ایران، هند ۴۰ برابر و چین ۱۶۰ برابر ایران است. آمارها نشان می‌دهد سهم ایران از حجم واردات کشورهای آفریقایی یک هزارم کل این واردات است و ظرفیت بی نظیری را از دست داده ایم.

تلنگر به سیاست گذاری‌های کلان با ساخت مستند

تهیه‌کننده «ثریا» درباره تاثیر ساخت این مستندها در رویکردهای کلان و سیاست گذاری‌های اقتصادی نیز گفت: نقش رسانه همین است که باید به فضای سیاست گذاری تلنگر بزنیم و یا مطالبه‌ای را برای مردم ایجاد کنیم. دنیا فقط اروپا و امریکا و چند کشوری که رابطه قهرامیزی هم با ما دارند، نیست. ما می‌خواهیم بگوییم دنیا خیلی بزرگتر از آن است که برخی تصور می‌کنند و ظرفیت‌هایی هست که ما تا الان به ان توجه نکرده ایم.

مقصودی در پایان درباره مدت زمان حضورش در کشورهای آفریقایی عنوان کرد: ما جمعا حدود ۳۵ روز در قاره آفریقا بودیم که در دو مرحله به کشوهای افریقایی سفر کردیم. یک بار به شرق آفریقا و کنیا و اوگاندا رفتیم و بار دیگر به ساحل عاج و سنگال در غرب آفریقا رفتیم که خروجی آن ۱۰ قسمت مستند شد البته معمولا برای تولید ۱۰ قسمت مستند شاید به دو برابر این زمان حضور نیاز باشد اما ما برای کاهش هزینه ها، تولید بسیار فشرده و بدون تعطیلی و حتی در مقاطعی شبانه روزی داشتیم. این ده قسمت مستند حاصل تلاش گروهی جمعی از بچه‌های ثریاست که در سخت ترین شرایط مالی گروه، برای شبکه سه سیما تولید شده است و من از همه کسانی که در تولید این مستند کمک کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم پخش این مجموعه مستند بتواند به اصلاح نگاه مسئولان و مردم به قاره آفریقا، و جهش صادراتی ایران به این قاره منجر شود.

این مجموعه مستند هر روز ساعت ۱۷:۱۰ از شبکه سه سیما پخش می‌گردد.

کد خبر 4869012 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: آفریقا مستندساز محسن مقصودی ویروس کرونا فیلم سینمایی تئاتر ایران موسیقی ایرانی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سینمای مستند فیلم کوتاه شبکه چهار سیما سازمان سینمایی رادیو نمایش سازمان صداوسیما سریال ایرانی شبکه پنج سیما ظرفیت های اقتصادی کشورهای آفریقایی مجموعه مستند تهیه کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است