Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور به ویژه دستگاه های مسئول برای مقابله و کنترل ویروس کرونا «کووید-۱۹» سوءاستفاده برخی افراد سود جو و حرام خوار در احتکار لوازم و مواد بهداشتی مورد نیاز مردم مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها است. این افراد متاسفانه جان و سلامتی مردم کشورشان و دور اطرافیانشان برای آنها هیچ اهمیتی ندارد و حاضرند برای کسب پول و سود بیشتر سلامتی هموطنان شان را مورد معلماه قرار بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، برخورد قاطع و سریع با این سودجویان نیازمند اقدامات جدی دولت و دستگاه قضایی است. اگر بخواهیم به حجم تاثر برانگیز احتکار مواد و اقلام بهداشتی که جان بسیاری از مردم کشورمان از همین ناحیه در خطر قرار گرفته است و البته حاشیه امن محتکران را دریابیم باید به نامه اخیر وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور مراجعه کنیم. وزیر بهداشت در نامه خود به «حسن روحانی» با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای ورود کرونا‌ویروس به کشور و اعلام وزارت بهداشت به گمرکات کشور برای ممنوعیت صادرات ماسک و تلاش‌های وزارت بهداشت برای خرید و ذخیره ماسک نوشت: «متأسفانه پس از حدود 10روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده است.»

نامه تاثربرانگیز وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور درباره دلالی‌ها

وی خطاب به رئیس جمهور ورود قانونی را چاره ساز نمی داند و به خرید وزارت بهداشت از محتکران تحت عنوان دلال اشاره می کند و می نویسد: «همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار، شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر‌جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به‌راحتی اعلام می‌کند که 200میلیون ماسک را می‌تواند 24ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟» این مساله حجم تاسف بار و پیچیده شبکه دلالی در ماجرای تامین اقلام بهداشتی در شرایطی که بسیاری از هموطنان ما دچار بیماری و مرگ شده اند و شاید وجود اقلام بهداشتی از حجم تاسف بار گسترش بیماری می توانست جلوگیری کند، را به خوبی نمایان می سازد.

رئیس‌جمهور نیز نامه ارسالی از سوی وزیر بهداشت در مورد تخلفات صورت گرفته در مورد اقلام بهداشتی از جمله ماسک و لباس مخصوص برای محافظت در مقابل کرونا را برای پیگیری به وزارت اطلاعات ارجاع کرده و دستور موکد داده که این موضوع در اسرع وقت پیگیری و متخلفان به دستگاه قضائی و افکار عمومی معرفی شوند.

همچنین در جلسه اخیر هیات دولت موضوع این نامه و موارد مطرح شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رفع کمبود این کالا در بازار و مقابله با سودجویان و متخلفان با هماهنگی قوه قضائیه، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا راهی برای تامین اقلام بهداشتی و مقابله با سودجویی ها در شرایط فعلی کشور پیدا شود. این موضوعات تا حد زیادی تاکنون پیگیری شده و منهای ماسک که هنوز در بسیاری از داروخانه ها موجود نیست، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در اغلب داروخانه ها موجود شده است.

رئیس قوه قضائیه: به دلالان جان مردم رحم نمی‌کنیم

رییس قوه قضاییه به دادستان‎ها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران در نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آن‌ها برخورد عبرت‎آموز داشته باشند تا همه بدانند دستگاه قضایی سلامت و امنیت مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‎کند. متاسفانه سودجویان و محتکرانی هستند که کالای پزشکی مورد نیاز مردم را احتکار می‎کنند که اقدام آنها با هیچ منطق اخلاقی و اسلامی و انسانی سازگار نیست و برای ما هم قابل قبول نیست.

حجت الاسلام سید «ابراهیم رئیسی» تصریح کرد: احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی توان از این مسأله گذشت. همان‎طور که در دوران جنگ تحمیلی که مردم فرزندان خود را برای مقابله با دشمن به جبهه می‎فرستادند، عده‎ای کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار می‎کردند، الآن هم عده‎ای با زندگی مردم سوداگری می‎کنند.

وی با تأکید بر لزوم برخورد مسئولان ذیربط با این مساله تأکید کرد: خوشبختانه دادستانی تهران بیش از 20 نفر از محتکران کالاهای پزشکی را دستگیر و انبارهای آنها را کشف کرده و تحویل وزارت بهداشت نموده است که امیدواریم به سرعت در بازار توزیع شود.

دادستان کل کشور: محتکران مجازاتی در حد افساد فی الارض خواهند دید

همچنین دادستان کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت نوشت: «نامه پر از درد و غم جنابعالی را برای شورای عالی امنیت ملی ملاحظه نمودم. ضمن سپاس و تشکر از حضرتعالی و تمامی همکاران تلاشگرتان در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا اعم از پزشکان و پرستاران و کمک پرستاران و سایر دست اندرکاران مربوط، به اطلاع می‌رساند اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌گردد بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی الارض دارد.»

حجت الاسلام «محمد جعفر منتظری» یادآور شد: از این روی، مقتضی است به مسئولان ذیربط در سراسر کشور اعلام فرمائید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا مؤثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن بصورت فوق العاده اقدام گردد. اضافه می‌نماید؛ قوه قضائیه اقداماتی را در جهت مقابله با جرم مذکور در دست اقدام دارد که به زودی مراتب به اطلاع خواهد رسید.

هماهنگی بخش های مختلف کشور برای مقابله با کرونا و حاشیه‌هایش

حالا که در پی هماهنگی بخش های مختلف نظام برای مقابله با ویروس کرونا شرایط تامین اقلام بهداشتی نسبت به روزهای گذشته کمی بهتر شده است و همگی به میدان آمده اند، رهبر انقلاب در این خصوص فتوا صادر کرده و توصیه هایی برای رعایت بهداشت فردی و توجه به دستورات مسئولان و پزشکان برای ریشه کنی این ویروش داشته اند و رئیس جمهور نیز وزارت اطلاعات را پیگیر احتکار اقلام بهداشتی کرده و خواهان معرفی هرچه سریع تر این افراد شده است.

از طرفی رئیس قوه قضائیه نیز دستور خوبی براي برخورد جدي و رحم نكردن به كساني كه جان و سلامت مردم را دستمايه جيب، كاسبي و زياده خواهي خودشان قرارداده اند، داده است و دادستان كل كشور نیز نامه امیدوارکننده ای خطاب به وزير بهداشت براي پيگيري خارج از نوبت تخلفات دلالان سلامت مردم نوشته است که تماما حکایت از عزم مسئولان برای مقابله با این بیماری و حواشی آن دارد. اما یک نکته دیگر نیز باید از نظرها دور بماند.

منتظر معرفی و برخورد با محتکران هستیم

قطعا یکی از مصائب جدی کشور ما در برهه های حساس و مواقع بروز بحران و مشکل وجود افراد سودجویی است که با دست زدن به اقداماتی نظیر احتکار، کم فروشی و گران فروشی؛ مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد می کنند. در ماجرای تحریم بخشی از این اقدامات را دیدیم و حالا در مقابله و مبارزه با ویروس کرونا نیز این افراد جان و سلامت مردم و هموطنان شان را دستمايه جيب، كاسبي و زياده خواهي خودشان قرارداده اند.

مردم انتظار دارند نتایج عملي و ملموس هماهنگي در بخش های مختلف نظام برای مقابله با این دست افراد را ببینند. انتظار اول این است که کالاهای احتکار شده توسط آنها کشف و هرچه سریع تر به بازار تزریق شود و انتظار دوم این است که این افراد به مردم معرفی شوند و همانطور که رئیس قوه قضائیه گفته له آنها رحم نشود. مردم قطعا منتظر دیدن نتیجه معرفی و برخورد با دلالان جان و سلامت همنوعان شان هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران سیامند رحمان محمد توفیق علاوی روز درختکاری کشتار مسلمانان در هند دعای هفتم صحیفه سجادیه هماهنگی بخش های مختلف نظام مقابله با کرونا مبارزه با دلالی انتظار مردم معرفی دلالان برخورد جدی با دلالان معرفی دلال ها جلوگیری از سودجویی کروناویروس کرونا در ایران سیامند رحمان محمد توفیق علاوی روز درختکاری کشتار مسلمانان در هند دعای هفتم صحیفه سجادیه برای مقابله اقلام بهداشتی وزارت بهداشت وزیر بهداشت جان و سلامت رئیس جمهور قوه قضائیه سلامت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی

اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی از سه‌شنبه هفته گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و امروز هم برخی مواد آن تصویب شد. بر خلاف ادعاهای برخی رسانه‌ها، محتوای این طرح نشان‌دهنده حجم گسترده‌ای از معافیت‌ها برای محافظت از معاملات روزمره مردم است.

به گزارش ایسنا، رفع اصلاحات طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی از سه‌شنبه هفته گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت و بخش‌های قابل توجهی از آن مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت. بعد از موجی از روایت‌های غلط یا ناقص توسط رسانه‌ها و برخی مسئولین دولت یازدهم به راه افتاد. در این روایت‌ها طرح مذکور، روشی برای اخذ مالیات از آحاد مردم و سودجویی دولت از شرایط تورمی عنوان می‌شد؛ این درحالی است که در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی مالیات‌های گسترده‌ای برای مردم عادی و سرپرستان خانوار در بازار املاک و خودرو دیده شده است، همچنین در معاملات شفاف طلا و ارز نیز حجم چشمگیری از معافیت‌ها گنجانده شده است.

از زمان شروع بررسی طرح برخی رسانه‌ها و افراد از پرداختن به هدف اصلی طرح که تمرکز آن بر معاملات سوداگرانه است، خودداری می‌کنند. درواقع سیاستگذار در این طرح قصد دارد در کنار مهار سوداگری و سفته بازی به عنوان یکی از عوامل ایجاد تورم، مردم عادی را از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف نماید. بررسی برخی معافیت­های این طرح میتواند این ادعا را اثبات کند.

معافیت‌های مالیاتی برای مردم

در چهار سال ابتدایی اجرا معافیتی دیده شده که اصطلاحاً دوره تنفس گفته می‌شود و در این دوره اولین فروش دارایی­‌های ملک و خودرو مشمول مالیات نخواهد بود؛

فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص معاف از مالیات است یعنی فروش ملک مسکونی و خودرو سواری شخصی به تعداد اعضای خانوار معاف است.

سرپرست خانوار از معافیت بیشتری نیز برخوردار است و فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی بدون مالیات به صورت اضافی به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد؛

به جهت حمایت از تولید مسکن، ساخت و فروش املاک نوساز مشمول این مالیات نمی­‌شود؛

انواع طلا که به صورت رسمی خرید و فروش شده‌اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند؛

انواع ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده‌اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند؛

عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارای­ی‌ها در بازار اوراق بهادار (بورس و فرابورس) مشمول مالیات نیست؛

دارایی­‌هایی که به صورت بلاعوض منتقل می شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند؛

انتقال دارایی‌­ها به صورت ارث معاف از مالیات است؛

اراضی با کاربری کشاورزی معاف از این مالیات هستند؛

جهت تشویق اجاره املاک، درآمد حاصل از اجاره تا سقف 50 درصد از عایدی سرمایه املاک کسر می‌­شود.

معافیت‌ها هدفمند در طرح

معافیت های ذکر شده تحت عناوین مختلف و با اهداف مختلفی در این طریح دیده شده که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود. به عنوان نمونه دوره تنفس معافیت مالیاتی جهت فروش دارایی‌های مازاد خریداری شده قبل از قانون دیده شده، معافیت فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص بر اساس این منطق که نیاز مصرفی اشخاص مشمول مالیات نشود دیده شده است.

همچنین تخفیف‌هایی برای ایجاد انگیزه اجاره دادن املاک و جلوگیری از خالی ماندن آن دیده شده و بر اساس آن درآمد حاصل از اجاره از کل عایدی سرمایه حاصل از انتقال ملک مسکونی اجاره داده شده کسر می‌شود.

معافیت عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارایی­ها در بازار اوراق بهادار (بورس و فرابورس) با هدف حمایت از بازار سرمایه لحاظ شده و معافیت فروش انواع طلا و ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده‌اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند با هدف حمایت از توسعه شفافیت اقتصادی در نظر گرفته شده است.

مردم عادی، خارج از دایره شمول این مالیات

معافیت‌های گسترده و هدفمند دیده شده در این طرح که از ابعاد مغفول مانده در فضای رسانه است، نشان می‌دهد تلاش قانونگذار عدم درگیری آحاد جامعه است و صرفاً اشخاصی که دارای فعالیت‌های سوداگرنه، غیرمولد و آسیب‌رسان به اقتصاد هستند مشمول این قانون شوند و اساساً مردم عادی که فاقد این گونه فعالیت‌های اقتصادی هستند، از دایره شمول این طرح خارج هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است