Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@10:42:17 GMT

دولت به طور جدی برای متعادل کردن بازار مسکن ورود نکرد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۱۹۹۵

دولت به طور جدی برای متعادل کردن بازار مسکن ورود نکرد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت به طور جدی برای متعادل کردن بازار مسکن ورود نکرده است، گفت: عدم ورود جدی دولت به بازار مسکن باعث شده تا سوداگران بخش مسکن را از حالت تعادل خود خارج کنند.

سید حسن علوی نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا ورود دولت برای سامان دادن به بازار مسکن در چند سال گذشته مفید و به موقع بوده است، گفت:‌ تلاطم بازار مسکن در سال‌های گذشته به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن بوده است، پس طبیعی است هر محصول و هر کالایی که تقاضا برای آن بالا باشد و عرضه نتواند پاسخگوی این تقاضا باشد، آن کالا گران خواهد شد، پس مسکن نیز از این موضوع مستثنا نیست و همواره می‌بینیم که عرضه از تقاضا عقب‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تا حدودی مسکن مهر توانست پاسخگوی تقاضا باشد و عرضه را تا حدودی افزایش داد، گفت: مسکن مهر توانست تعدادی از متقاضیان مسکن را که توانایی و قدرت خرید پایینی داشتند را صاحب مسکن کند، اما وقتی طی چند سال گذشته تولید و عرضه مسکن کاهش یافت، قشر آسیب‌پذیر جامعه از قیمت‌ها جا ماند و آمار مستأجران بیشتر شد.

علوی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته عدم پاسخگویی به تقاضای واقعی مسکن باعث شد تا ساخت خانه‌های لوکس افزایش و تعداد خانه‌های خالی از سکنه بیشتر شود، گفت: در این دوران بود که بازار مسکن دچار تلاطم شد و سوداگران بدون هیچ قانونی که بتواند با آنها مقابله کند، وارد بازار مسکن شدند و قیمت‌ها را افزایش دادند. امروز نیز می‌بینیم که عرضه و تقاضای مسکن دچار اختلال شده‌اند و این اختلال موجب گرانی قیمت مسکن شده است.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته افزایش یافته و تجهیزات برقی و مکانیکی آسانسورها که عمدتا وارداتی بودند در بازار کاهش یافته است، گفت: عدم جدیت دولت در ورود به بازار مسکن در سال‌های گذشته باعث شد سوداگران به راحتی در بازار مسکن ورود کنند و مسکن را از حالت منطقی و تعادل خود خارج کنند. در حالی که دولت باید بازار را در اختیار می‌گرفت و نظارت خود را در بازار مسکن بیشتر می‌کرد.

وی افزود: دولت می‌توانست با تأمین مصالح ساختمانی و حمایت از انبوه‌سازان قیمت تمام‌شده ساخت را متعادل‌تر کند تا این روزها سازندگان با این موضوع که قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یافته، پس باید قیمت مسکن گران شود مواجه نمی‌شدیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه شرایط کسب و کار مهیا نیست و بسیاری از انبوه‌سازان رغبتی برای ورود به ساخت و ساز مسکن ندارند، گفت:‌ در تمام دنیا دولت از تولیدکنندگان مسکن که به طور مستقیم با 200 صنعت وابسته ارتباط داشته و می‌تواند فرصت شغلی زیادی برای کشور ایجاد کند، حمایت می‌کند، پس باید دولت برای یک بار هم که شده به شکل جدی موضوع مسکن و بحران آن را مرتفع کند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه گفته می‌شود برخی مشاوران املاک موجب افزایش قیمت مسکن می‌شوند صحت دارد، افزود: یکسری از مشاوران املاک که فاقد کد رهگیری هستند در بالا و پایین کردن قیمت‌ها بسیار نقش دارند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مجلس شورای اسلامی مجلس دولت بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبض مسکن در کلان‌شهر همسایه تهران

کرج به دلیل مجاورت با تهران، زودتر و بیشتر از سایر شهر‌های بزرگ کشور، تحت‌تاثیر وقایع و روند‌های بازار مسکن تهران قرار می‌گیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، سال گذشته، بخشی از مهاجرت‌های مستاجران تهرانی به مناطق شهری اطراف، در قالب ورود به کرج و حومه استان البرز رقم خورد.

طی دهه ۸۰ نیز بعد از جهش قیمت مسکن (سال‌های پس از ۸۶) بخش قابل‌توجهی از زوج‌های جدید تهرانی، کرج را برای صاحب خانه شدن انتخاب کردند.

با این حال تحولات شهری در این کلان‌شهر همسایه تهران طی سال‌های اخیر از یک سو نیروی جاذبه سکونتی برای تهرانی‌های ناتوان از خرید و اجاره را بیشتر کرد –از جمله تجهیز شبکه متروی تهران-کرج- و از سوی دیگرعاملی برای تغییرات قیمت مسکن با آهنگ سازگارتر با تهران شد.

در نبض مسکن امروز، فایل‌هایی که زمستان سال گذشته در بازار مسکن کرج و برخی مناطق شهری حومه‌ای عرضه شده بود، آورده شده است.

میانگین قیمت پیشنهادی فروش در این فایل‌ها ۴۲ میلیون تومان است که برای واحد‌های مسکونی با میانگین مساحت ۹۷ مترمربع و میانگین سنی ۷ سال ساخت برآورد شده است.

این سطح قیمت با توجه به سطح قیمت آپارتمان‌های تهران در زمستان سال گذشته بیانگر آن است که فاصله قیمت مسکن بین این دو کلان‌شهر کمتر از نصف است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت مسکن در مناطق مختلف کرج را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود
  • قیمت اجاره آپارتمان در منطقه ۱ و ۳ تهران
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • نبض مسکن در کلان‌شهر همسایه تهران
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • نرخ رهن بازار مسکن؛ رهن کامل یک واحد نوساز با ۵۰۰ میلیون تومان
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟