Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:16:39 GMT

نابرابری عرضه و تقاضای ماسک و ژل

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۱۹۲۴

نابرابری عرضه و تقاضای ماسک و ژل

رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم علاوه بر باور و اراده جمعی مستلزم تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز از قبیل مواد ضد عفونی کننده دست و سطوح، دستکش و ماسک است هرچند مسوولان و کارشناسان مختلف تاکید دارند که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک در همه مکان‌ها ندارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در خط مقدم مبارزه با کرونا علاوه بر تلاش بی‌وقفه برای شکست دادن کرونا در این مدت به فکر تامین اقلام بهداشتی مردم نیز بوده‌اند و سایر ارکان دولت از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از روزهای اول شروع این بحران پای کار آمده و خطوط تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده در کشور به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایرنا دومین بار در یک هفته گذشته به سراغ برخی داروخانه‌های شهر بیرجند رفت تا درباره علل کمبود یا نبود اقلام بهداشتی با متصدیان و مردم گفت و گو کند.

رسید ولی تمام شد

یکی از کارکنان داروخانه به ما گفت: براساس بخشنامه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا اطلاع ثانوی توزیع ماسک در داروخانه‌ها انجام نمی‌شود.

آفتابی افزود: برخی اقلام بهداشتی از جمله محلول ضد عفونی دست و دستکش روزانه در اختیار داروخانه قرار می‌گیرد اما حداکثر بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم برای ماسک چند برابر افزایش یافته است اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در چین عده‌ای از مردم چندین بسته ماسک و دستکش خریداری می‌کردند اما انگار ما غافل بودیم، هرچقدر تقاضا می‌کردند در اختیارشان قرار می‌دادیم اما از زمان شیوع این ویروس در کشور به نفری یک یا دو عدد ماسک دادیم.

وی گفت: در حال حاضر ما نیز مانند سایر شهروندان ماسک نداریم تا در داروخانه استفاده کنیم، دستکش پلاستیکی هم توزیع می‌شود اما هنوز ندیده، تمام می‌شود.

آفتابی افزود: وقتی دستکش لاتکس یافت نمی‌شود به مردم توصیه می‌کنیم حداقل از دستکش پارچه‌ای استفاده کنند و مدام آن را بشورند در آفتاب یا با حرارت اتو خشک کنند اما اعتقادی به این دستکش‌ها ندارند و آن را نمی‌پسندند.

یکی از متصدیان داروخانه شبانه روزی در بیرجند هم گفت: جای ماسک در قفسه داروخانه‌ها خالی است و تاکنون هیچ ماسکی در اختیار داروخانه قرار نگرفته است.

ابراهیمی افزود: از هفته گذشته توزیع اسپری ضد عفونی کننده دست را به صورت روزانه در داروخانه داریم اما سهمیه مشخصی ندارد و بسیار کم است.

وی بیان کرد: به محض ورود مواد ضد عفونی کننده به داروخانه، در چند دقیقه کارتون‌های خالی بیرون برده می‌شود و سر وصدای شهروندان بلند می‌شود اما کاری از دست ما ساخته نیست.

این داروخانه‌دار اظهار داشت: دستکش به صورت محدود تهیه می‌کنیم و به هر نفر سه جفت می‌دهیم اما تقاضا زیاد است و باید مدیریت کنیم.

وی گفت: در چنین شرایطی افرادی سودجو هم هستند که نسبت به احتکار و گرانفروشی اقلام بهداشتی اقدام می‌کنند که باید با آنها به شدت برخورد شود، چون با سلامت مردم بازی می‌کنند و جریمه نقدی دردی از مردم دوا نمی‌کند.

یکی دیگر از داروخانه‌داران گفت: وقتی به شهروندان می‌گوییم اقلام بهداشتی مانند ماسک یا دستکش نداریم گاهی با خشم و عصبانیت آنها مواجه می‌شویم.

محمدی با بیان اینکه مقصر نبود اقلام بهداشتی داروخانه‌ها نیستند افزود: شرایط مردم و نگرانی‌های آنها را درک می‌کنیم و مسوولان هم باید بیش از پیش به فکر تامین اقلام مورد نیاز شهروندان باشند.

ماسک متقاضی بیشتری دارد

یکی از شهروندان که در جست و جو ماسک و دستکش در داروخانه بود گفت: چند روز است اکثر داروخانه‌های بیرجند را روزانه به دنبال ماسک هستم اما دریغ از یک عدد.

امیرآبادی افزود: تا حد امکان زن و بچه‌ها را در خانه قرنطینه کرده‌ام اما یک نفر باید به دنبال کسب درآمد و روزی برود، شغلم آزاد و راننده هستم و هر آن امکان دارد به بیماری مبتلا شوم اما ماسک پیدا نمی‌کنم.

وی اظهار داشت: از مسوولان می‌خواهیم به فکر افرادی که مشاغل آزاد دارند باشند، چون بیشتر از بیماری کرونا، استرس آن، من و خانواده‌ام را درمانده کرده است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز سراغ ماسک را از داروخانه می‌گرفت که شهروند دیگر در پاسخش گفت: «گشتم نبود نگرد نیست، اگر جایی پیدا کردی بگو ما هم بخریم».

این در حالی است که با اهتمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و پیگیری مدیریت عالی استان برای تولید مواد ضد عفونی کننده در داخل استان، توزیع این گونه مواد وضعیت بهتری نسبت به سایر اقلام بهداشتی دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان هیچ گونه ماسکی در اختیار استان قرار نگرفته است تا در داروخانه‌ها توزیع شود.

غلامرضا آهنی افزود: کماکان با کمبود ماسک در استان مواجه هستیم، تقاضای مردمی از داروخانه‌ها نیز زیاد است اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده سهمیه‌ای به استان اختصاص نیافته است.

وی بیان کرد: سایر اقلام بهداشتی از قبیل اسپری و ژل ضد عفونی کننده دست، دستکش لایتکس و جراحی به صورت تدریجی و روزانه در داروخانه‌های سطح استان توزیع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: هرچند توزیع اقلام بهداشتی با توجه به عرضه کم و تقاضای بالای مردم پاسخگو نیست اما تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

یکی از دلایل کمبود اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم، سوءاستفاده سودجویان از وضعیت کنونی است که نسبت به احتکار، اختفا و گرانفروشی اقدام می‌کنند.

رصد روزانه بازار 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بازار فروش اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم از جمله ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده و سایر اقلام روزانه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی و بازرسان سازمان صمت رصد می‌شود.

داود شهرکی افزود: از زمان شیوع کرونا در استان ۱۱ پرونده تخلف محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم تشکیل و از جمله ۲۰ هزار عدد ماسک و ۲۰۰ هزار دستکش در استان کشف و ضبط شده است.

وی اظهار داشت: اقلام و محصولات بهداشتی که کشف می‌شود در اولین فرصت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار می‌گیرد تا در داروخانه‌ها و مراکز درمانی توزیع شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تاکید کرد: افرادی که در انبارها و فروشگاه‌ها اقلام بهداشتی دارند باید هرچه سریعتر موجودی خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند در غیر ای نصورت هر محموله‌ای کشف شود کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

وی گفت: براساس تصمیمات ستاد استانی با متخلفانی که با سلامت مردم بازی کنند، به شدت برخورد خواهد شد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قاینات هم گفت: با استفاده از ظرفیت بسیج و مردم سه کارگاه تولید ماسک بهداشتی در این شهرستان راه‌اندازی شد.

سرهنگ پاسدار رضا هزاری افزود: در راستای تبدیل آسیب به فرصت در شرایط جدید و مقابله با ویروس کرونا از ظرفیت بسیج استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در این راستا سه کارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قاینات تجهیز شد و توسط گروه‌های جهادی اقدام به تولید ماسک می‌شود که تاکنون با کمک خیرین مواد اولیه برای تولید ۵۰ هزار ماسک تهیه شده است.

ماسک‌ این روزها به یکی از کالاهای پرتقاضا تبدیل شده است در حالی که به توصیه کارشناسان و متخصصان شست و شوی مرتب دست با آب و صابون و پرهیز از ترددهای شهری و بین شهری بهترین راه برای حفاظت از ابتلا به ویروس کروناست.

بازدید میدانی استاندار از نحوه توزیع و تولید

استاندار خراسان جنوبی نیز ۲ روز قبل به طور سرزده از تعدادی داروخانه‌های سطح شهر بیرجند بازدید کرد.

محمدصادق معتمدیان همچین به کارخانه تولیدکننده مواد ضدعفونی استان در شهر قاین رفت و ضمن خداقوت به پرسنل و کارکنان این واحد تولیدی که به صورت شبانه روزی در حال تهیه و تأمین مواد ضدعفونی کننده هستند، برای تزریق اعتبار و مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه قول مساعد داد.

وی گفت: این کارخانه متعهد شده است روزانه تا ۲۰ هزار تیوپ اسپری ضد عفونی کننده را در اختیار مردم استان قرار دهد و از ابتدای تغییر خط تولید این کارخانه در شهر قاین، بیش از ۳۰ هزار تیوپ مواد ضد عفونی کننده تولید شده است.

اولین مورد مثبت کرونا در خراسان جنوبی روز شنبه دهم اسفند اعلام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه دیروز (چهارشنبه) گفت: تا این لحظه از ۷۳ جواب آزمایش کرونا که دریافت کردیم، فقط چهار نمونه مثبت و بقیه منفی بوده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا خراسان جنوبی داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا و معضل بازار لوازم پیشگیری از آن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا خراسان جنوبی داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا خراسان جنوبی داروخانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مواد ضد عفونی کننده بهداشتی مورد نیاز داروخانه ها اقلام بهداشتی خراسان جنوبی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در یک سفر از پیش اعلام نشده از پکن با مقام شماره ۲ چین دیدار کرده است.

به گزارش الجزیره، دیدار ماسک با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در حالی انجام می‌شود که خودروسازان چینی در حال تبلیغ جدیدترین خودرو‌های الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی پکن هستند که از ۲۵ آوریل تا ۵ می‌برگزار می‌شود.

رسانه دولتی چین گزارش داد، در جریان دیدار روز یکشنبه آنها، لی به ماسک گفت که امیدوار است ایالات متحده با چین در همکاری “برد-برد” تعامل کند و از عملیات تسلا در چین به عنوان نمونه‌ای موفق از همکاری با یکدیگر نام برد.

لی گفت: «بازار بسیار بزرگ چین همیشه به روی شرکت‌های خارجی باز خواهد بود. چین به قول خود پایبند خواهد ماند و به سختی برای گسترش دسترسی به بازار و تقویت ضمانت‌های خدمات ادامه خواهد داد.»

ماسک در پستی در X گفت که از ملاقات با مقام شماره ۲ “مفتخر” است.

ماسک گفت: “ما اکنون سال هاست که همدیگر را می‌شناسیم، از اوایل روز‌های شانگهای. ”

بازدید ماسک از قبل اعلام نشده بود و مشخص نیست که آیا برنامه سفر او ممکن است شامل بازدید از نمایشگاه خودرو پکن باشد، جایی که خودروسازان چینی خودرو‌های الکتریکی را به نمایش می‌گذارند که مستقیماً با مدل‌های تسلا رقابت می‌کنند.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • تقاضای ویژه از علیرضا بیرانوند پیش از جدال با سپاهان
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی