Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@23:24:20 GMT

لزوم تشکیل کمیته حقوق شهروندی در سمنان

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۲۱۱۳

لزوم تشکیل کمیته حقوق شهروندی در سمنان

تشکیل کمیته حقوق شهروندی در شورای اسلامی شهر سمنان می‌تواند به رشد فرهنگ شهروندی و پیگیری مطالبات کمک کند.

خبرگزاری فارس سمنان- یادداشت: به‌طور کلی حقوق شهروندی را می‌توان مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه شهری تعریف کرد. حقوق شهروندی جزو حقوق ذاتی و فطری انسان‌هاست. همچنین این حقوق غیرقابل انتقال و تجزیه‌ناپذیر است؛ به این صورت که عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروند خوب کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را می‌شناسد، از آنها دفاع می‌کند، قانون را می‌شناسد، به آن عمل می‌کند و از طریق آن مطالبه می‌کند.

او می‌داند که فرد دیگری هم حضور دارد و دفاع از حقوق او یعنی دفاع از حقوق خودش و فردی که در امور شهر مشارکت دارد.

در کنار هر زندگی فردی، یک زندگی جمعی نیز وجود دارد و برای موفقیت در این نوع زندگی، باید فردگرایی و منفعت‌طلبی تا حدودی مهار شود و اخلاق جمعی رواج یابد.

شهروند کسی است که هم منافع خود و هم منافع دیگران را در نظر آورد و در سایه همکاری و همراهی با دیگران و پذیرش مسؤولیت‌ها، شرایط بهتری را برای خویش و دیگران فراهم سازد.

با تشکیل کمیته شهروندی، شهروندان هم با حقوقی که دارند، آشنا می‌شوند و هم می‌توانند از تکالیفی که بر عهده آن‌هاست، آگاهی داشته باشند.

با توجه به وضعیی که شوراها به‌عنوان پارلمان محلی دارند، در این کمیته با کمک نهادهای حقوقی قضایی، شورای شهر به‌عنوان یک نهاد نوپا در نظام ما جایگاه خود را پیدا می‌کند و با پارلمان‌های محلی در دنیا همسان خواهد بود.

آنچه در کمیته شهروندی می‌توان انجام داد، تنقیح قوانین و اطلاع‌رسانی به شهروندان و کسانی است که پیگیر امور هستند.

در ادوار گذشته در شورای شهر مصوبات و موضوعاتی مطرح و مصوب می‌شده است که به علت عدم طبقه‌بندی، مشکلاتی را برای دوره‌های جدید شورا در پی داشته است؛ می‌توان با تشکیل کمیته تنقیح، از اتلاف وقت و دوباره‌کاری امتناع کرد.

می‌توان تمام مصوبات ادوار گذشته را تنظیم و بارگذاری کرد و با این عمل، حتی شهروندان در سامانه طرح‌ها و لوایح می‌تواند به‌راحتی به مصوبات قبلی شورا دسترسی داشته باشد.

در این سامانه که در دسترس شهروندان هم قرار می‌گیرد، این امکان پیش‌بینی می‌شود که شهروندان بتوانند درباره طرح‌ها و لوایحی که به نظر عموم مفید تشخیص داده می‌شود، اظهار نظر کنند و طرح‌هایی را پیشنهاد دهند که تصویب و اجرا شود و برای توسعه شهر مفید باشد.

یکی از محاسن ایجاد سامانه طرح‌ها و لوایح این است که اگر اعضای شورای شهر بخواهند موضوعی را مصوب کنند، ابتدا به سامانه مراجعه کرده و چنانچه سوابقی وجود داشت، پیوست‌های آن را بررسی می‌کنند تا از تصویب مجدد آن جلوگیری شود؛ این کار هم سبب جلوگیری از اتلاف وقت و عدم دوباره‌کاری می‌شود.

گذشتگان می‌گفتند «حق گرفتنی است، نه دادنی»؛ بر این اساس، اگر شهروندان برای دفاع از حقوق شهروندی خود، از آن حقوق آگاهی داشته باشند و بر رسیدن به حقوق شهروندی خود پافشاری کنند، دولت چه در معنی قوه مجریه و چه در معنی حاکمیت، ناچار به تمکین و انجام دادن توقعات شهروندان می‌شود؛ ولی اگر شهروندان در حفظ حقوق شهروندی خود و کسب آگاهی درباره این حقوق کوتاهی انجام دهند، دولت هم در این زمینه دچار قصور و تقصیر می‌شود.

بنابراین، نقش شهروندان در حفظ و صیانت از حقوق شهروندی یک امر ضروری است.

یک شهروند زمانی می‌تواند در بهبود بخشیدن کیفیت زندگی شهری خود مفید باشد که از حقوق شهروندی خود اطلاع داشته باشد تا در ارائه داوطلبانه خدمات عمومی ایفای نقش و با آموزش حقوق شهروندی به دیگران به شکل‌گیری اجتماعات فعال و توانمند کمک کند.

شهروندان فقط تا زمانی که از حقوق شهروندی خودآگاهی داشته باشند، می‌توانند افرادی را که در پی نقض قوانین شهری و حقوق شهروندی هستند، به رعایت حقوق شهروندی و قوانین شهری وادار کنند.

آنچه گفته شد، نقش شهروندان در جامعه بود؛ دولت نیز برابر شهروندان نیز وظایفی دارد.

دولت در برابر شهروندان خود تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند. حفظ کرامت انسانی، ارتباط با مردم، تلاش برای آبادانی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، افزایش سطح درآمد و رفاه مردم، گردش سرمایه و جلوگیری از انباشت آن، تخصیص عادلانه منابع و امکانات و رعایت اولویت‌ها، برقراری امنیت و ایجاد نظم و انضباط اداری و همچنین صیانت از حقوق فردی، همگی از تعهدات دولت در قبال شهروندان است.

بنابراین، دولت مقابل شهروندان مسؤولیت‌های بسیار پراهمیت و مهمی بر عهده دارد که اگر این مسؤولیت‌ها درست اجرا شوند، شهروندان هم برای انجام دادن مسئولیت‌های خود تلاش بیشتری می‌کنند.

یادداشت:‌ علی یزدانیان

انتهای پیام/74003/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق شهروندی حقوق یادداشت سمنان حقوق شهروندی خود حقوق شهروندی تشکیل کمیته طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه دیروز در امامزاده ابراهیم

به گزارش خبرآنلاین، دادستان شفت از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم این شهرستان خبر داد و گفت: علت وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.

ایسنا دادستان شفت از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم این شهرستان خبر داد و گفت: علت وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.

آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت که از بامداد روز گذشته (۱۳ اردیبهشت ماه) از یک نانوایی تعطیل شروع شد، به سرعت گسترش یافت و حدود ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری را طعمه کرد.

روستای امامزاده ابراهیم در ۴۸ کیلومتری مرکز استان گیلان (رشت) واقع است که به واسطه وجود ساختمان‌های زیبا و رنگارنگ چوبی چند طبقه و وجود چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، هر سال در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است. با وقوع این حادثه، این پنجمین باری است که روستای امامزاده ابراهیم دچار آتش‌سوزی شده است.

لی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت امروز در گفتگو با خبرنگاران، از تشکیل پرونده قضایی در راستای بررسی آتش‌سوزی شب گذشته بازارچه امامزاده ابراهیم شفت خبر داد.

وی در جریان بازدید میدانی از بازارچه امامزاده، بیان کرد: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد و بیش از ۱۳۰ پلاک واحد مسکونی و تجاری به‌طور کامل در آتش سوختند.

دادستان شفت افزود: ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور انجام تحقیقات در راستای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902345

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • لزوم خودداری شهروندان خوزستانی از تردد غیرضروری در هنگام بارندگی
  • دادستان شفت: برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم پرونده قضایی تشکیل می‌شود
  • تشکیل پرونده قضایی برای حادثه دیروز در امامزاده ابراهیم
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان تشکیل شد
  • پرونده قضایی برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم تشکیل می‌شود
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • لزوم واگذاری امور فرهنگی به مردم/ پیری جمعیت دغدغه جدی است
  • بارش شدید باران در راه است / لزوم توجه شهروندان به هشدارها