Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@09:30:45 GMT

درباره ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان تحقیق می‎شود

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۵۲۸۶

درباره ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان تحقیق می‎شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس؛ دیوان کیفری بین المللی روز پنجشنبه با آغاز تحقیقات درباره ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان موافقت کرد.

بر اساس حکم قضات تجدید نظر دیوان، قرار است درباره جرائم احتمالی که از اول ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان انجام شده است و از جمله نقش احتمالی نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان در این جنایات، تحقیق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، عملکرد نیروهای آمریکا از زمان حمله به طالبان در افغانستان زیر ذره بین دیوان کیفری بین المللی قرار خواهد گرفت.

این تحقیقات علاوه بر بررسی نقش نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، نقش نیروهای طالبان و نیروهای دولت افغانستان در جنایات جنگی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سال گذشته، قضات در مراحل مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی اذعان کردند که جنایات گسترده‌ای در افغانستان صورت گرفته است اما با آغاز تحقیقات در این زمینه مخالفت کرده بودند. استدلال این قضات بر این مبنا استوار بود که انجام تحقیقات به نفع عدالت نخواهد بود زیرا عدم همکاری معنادار با این تحقیقات باعث خواهد شد که محکومیت عوامل دخیل در این جنایات بعید باشد.

این تصمیم اولیه دیوان کیفری انتقادات شدیدی از سوی سازمان‌های حقوق بشری به دنبال داشت که می گفتند دیوان به خواسته قربانیان برای اجرای عدالت اهمیتی نمی دهد و به این شکل به دولت‌هایی که از همکاری با دیوان امتناع می ورزند در واقع پاداش می دهد.

«فاتو بنسوده» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در نوامبر سال ۲۰۱۷ و پس از تحقیقات اولیه در افغانستان که بیش از یک دهه به طول انجامید از قضات دیوان خواست تا تحقیقات گسترده‌ای را در افغانستان انجام دهند.

وی گفته است که اطلاعاتی درباره نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان وجود دارد که مرتکب اعمال شکنجه، رفتارهای بی‌رحمانه، هتک حرمت افراد، تجاوز و خشونت جنسی علیه زندانیان مرتبط با جنگ در افغانستان و سایر مناطق و بطور عمده در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی شده‌اند.

فاتو بنسوده همچنین گفته است که طالبان و سایر گروههای شورشی در افغانستان از سال ۲۰۰۹ به بعد بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی افغان را کشته‌اند که ۷ هزار مورد قتل هدفمند را نیز شامل می شود. دیوان همچنین نیروهای امنیتی افغانستان را نیز در لیست افرادی که در جنایات جنگی دست داشته‌اند قرار داده است و گفته است که این نیروها نیز مظنون به شکنجه زندانیان در بازداشتگاه‌های دولتی هستند.

تصمیم به آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کردند.

کد خبر 4870941 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: دیوان بین المللی کیفری افغانستان طالبان افغانستان نظامیان آمریکایی جرائم جنگی در افغانستان ویروس کرونا سوریه ایالات متحده آمریکا ترکیه ادلب عراق رژیم صهیونیستی روسیه ایران فلسطین دونالد ترامپ رجب طیب اردوغان افغانستان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 دیوان کیفری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۵۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شبکه المسیره، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تاکید کرد: ما از اقدامات خصمانه ای که واشنگتن تدارک دیده است، اطلاع داریم.

وی افزود: ما آمریکا را مسئول تبعات حماقت احتمالی اش علیه یمن می دانیم.

العزی بیان کرد: به واشنگتن توصیه می‌کنیم که از رویکرد خصمانه دست بردارد زیرا منافع آن هدفی اساسی برای همه آزادگان خواهد بود و در منطقه روی آرامش نخواهد دید.

پیش از این نیز «فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن به شبکه المسیره این کشور گفت: از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه گذشته) تاکنون یمنی‌ها توانسته‌اند در عملیات‌های خود موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند.

وی بار دیگر تأکید کرد: به دنبال این مجموعه عملیات ارتش یمن و ناتوانی ائتلاف آمریکایی از مقابله با حملات پهپادی و موشکی، فرانسه و آلمان ناوهای خود را از ائتلاف خارج کرده‌اند و اکنون نیز میان اعضای باقی مانده اختلافات زیادی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانیکه رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

کد خبر 847384 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا یمن

دیگر خبرها

  • اسرائیل صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری را جدی می‎‌گیرد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • درخواست غزه از گوترش برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره کشتار بیمارستان ناصر
  • چرا نسل کشی و جنایات جنگی صهیونیست‌ها، جرم تلقی نمی‌شود؟ + فیلم
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است