Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اینترنتی این دیوان، قضات دیوان بین‌المللی کیفری سرانجام امروز مجوز تحقیقات در مورد اتهامات جنایی جنگی این نیروها و دیگر طرف‌ها را در این بر اساس حکم قضات تجدید نظر این دیوان، قرار است علاوه بر بررسی نقش نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا، نقش نیروهای طالبان و نیروهای دولت افغانستان در جنایات جنگی از اول ماه مه ۲۰۰۳ میلادی مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال قبل بود که چند قاضی مراحل مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی اذعان کردند که جنایات گسترده‌ای در افغانستان صورت گرفته است، اما با آغاز تحقیقات در این زمینه مخالفت کرده‌ بودند.

استدلال این قضات بر این مبنا استوار بود که انجام تحقیقات به نفع عدالت نخواهد بود، زیرا عدم همکاری معنادار با این تحقیقات باعث خواهد شد که محکومیت عوامل دخیل در این جنایات به راحتی میسر نخواهد بود.

این دادگاه در حالی از آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی نیروهای امریکایی، نیروهای افغانستان و طالبان خبر داد که آمریکا عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در مورد شهروندان آمریکایی را به رسمیت نمی‌شناسد.

۱۲۳ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و افغانستان در سال ۲۰۰۳ به عضویت دادگاه لاهه در آمده است.

از سویی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از این تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان استقبال کرده و آن را گام مهمی برای عدالت در جنگ طولانی در افغانستان ارزیابی کرده است.

این در حالی است که دولت آمریکا هفته گذشته در بحبوبه اختلافات در میان نامزدهای برنده و بازنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با گروه طالبان این کشور که با دولت در تضاد جدی قرار دارند و در جنگ هستند توافق صلح امضاء کرد.

خرداد ماه امسال بئذ که روزنامه واشنگتن ‌پست گزارش داده بود که دولت آمریکا با مطرح کردن عدم صلاحیت قضایی دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیقات پیرامون جنایات نظامیانش در جنگ افغانستان و تهدید به عدم صدور روادید برای قضات پرونده، سرانجام توانست با فشار سیاسی پرونده جنایات خود در افغانستان را مسدود کند. 
به نوشته واشنگتن‌پست با بسته شدن این پرونده به نظر می‌رسد تصمیم قضات برای پاسخگویی به قربانیان پس از حمله ایالات ‌متحده به افغانستان پایان ‌یافته است. 
به گفته منابع خبری، اگر چه قضات دیوان بین‌المللی کیفری می‌گویند مبنای قانونی برای پیگیری ارتکاب جرائم وجود دارد اما کمبود همکاری از سوی ایالات‌ متحده، مقامات افغانی و گروه طالبان شانس پیگرد قانونی این پرونده را از بین برده است. 
یادآوری می‌شود پیش از این نیز آمریکا روادید «فاتو بنسودا» دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری برای ورود به ایالات ‌متحده را به دلیل تحقیقاتش در مورد عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان، لغو کرده بود. 
این تصمیم علیه دادستان گامبیایی دیوان بین‌المللی کیفری در حالی اتخاذ شد که چند هفته قبلتر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از اعمال محدودیت‌هایی برای کارکنان این دیوان در صورت تحقیق در مورد نظامیان آمریکایی و نیروهای متحد واشنگتن، خبر داد. 
به گزارش ایرنا، از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون جامعه بین‌الملل شاهد کشتار غیر نظامیان در این کشور طی عملیات متعدد نیروهای آمریکا بوده است. 
سوزاندن و مُثله کردن اجساد غیر نظامیان و گرفتن عکس یادگاری با آنها، ایجاد زندان‌های مخفی و حمله به مجالس عروسی تنها بخشی از جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان است. 
همچنین استفاده از روش‌های بازجویی ضد بشری مانند غرق مصنوعی، اجبار به ایستادن برای ساعت‌های طولانی، جلوگیری از خوابیدن زندانیان به مدت یک هفته، تهدید اعضای خانواده زندانیان از دیگر رفتارهای غیر انسانی نیروهای آمریکایی در بر ابر شهروندان افغان است. 
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ طی گزارشی در این خصوص اعلام کرد که زندانیان افغان در بازداشتگاه‌های سیا، در تاریکی کامل نگهداری می‌شوند، به ‌طور مداوم در سلول‌های انفرادی موسیقی و اصوات ناخوشایند با صدای بلند پخش می‌شود، نبود سیستم گرمایشی نیز موجب مرگ زندانیان شده است. 

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا دیوان لاهه جنایتکاران جنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا دیوان لاهه جنایتکاران جنگی آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان آمریکا افغانستان آمریکا آمریکا افغانستان آمریکا افغانستان افغانستان ایالات متحده آمریکا دیوان لاهه جنایتکاران جنگی دیوان بین المللی کیفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه جنایت های این رژیم در غزه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ در نوار غزه تاکید کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد که ارتش این رژیم تا پیروزی در جنگ ادامه خواهد داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بدون اشاره به کشتار زنان و کودکان در غزه، گفت که این رژیم هیچ تلاشی از سوی دادگاه کیفری لاهه برای تضعیف حق اساسی خود را نمی پذیرد.

نتانیاهو، با اشاره به احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری لاهه مدعی شد: تهدید علیه نظامیان ارتش و شخصیت‌های عمومی ما در اسرائیل رسواکننده است.

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درخصوص اقدام دیوان دادگستری بین‌المللی در صدور حکم بازداشت شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل روز چهارشنبه نشستی اضطراری برگزار کرد.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اسرائیل صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری را جدی می‎‌گیرد
  • زمزمه صدور حکم جلب دادگاه لاهه برای نتانیاهو
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت در دادگاه بین المللی کیفری
  • ترس نتانیاهو از صدور قرار بازداشت دادگاه بین المللی کیفری
  • نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه بر اقدامات ما تأثیری نخواهد داشت
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه