Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تابلوی مونالیزا عنوان‌هایی همچون شناخته شده‌ترین، پر بازدیدترین و مقلدترین (مورد تقلید قرار گرفته‌ترین) اثر جهان را به خود اختصاص داده است که بیشترین مطالب نوشته شده مرتبط را هم شامل می‌شود. بسیاری معتقدند مهارتی که در خلق این اثر هنری به کار رفته است، تنها عامل ماندگاری آن به عنوان یک شاهکار هنری نیست؛ بلکه به تصویر کشیدن هاله‌ای از رازگونگی، لبخند مرموز و نگاهی که گویی بیننده را در هر زاویه‌ای که باشد دنبال می‌کند، آن را به یک اثر ماندگار تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد زیر، حقایقی درباره این تابلوست که شاید برایتان جالب باشد.

فقط یک نسخه نیست

دست‌کم دو نسخه دیگر هم از این نقاشی وجود دارد. یکی از این نسخه‌ها، توسط خود داوینچی و نسخه دیگر توسط شاگردش رافائل ترسیم شده است. طبق اعلام بنیاد مونالیزا در زوریخ سوئیس، نسخه دیگری که از تابلو وجود دارد و داوینچی آن را ۱۴ سال زودتر از نسخه اصلی ترسیم کرده، اصل و معتبر است. همچنین، به نظر می‌رسد رافائل، نوجوانی که توانایی هنری فوق العاده‌ای داشت و برای مدت کوتاهی شاگرد لئوناردو داوینچی شد، بعد از دیدن تابلوی مونالیزا در کارگاه نقاشی داوینچی به کپی برداری از آن پرداخته است. ژان پل ریشتر، محقق برجسته امور هنری، درباره لئوناردو می‌گوید: «رافائل در زمان اقامت خود در فلورانس، برخی از آثار لئوناردو را کپی کرد.»

یک نقاشی کوچک

طول و عرض تابلوی مونالیزا، ۷۶ و ۵۳ سانتی‌متر است بنابراین این تابلو به هیچ‌وجه تابلوی بزرگی نیست. اندازه کوچک تابلوی مونالیزا، معمولا بازدیدکنندگان از موزه لوور پاریس را دچار مشکل می‌کند؛ چون آن‌ها باید برای دیدن این اثر، از میان جمعیت عبور کنند و خودشان را به نزدیک تابلو برسانند.

شاید خود داوینچی باشد!

هرچند باور عمومی بر این است که این نقاشی توسط یک تاجر معروف فلورانسی به نام فرانچسکو دل ژوکوندو سفارش داده شده و مدل آن همسر وی، لیزا گرادینی است، اما برخی مورخان بر این باورند که مونالیزا، پرتره خود لئوناردو داوینچی است. کمیته ملی میراث فرهنگی ایتالیا، در حال تحقیق در این زمینه است و قصد دارد با خارج کردن جمجمه داوینچی و با استفاده از فناوری سبک CSI، چهره لئوناردو را بازسازی کند. آیا این چهره شبیه مونالیزا اسرارآمیز خواهد بود؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم.

به خاطر ارزش مادی دزدیده نشد

در سال ۱۹۱۱، این نقاشی از لوور به سرقت رفت و سراسیمگی زیادی ایجاد کرد. حتی پابلو پیکاسو، یکی از مظنونان سرقت تابلو شناخته شد، اما سارق، یک شهروند ایتالیایی به نام وینچنسو پِروجیا بود که معتقد بود تابلو باید در ایتالیا نگهداری شود. او ادعا کرد به دلیل حس میهن‌پرستی، تابلوی مونالیزا را دزدیده و به مدت دو سال آن را پیش خود نگه داشته است. پروجیا با هدف تحویل تابلو به موزه‌ای در شهر فلورانس، به این شهر سفر کرد، اما دستگیر شد و به زندان افتاد. با دستگیری پروجیا، مونالیزا بعد از دو سال به موزه لوور بازگردانده شد.

اهمیت چیز‌هایی که دیده نمی‌شود

ممکن است نگاه رازآلود و لبخند معروفی که در تابلوی مونالیزا به تصویر کشیده شده‌است، جالب توجه باشند، اما آن‌چه واقعاً مونالیزا را به یک تابلوی مهم تبدیل کرده، به کارگیری تکنیکی به نام سایه روشن توسط داوینچی برای خلق تصویری عمیق است. این تکنیک که داوینچی درواقع پیشگام آن است، نسل‌های هنرمندان بعد از او را به ویژه در شیوه‌ای از نقاشی به نام «باروک» تحت تأثیر قرار داد.

زندگی با ۳ پادشاه

مونا لیزا با فرانسوای اول، لوئی چهاردهم و ناپلئون زندگی کرده است. اگرچه داوینچی کار روی این اثر را زمانی که در کشور خود ایتالیا سکونت داشت، آغاز کرد، اما آن را در زادگاهش به پایان نرساند تا این که به درخواست فرانسوای اول پادشاه فرانسه، به این کشور نقل مکان کرد. پادشاه فرانسه این نقاشی را در کاخ خود، فونتنبلو، به نمایش گذاشت و تابلو یک قرن در آن جا باقی ماند؛ تا این که لوئی چهاردهم آن را به کاخ بزرگ ورسای منتقل کرد. این تابلو همچنین، قبل از آن‌که به موزه لوور برسد، سال‌ها بر دیوار اتاق خواب ناپلئون بناپارت نصب بود.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تابلوی نقاشی لئوناردو داوینچی تابلوی مونالیزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت

  به گزارش خبرنگار جام‌جم، روزهای پایانی فروردین امسال آتش‌سوزی در یکی از محله‌های مرکزی پایتخت به آتش‌نشانی گزارش شد. نیروهای امدادی به آنجا اعزام شده و توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند. آنها زنی میانسال، شوهر او و پسرشان را که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان منتقل کردند اما مادر خانواده همان روز فوت شد ولی پسر ۱۱ساله و پدر خانواده تحت درمان بودند تا این‌که دو روز بعد پسر نوجوان هم به‌دلیل شدت سوختگی در بیمارستان فوت کرد اما پدر خانواده که نجات یافته بود، در تحقیقات پلیسی مدعی شد که نفهمیده چطور خانه آتش گرفته و وقتی به خود آمده، همسر و پسرش در میان شعله‌های آتش گرفتار شده و خودش هم می‌خواسته آنها را نجات دهد که دچار حادثه شده است.بنابراین ماموران به تحقیق از همسایه‌ها پرداختند که آنها اعلام کردند زن فوت‌شده با شوهرش اختلاف و درگیری داشته، بارها صدای مشاجره‌شان را بلند شده و آن روز هم صدای مشاجره مادر و پسر با پدر خانواده را شنیدند، سپس صدای کمک‌خواهی از خانه‌شان بیرون آمد که متوجه شدند آتش‌سوزی شده و از آتش‌نشانی کمک خواستند. با جمع‌بندی این اطلاعات مرگ این دو نفر به بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد. در حالی که پدر خانواده منکر آتش‌سوزی مرگبار بود اما شواهد حکایت از آن داشت که او در ماجرا نقش دارد؛ تا این‌که چند روز پیش کارشناسان آتش‌نشانی اعلام کردند آتش‌سوزی عمدی بوده که او با دستور قضایی بازداشت شد و سرانجام دو روز پیش با اعتراف به قتل دو عضو خانواده‌اش گفت: کارم نقاشی ساختمان است. با همسر و پسرم بر سر مسائل مختلف اختلاف داشتم. حتی از پسرم می‌خواستم وقتی برای انجام کار نقاشی ساختمان می‌روم، او نیز با من بیاید اما کار نقاشی ساختمان را دوست نداشت و با من همراهی نمی‌کرد. روز حادثه قرار بود برای نقاشی خانه‌ای در یکی از محله‌های تهران بروم. از پسرم خواستم با من همراه شود اما قبول نکرد و دعوای‌مان شد. ظرف بنزینی را که می‌خواستم برای کار نقاشی ببرم، برداشتم و مقداری از آن را روی خودم پاشیدم و به پسرم گفتم اگر از این رفتارت دست برنداری، خودم را به آتش می‌کشم که توجهی به این تهدیدهایم نکرد. حتی جواب سربالا به من داد که مرا با حرف‌هایش عصبانی‌تر کرد. همین موضوع باعث شد یکدفعه تصمیم بگیرم او را به جای خودم بسوزانم. بخشی از بنزین را روی او پاشیدم و فندک زدم که او آتش گرفت.متهم به قتل ادامه داد: زنم آمد جلو تا شعله‌های آتش را خاموش کند و پسرمان را نجات دهد که چون بنزین روی زمین پخش شده بود، لباس‌هایش آغشته به آن شد و همگی سوختیم. پشیمان شدم و خواستم نجات‌شان دهم که نشد و شعله‌های آتش بخشی از خانه را هم سوزاند. همسایه‌ها خبردار شده و به کمک آتش‌نشانی به خانه‌مان آمدند و آتش را خاموش کردند که من زنده ماندم اما همسر و فرزندم فوت شدند. سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با تایید این خبر به جام‌جم گفت: متهم به قتل همسر و فرزندش در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد. 

دیگر خبرها

  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس