Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصادی با اعتقاد بر اینکه باید از بحران ویروس کرونا فرصت ساخت،گفت: نظام مالیاتی ما سنتی،ناکارآمد و فشل است و فقط به مالیات ستانی فکر می‌کند و در این اقتصاد برخی سودهای کلانی می‌برند و مالیات هم نمی‌دهند ولی در مقابل افرادی حتی در زیادن‌دهی مجبورند مالیات پرداخت کنند.

على سعدوندى کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران، با اشاره به اینکه اگر اقتصاد را به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم کنیم، اظهار کرد: متاسفانه بخش صنعت تحت تاثیر تحریم‌ها است اما بخش خدمات می‌توانست راه گریزی برای ما باشد تا به رکود در اقتصاد خاتمه بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با بحران جدید کرونا، متاسفانه بخش خدمات هم دچار مشکل اساسی شده و باید تدابیر اندیشیده شود تا اثر منفی دو ماهی که کرونا در کشور همه‌گیر است را در ماه‌های آینده خنثی کند. باید اقداماتی در جهت ارتقاء بخش خدمات بیاندیشیم که نه‌تنها افت این دو ماه جبران شود بلکه یک جهت  در کیفیت خدمات برسیم.

این استاد دانشگاه گفت: کشورهای پیشرفته در بخش خدمات عمومی خیلی بهتر و تمیزتر هستند و ما با استفاده از  بحران کرونا می‌توانیم یک جنبش در جهت پاکیزگی شکل دهیم تا موضوع نظافت افزایش یابد و این موضوع باعث ایجاد شغل‌های اشتغالزا خواهد شد که به نفع اقتصاد کشور است.

سعدوندى تاکید کرد: متاسفانه رشد اقتصادی کشور همیشه غیراشتغالزا بوده و می‌توانیم یک جنبش پاکیزگی در کشور ایجاد کنیم که هم نیاز به خدمات و هم نیاز به اشتغال را افزایش دهد. اگر شدت ایجاد اشتغال در کشور افزایش یابد نابرابری هم کاهش یابد و می‌توانیم از تهدید فرصت بسازیم که تاکنون این کار را نکردیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اینگونه بوده که اگر تهدیدی در اقتصاد وجود داشته تاکنون سیاست کشور ما به تعویق انداخت بحران‌ها بوده نه اینکه از آن فرصت بسازیم. اما اگر نگرش بخش عمده‌ای از جامعه در جهت جهش به سمت اقتصاد مدرن تغییر کند، این موضوع به نفع کشور است که می‌توان از این بحران کرونا هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در مواجه با بحران‌ها راهکارهایی را اجرا می‌کنیم اما این راهکارها باید هدفمند باشد، گفت: چند دهه است که این روش‌ها موفق نبوده و حتی بدتر هم شد ولی باز هم همان راه را می‌خواهیم تکرار کنیم. الان بودجه دولت با 200هزار میلیارد تومان کسیر مواجه است و از کجا این کسری تامین خواهد شد؟ جز از جیب مردم.

سعدوندى ادامه داد: وقتی کشور با کسری بودجه مواجه هست برخی راهکارها وضعیت را بدتر خواهد کرد متاسفانه در کشور ما محبوبیت عجیبی در این راهکارهاست که در ذهن مردم ایران نشسته که دلیل آن هم اقتصاد نفتی است. تا وقتی نفت داریم فکر می‌کنیم پولی دست دولت هست و باید قسمتی از آن را به بخشی تخفیف داده شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وقتی کشور با کسری بودجه مواجه است نشان می‌دهد چنین راهکارهایی مانند پول‌‎پاشی نه فقط مفید نیست بلکه وضعیت اشتغال را بیشتر تخریب خواهد کرد و تورم‌هایی با نرخ بالا خواهیم داشت و کشور را فقیرتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی باید اصلاح شود، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اگر شرکتی با زیان و ضرر مواجه می‌شود اصلا مالیات نمی‌دهد اما در کشور ما که نظام مالیاتی سنتی و ناکارآمد و فشل است و بدون توجه سودآروی و یا زیان‌ده بودن کسب و کاری، فقط به مالیات‌ستانی فکر می‌کند و می‌گیرد در حالی که بسیاری از افراد در ایران سودهای کلانی می‌برند و مالیات چندانی هم نمی‌دهند در مقابل افرادی هم هستند که کسب و  کارشان ضرر می‌دهد ولی مجبورند مالیات پرداخت کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نظام مالیاتی بخش خدمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صیاد زمردی گفت: مودیان مالیاتی و صاحبان مشاغل در گیلان فقط تا ۱۲ اردیبهشت مهلت دارند با مراجعه به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir، اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را اصلاح و تکمیل کنند.

وی افزود: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، و بر اساس ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مؤدیانی که در مهلت تعیین شده با ثبت خرید و فروش‏هایی که صورتحساب‏های آن‌ها در سامانه مؤدیان صادر نشده، اظهار نامه‌های مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال گذشته خود را تکمیل کنند، ۱۰۰ درصد جرایم تاخیر در پرداخت مالیات برای آن‌ها بخشیده می‌شود.

صیاد زمردی گفت: در صورت تعلل مودیان و ارائه نکردن اظهارنامه در مهلت تعیین شده، جریمه‌ها در اظهارنامه‌های بهار ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد