Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روستاهای مناطق شرقی اتیوپی یک بیماری مرموز در حال شیوع است که هنوز علت این بیماری مرگبار و منشاء آن به طور دقیق مشخص نشده است.

به گزارش عصرایران، طی هفته های گذشته گزارش‌هایی درباره شیوع یک بیماری ناشناخته و مرموز در روستاهای شرق اتیوپی در برخی رسانه‌های جهانی منتشر شده است؛ که به دلیل بمب خبری شیوع ویروس کرونا در اخبار رسانه‌ها، این مساله در حاشیه توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشریه گاردین بریتانیا 2 هفته پیش گزارشی درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در شرق اتیوپی منتشر کرد. بر اساس این گزارش این بیماری در اطراف یک پروژه گاز طبیعی در حال توسعه چین تحت عنوان حوزه "اوگادِن" در شرق اتیوپی رواج یافته و این فرضیه را مطرح کرده که احتمالا منشا این بیماری به دلیل  زباله‌های سمی ناشی از این پروژه گازی چینی‌ها در شرق اتیوپی باشد.

منطقه حوزه "اوگادن" در شرق اتیوپی

چینی‌ها از سال 2014توسعه و بهره برداری از حوزه گازی "اوگادِن" را در شرق اتیوپی در دست دارند و از همان زمان گزارش‌هایی از وجود یک بیماری مرموز ناشناخته در این منطقه وجود داشته است.

فرد مبتلا در این بیماری پوست متورمی پیدا کرده و داخل چشم او به رنگ زرد درمی‌آید و سپس به خونریزی از بینی و دهان دچار شده و می‌میرد.

طبق گفته مردم محلی تقریبا تمامی مبتلایان به این بیماری ناشناخته علایم زیر را پیدا می‌کنند: وَرَم، تب، بی خوابی، زرد شدن چشم و کف دست و عدم اشتها و در نهایت در مراحل پیشرفته بیماری خونریزی از دهان و بینی و مرگ.

یکی از مقامات محلی شرق اتیوپی به گاردین گفته است این بیماری کاملا مرموز و پیش از حضور شرکت چینی  در این منطقه دیده نشده است. او افزوده کاملا واضح است که شرکت دولتی چینی که در منطقه فعال است  مواد شیمیایی را در طبیعت رها می‌کند که برای سلامتی انسان مضر است.

روزنامه گاردین بریتانیا از شرکت " پُلی جی سی ال" چینی که در منطقه فعال است درباره این بیماری و ارتباط احتمالی آن با فعالیت‌های این شرکت نفتی سوال پرسیده، اما مسئولان این شرکت حاضر به اظهار نظر نشده‌اند.

اما مسئول صدور مجوز در وزارت معادن و نفت اتیوپی  با رد فرضیه ارتباط این بیماری به فعالیت شرکت چینی گفته است:" همه چاه‌های گاز موجود در این منطقه مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ایمن هستند.

این در حالی است که "حسن علی" پزشک یک کلینیک بهداشتی در "هارکاد" معتقد است  بین تعداد موارد گزارش شده در هر روستا و نزدیکی آن روستا با چاه‌های گازی چینی‌ها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

"حسین شیخ سیراد" بخشدار منطقه " دوبایِن" در نزدیکی پروژه گازی چینی‌ها نیز تخمین زده از سال 2014 و از زمانی که چینی‌ها فعالیت خود را در حوزه گازی " اوگادِن" آغاز کرده‌اند حدود 2 هزار نفر از مردم محلی بر اثر این بیماری مرموز ناشناخته جان باخته‌اند.

تاسیسات حوزه نفتی و گازی "اوگادن" که توسط چینی ها در منطقه ایجاد شده است.

چینی‌ها قصد دارند تا سال 2021 با تکمیل یک خط لوله 760 کیلومتری گاز استخراجی از حوزه اوگادن اتیوپی را به "جیبوتی" انتقال داده و از آنجا به چین ببرند. دولت چین طی 2 دهه گذشته حضور و سرمایه گذاری گسترده‌ای در قاره آفریقا داشته و این قاره کانون توجه دولت پکن به ویژه از منظر سرمایه گذاری‌های اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

تاسیس اولین پایگاه نظامی برون‌مرزی چین در شاخ آفریقا

چین به دنبال حضور پررنگ‌تر در آفریقا

 

 

 

 

لینک کوتاه: asriran.com/0030dx

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اتیوپی بیماری مرموز شرق اتیوپی بیماری مرموز یک بیماری چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۴۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است

جواد اوجی گفت: رشد اقتصادی دولت نزدیک به شش درصد بود که نیمی از آن مربوط به نفت و گاز است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی حضور پیدا کرد. اوجی درباره وضعیت کنونی صنعت نفت گفت: در دو سال و نیم گذشته، پروژه و طرح‌های نیمه تمام زیادی به بهره‌برداری رسید و پروژه‌های دیگری را شروع کردیم. در ادامه شاهد رشد تولید و صادرات بودیم که باعث شد رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در این دهه بینظیر باشد. رشد اقتصادی دولت نزدیک به شش درصد بود که نیمی از آن مربوط به نفت و گاز است. ورود شرکت پتروشیمی در عرصه ذخیره گاز، تولید بنزین، سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین گازی و جمع آوری گاز مشعل موثر بود. بخش خصوصی می‌تواند در سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی وارد شود.

 

وی افزود: در حال حاضر وزارت نفت از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند. سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم. امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام و ابلاغ شده است. ۷۹ پروژه کلان در جهت جهش تولید به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهیم رساند. همچنین بیش از ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار شروع خواهیم کرد. در سال جاری تولید نفت و گاز افزایشی خواهد بود و بیش از ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

 

اوجی در پایان با اشاره به مصرف غیر بهینه انرژی در کشور اظهار کرد: به صنایعی که مصرف بهینه ندارد و بازدهی آن‌ها پایین است، هشدار داده‌ایم. مصرف انرژی باید بهینه شود چرا که قرار نیست همه تولیدات خود را مصرف کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • سیستم تله‌متری بارگیری میعانات گازی در مدار قرار گرفت
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • فوت مرموز دختری بعد از مهمانی رفتن با نامزدش
  • تولید بنزین از پتروشیمی‌ها کلید خورد
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند