Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از کش و قوس‌های فراوان و با حضور سران طالبان و نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان توافقی در قطر امضا شد که بسیار هم آمریکا توانست با آن مانور رسانه‌ای به راه بندازد ولی همانند دیگر توافق‌های بین‌المللی در این مورد هم عهد شکنی کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_علی اکبری؛ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح آمریکا: نمی‌گذاریم افغانستان به پناهگاه امنی برای تهدیدکنندگان آمریکا تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از ظهر روز شنبه توافق صلح آمریکا و طالبان پس از 16ماه و 17 روز مذاکره توسط «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان و «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به امضا رسید.  «مایک پامپئو»، وزیرخارجه آمریکا نیز در این مراسم که در دوحه قطر و با حضور نمایندگان چندین کشور و سازمان بین‌المللی برگزار شد، حضور داشت.

مارک میلی ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا ، ساعتی پس از امضای توافق صلح بین کشورش و طالبان ادعا کرد که واشنگتن اجازه نخواهد داد که افغانستان به پناهگاه امنی برای تهدیدکنندگان آمریکا و متحدانش تبدیل شود. «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توئیتی تصریح کرد که هرگونه تعدیل نیروهای آمریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط خواهد بود ؛ وی افزود : رئیس جمهور ترامپ تنها در صورتی آماده خروج نیروها است که طالبان به تعهداتش پایبند باشد. اورتگاس همچنین تصریح کرد که حفظ منافع آمریکا همچنان اولویت اصلی واشنگتن در افغانستان باقی می‌ماند.

پیش از این نیز «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی ترامپ گفته بود که آمریکا شمار نیروهایش در افغانستان را به پایین‌تر از سطحی کاهش نمی‌دهد که برای حفظ منافع آمریکا و شرکایش در افغانستان نیاز باشد

برجامی دیگر در راه است

گفته های ضد و نقیض و همراه با محدودیت هایی که مقامات آمریکایی بیان می‌کنند نشان‌دهنده آن است که احتمالا شاهد برجامی دوباره از سوی دولت آمریکا هستیم ، طالبان بدون گرفتن ضمانتی از این کشور برای اجرای توافق نامه ، پایبند به توافق نامه دو جانبه ای شده است که خروج از آن برای آمریکا به راحتی ممکن است ، همانطور که بر همگان مشهود است سابقه در توافق نامه برجام و توافق‌نامه کره شمالی ثابت کرده که طرف آمریکایی بر تعهدات خود پایبند نبوده و توافق را نقض کرده است .

نکته ای که شرایط را مشخص تر می‌کند این است که از ابتدای عقد قرارداد حتی ساعاتی بعد از آن شاهد این گفته‌ها بوده ایم و این بدان معناست که برنامه خود برای نقض توافق نامه را از همین ابتدا شروع کرده اند و عمر این توافق‌نامه به درازا نخواهد کشید.

طبق این قرارداد بنا شد که نظامیان آمریکایی طی 18 ماه به مرور نیرو های نظامی خود را از خاک افغانستان خارج کنند تا این کشور از درگیری ها و ناآرامی ها نجات پیدا کند ولی مسئله مهم تری که در این بین وجود دارد این است که برای برقراری صلح و آرامش در این کشور توافق بین افغانی طالبان و دولت از اهمیت بیشتری برخوردار است و صلح با آمریکا به معنی ایجاد صلح در کشور افغانستان نیست ، همانطور که رئیس تیم مذاکره کننده طالبان درباره صلح گفت ، در افغانستان دولتی وجود ندارد و توقف جنگ با آمریکا شامل نیروهای افغان نمی‌شود؛ بنابراین برای پایان درگیری‌ها با آن‌ها به توافق دیگری نیاز است.

صلح ، استقلال ، همدلی

طالبان برای شروع مذاکره خواستار آزادی 5000 زندانی خود شده است و شرط ورود به مذاکرات را این موضوع اعلام کرده است ؛ اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان ، در نشست خبری اذعان داشت که هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرط برای مذاکره وجود ندارد ولی می‌تواند از موارد توافق نامه باشد ؛ این مطلب در حالی است که در توافق نامه بین طالبان و آمریکا یکی از شروط مبنی بر آزادی 5000 زندانی طالبان برای اعتمادسازی طالبان ذکر شده است. در شرایطی آمریکا این تعهد را کرده است که آزادی زندانیان از زندان های دولتی افغانستان به هیچ وجه در اختیار تیم مذاکره کننده آمریکایی نبوده.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در مصاحبه با رویترز بیان کرد:«ما برای ما برای گفتگوهای بین‌الافغانی کاملاً آماده هستیم اما منتظر آزادی پنج هزار زندانی خود می‌باشیم.»

وی تصریح کرد: اگر پنج هزار زندانی ما، 100 یا 200 نفر کمتر یا بیشتر مهم نیست، اگر این زندانیان آزاد نشوند وارد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نمی‌شویم.

آنطور که مشخص است برای رسیدن به صلح و آرامش در افغانستان توافق بین افغانی تعیین کننده آن است و توافق نامه آمریکایی کاغذ پاره ای بیش نخواهد بود ، حال باید دید که با وجود اختلافات دینی و تفکر اجتماعی بین طالبان و دولتمردان افغانی و از طرفی عدم مقبولیت وجود حکومت و دولت در افغانستان از طرف طالبان چگونه به توافق نهایی بابت استقلال کشور و ایجاد صلح و آرامش خواهند رسید.

آمریکا و خلف وعده در قراردادهای بین‌المللی

«سانی لگت» سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توئیتی خبر داد که آمریکا علیه طالبان در «نهرسراج» ولایت «هلمند» حمله هوایی انجام داد.

وی افزود که این حمله در حالی رخ داد که طالبان به‌طور فعال به ایست‌های بازرسی نیروهای افغان حمله می‌کردند.

لگت گفت که این نخستین حمله هوایی آمریکا علیه طالبان در 11 روز اخیر بود و ماهیت تدافعی داشت تا حملات این گروه را مختل کند.

سخنگوی نیروهای آمریکایی تأکید کرد: رهبری طالبان به جامعه جهانی وعده داده بود تا خشونت‌ها را کاهش دهد و حملات را افزایش ندهد، ما از طالبان می‌خواهیم تا حملات "غیرضروری"  را متوقف کنند و به تعهداتشان پایبند باشند.

وی تصریح کرد: همان‌طور که نشان داده‌ایم در صورت لزوم از شرکای خود دفاع می‌کنیم. ما به صلح متعهد هستیم اما مسئولیت دفاع از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را داریم.

اختلاف طالبان و آمریکا بر سر این بود که ابتدا توافق بین دو طرف امضا شود و سپس آنها افغانستان را ترک کنند و یا بلعکس به با توافقی که اخیرا بین آنها امضا شد، اساسا باید نیروهای آمریکایی خاک این کشور را ترک میکردند ولی با سابقه‌ای که آمریکایی‌ها در امضای قرارداد‌های بین المللی دارند، این بار هم خلف وعده کرده و به طالبان حمله کردند و حال باید دید که آینده سلطه آمریکا بر این کشور به کجا ختم خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا ترامپ نیروهای آمریکایی بین المللی توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید