Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله رجبی گفت: یکی از نتایج مهم حوادث تلخ برای مؤمنان، ارتقا و کمال روحی و معنوی و حتی پیشرفت مادی است؛ آزمایش‌ها لطف و عنایت الهی‌اند، همان‌طور که یک ورزشکار برای پیروزی و رشد نیاز به مسابقه دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان: آیت‌الله «محمود رجبی» در گفت‌وگویی درباره فلسفه بلا و ابتلا بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید که شما را به امور مختلف اعم از بیماری، گرفتاری و مشکلات آزمایش می‌کنیم تا اولاً توجه انسان به خدا بیشتر شود و ثانیاً ببینیم که انسان در مقابله با مشکلات چگونه عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تضرع به درگاه الهی و دعا نخستین وظیفه ما در چنین شرایطی است، تصریح کرد: قرآن کریم فرموده است: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا؛ بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏‌ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد»(فرقان، ۷۷). اگر دعای شما و ارتباطتان با خدا نباشد خداوند هم عنایتی به شما نخواهد کرد؛ بنابراین باید دست به دعا برای کسانی که بیمار هستند بکنیم تا شفا یابند و برای افراد سالم سلامتی مسئلت کنیم.

 

وی  گفت: در روایات داریم که قضای حتمی الهی هم با دعا برطرف می‌شود؛ در دعای کمیل که در شب‌های جمعه می‌خوانیم آمده: «یا من اسمه دواء»؛ یعنی نام و ذکر خداوند شفا و داروست، بنابراین خداوند می‌خواهد ما را با این حوادث متوجه خود کند و این لطف خداست.

 

عقوبت شدید محتکران و گرانفروشان

رجبی با بیان اینکه بیماری کرونا هم مانند سایر حوادث ابتلا و امتحان است، اظهار کرد: عده‌ای این روزها از این بیماری و اضطراب مردم سوءاستفاده کرده و با ایجاد کمبود در کالاهای مورد نیاز مردم و یا گرانفروشی باعث رنجش آنان شدند؛ قطعاً این افراد در آزمون الهی مردود شدند و علاوه بر عقوبتی که در آخرت به واسطه گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار خواهند داشت، در همین دنیا هم سرنوشت بدی در انتظار آنان است.

 

وی با بیان اینکه این افراد قطعاً ناسپاسی نعمات خدا را کرده‌اند و ناسپاسان نعمات، به عذاب شدیدی وعده داده شده‌اند افزود: در برخی روایات بیان شده کسانی که به دیگران ظلم کنند نتیجه و عواقب آن را در همین دنیا می‌بینند و در آخرت هم معاقب هستند، مگر اینکه توبه واقعی کرده و از آن دست بردارند.

 

وی تصریح کرد: از طرفی کسانی که این مشکلات را با صبر خود تحمل می‌کنند و مصلحت جامعه را در نظر می‌گیرند و حتی در این شرایط اجناس مورد نیاز را به قیمت پایین‌تر در اختیار مردم قرار می‌دهند، برنده این آزمون هستند و علاوه بر آرامش در دنیا ثواب اخروی فراوانی خواهند داشت. بیمارانی هم که مبتلا هستند باید با توسل و دعا به آرامش بیشتر خود کمک کنند؛ زیرا  آرامش روحی، اثر مثبت بر جسم و بدن انسان هم می‌گذارد.

 

توسل به ائمه(ع)، اعطای صدقه و اطعام مساکین

رجبی با بیان اینکه نباید توسل به اهل بیت(ع) را فراموش کنیم، اظهار کرد: در آیات قرآن بیان شده که برای قرب الهی، وسیله بردارید و این وسیله بر اساس تفاسیر، اهل بیت(ع) هستند؛ در مورد حدیث سلسلةالذهب که معروف است، در یکی از کتب دانشمندان اهل سنت بیان شده که ما سند این حدیث، یعنی نام اهل بیت(ع) را بر بیماران می‌خواندیم و آنان شفا می‌گرفتند؛ یعنی توسل به اهل بیت(ع) موجب بهبودی و رفع بیماری می‌شود. همچنین، رسیدگی به محرومان، صدقه دادن و اطعام مساکین در  بلایا و مصیبت‌ها در روایات، زیاد توصیه شده است و این موارد به خصوص باعث رفع بیماری و بلاها می‌شود.

 

قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره برخی اظهارنظرها نسبت به بزرگنمایی ویروس کرونا در قم، گفت: منطق دین این است که نظرات متخصصان متعهد را مد نظر قرار دهیم. اگر بخواهیم قرآنی عمل کنیم باید نظرات متخصصان متعهد را مد نظر قرار دهیم تا هرچه سریعتر این ویروس کنترل شود.

 

ماحصل حوادث تلخ

رجبی در پاسخ به این سؤال که برخی رخداد سلسله‌وار حوادث در کشور سبب شده تا برخی از عموم احساس کنند که ما جامعه بدبختی هستیم، آیا این نگاه با زاویه نگاه توحیدی سازگار است؟ اظهار کرد: حوادث و بلایا علل مختلفی دارند، ولی یکی از نتایج مهم آن برای مؤمنان، ارتقا و کمال روحی و معنوی و حتی پیشرفت مادی است؛ آزمایش‌ها لطف و عنایت الهی است همان طور که یک ورزشکار برای پیروزی و رشد وارد مسابقه می‌شود.

 

وی ابراز کرد: باید بدانیم که این حوادث اگر رخ ندهد، باعث غفلت نوع انسان‌ها از خدا و مسائل معنوی می‌شود و این حوادث سبب احیای انگیزه‌های معنوی و یاد خدا می‌شود؛ البته شاید هم خداوند می‌خواهد عواقب برخی کارهای نادرست و اعمال گناه مردم را با این نوع حوادث از بین ببرد و یا جامعه را رشد و ارتقا بیشتری دهد.

 

رجبی بیان کرد: خداوند متعال جز خیر بندگانش چیزی نمی‌خواهد و اگر از منظر لطف و رحمت به خدا بنگریم و بدانیم شفا و رحمت در ید قدرت علیمانه و حکیمانه الهی است و بی‌اذن او برگی از درخت نمی‌افتد و او همه‌کاره عالم است. با تضرع به درگاه الهی می‌توانیم آرامش خود را در این حوادث حفظ کرده و هم به وظایف خود عمل کنیم.

 

قائم‌مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: در برابر حوادث وظایفی داریم که باید به آن عمل کنیم؛ مثلاً در مورد کرونا باید بهداشت جسمی و روانی خود را حفظ کنیم، ولی شفا دست خداست و وقتی متضرعانه از خدا چیزی بخواهیم، خداوند آن قدر کریم و رحیم است که فوق تصور ماست و قطعاً دعای ما را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و عنایت خود را از جامعه دریغ نمی‌کند.

 

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: بنابراین این حوادث را لطف و عنایت بدانیم و تلاش کنیم تا از عمق دل و جان به خصوص در ماه رجب توبه واقعی از کارهای نادرست خودمان داشته باشیم و استغفار کنیم تا موجب رشد و ارتقاء بیشتر امت در حال و آینده شود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایکنا

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: احتکار اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۶۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

حجت الاسلام حجت سالاری مکی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همان طور که در جلسات ویژه گرامیداشت حادثه طبس مطرح کردیم خداوند تأکید کرده است اگر خدا را یاری کنید خداوند نیز ما را یاری کرده و ثبات قدم می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: اگر خداوند را یاری کنیم اتفاقاتی چون عملیات «وعده صادق» برای ما رخ می‌دهد که با اعتماد به نفس توانستیم دشمن صهیونیستی را تنبیه کنیم.

سالاری ادامه داد: وقتی ما پای کار خدا باشیم خداوند نیز در بسیاری از مواقع چون ایام فتنه ما را کمک می‌کند و با یاری خداوند دشمن هیچگاه به هدف خود رسید.

وی با تأکید بر اینکه طبق گفته مقام معظم رهبری عملیات «وعده صادق» ظهور اراده ملت ایران بود، بیان کرد: شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نیز نمونه دیگری از یاری خداوند به انقلاب اسلامی و ملت ایران بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: وقتی ملتی پای کار دین باشد، خداوند نیز در نیمه‌های شب به شن‌ها مأموریت به شکست نشاندن عملیات برنامه ریزی شده آمریکا در ایران را می‌دهد.

سالاری با اشاره موضوع فرهنگ عفاف و حجاب اظهار کرد: ما در خداوند را یاری کردیم و خداوند نیز ما را کمک کرد و سوأل این است که در موضوع حجاب و عفاف نیز آیا اهل یاری کردن دین خدا و ترویج معروف هستیم.

وی گفت: آیا حاضر هستیم در موضوع حجاب وقت گذاشته و دیگران و از جمله اطرافیانمان را نسبت به فواید حجاب و نتایج منفی بی توجهی به فرهنگ حیا و عفاف آشنا کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف دشمن به ابتذال کردن جامعه است، اظهار کرد: نصرت الهی امری مشروط به انجام تعهدات جامعه اسلامی به محضر خداوند متعال است.

سالاری ضمن تشکر از نیروی فراجا بابت اجرای طرح نور، ادامه داد: این طرح در واقع یک عملیات فرهنگی است و همراه بودن با نیروی انتظامی در طرح نور در زمانه هجمه‌های دشمن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

کد خبر 6087591

دیگر خبرها

  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | منتظر رعد و برق‌ های شدید باشید
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند
  • میرسلیم: هرکس در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • اعزام ۵۵ ایثارگر زنجانی به سفر معنوی حج تمتع