Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:08:08 GMT

آگاه‌سازی جامعه بهترین راه برای مقابله با کرونا است

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۰۴۳۲

آگاه‌سازی جامعه بهترین راه برای مقابله با کرونا است

ایسنا/قزوین استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: آگاه‌سازی بهترین راه برای مقابله با شایعات کرونا است لذا هر چه نهادهای مسئول ابتکار عمل را در دست بگیرند و برنامه‌های مدون و حساب‌شده با انتقال صحیح اخبار در حوزه کرونا انجام شود بی‌شک می‌توان با شبکه شایعه مقابله کرد و از تنش‌ها و اضطراب‌ها کاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم تفضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گفتگو با ایسنا، با اشاره به جوانب مختلف شیوع کرونا از دیدگاه جامعه‌شناسی اظهار کرد: شرایط اجتماعی تحت شعاع انتشار شایعات و اطلاع‌رسانی کم قرار گرفته لذا برای فروکش کردن التهاب جامعه در خصوص کرونا نیاز به یک مدیریت روحی و روانی احساس می‌شود.

وی افزود: در موضوعاتی این‌چنینی که دامنه همه‌گیری و شیوع آن بالاست نیاز است ضعف‌های تاریخی را مورد توجه قرار دهیم برای مثال با مطالعه تاریخ می‌بینیم برای مقابله با قحطی‌هایی که در دوره مشروطه رخ داد و بیماری‌های فراگیر که قبلاً وجود داشت زیرساخت‌های آماده‌ای وجود نداشت و همین فقدان زیرساخت‌های اجتماعی مشکلاتی را به وجود آورده و به‌واسطه بیماری‌هایی چون وبا و آبله جمعیت زیادی از مردم از بین می‌رفت.

تفضلی با بیان اینکه در مقابله با بحران‌ها نیاز است آمادگی‌های اجتماعی با مدیریت هماهنگ در کشور به وجود بیاید، گفت: ما فاقد زیرساخت‌های اجتماعی و تکنیکی کافی برای مقابله با بلایایی همچون زلزله و سیل و ویروس‌هایی نظیر کرونا هستیم، برای مثال هنوز به وحدت رویه ثابتی برای اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری کرونا نرسیده‌ایم در حالی که وقتی بحرانی‌هایی از این دست بروز می‌کند قدرت سازمان‌دهی و حل کردن آن بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: این واقعیت وجود دارد که در موضوع کرونا شاهد هستیم برخی در داخل آن را به ابزاری برای تنازع جناحی و سیاسی خود تبدیل می‌کنند، برخی نیز در شبکه‌های مجازی با اغراض سیاسی در حال دامن زدن به التهاب و ایجاد کردن استرس هستند همچنین برخی در خارج از کشور بدون آنکه از کم و کیف موضوع اطلاع لازم داشته باشند بر حسب غرض‌ورزی‌های خود و اهدافی که دارند اقدام به انتشار مطالب و تولیدات خود می‌کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نکات لازم برای مقابله با این بیماری داشتن آرامش است، افزود: اضطراب باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا ویروس ضعیف شود لذا هر چه در مقابل کرونا و امثال آن دارای ثبات امنیت روانی باشیم مقابله و قدرت ایمنی بدن نیز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: آگاه‌سازی بهترین راه برای مقابله با شایعات است لذا هر چه نهادهای مسئول ابتکار عمل را در دست بگیرند و برنامه‌های مدون و حساب‌شده با انتقال صحیح اخبار  در حوزه کرونا انجام شود بی‌شک می‌توان با شبکه شایعه مقابله کرد و از تنش‌ها و اضطراب‌ها کاست.

تفضلی با اشاره به اینکه دین اسلام تأکید دارد که باید با چنین موقعیت‌های که دامنه فراگیری آن بسیار است با اتکا به دستورات پزشکی و دست آوردهای علمی مقابله کرد، گفت: در این شرایط اجتماعی باید صداوسیما و رسانه‌های اجتماعی به تولید محتوای مناسب بپردازند و برنامه‌های مدونی را در این حوزه داشته باشد، این روند اگر ادامه یابد تب‌وتاب اخبار و شایعات کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: باید متولیان امر از طریق رسانه‌ها پک‌های مدون را از نظر ارائه دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از تشدید، برخورد با این موضوع و راه‌کارهای مقابله و مهار آن ارائه کنند تا افراد در مراودات اجتماعی درست عمل کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه اگر هر کس به دنبال کار خود باشد همه گرفتارتر خواهند شد، تصریح کرد: خوشبختانه نهادهای اجتماعی و کمیته سلامت و ستاد مدیریت بحران در سطح استان قزوین حرکات خوبی را در راستای هماهنگی و یک‌صدایی بیشتر آغاز کرده‌اند تا به یک وحدت رویه در مدیریت و اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری و مهار آن دست پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: نباید تناقض در اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد، همچنین لازم است تولید محتوا و اطلاع‌رسانی‌های نهادهای مرتبط و پاسخ‌گویی‌ها مدون و مداوم باشد، در این صورت مردم در رصد خود به این اطلاعات روی خواهند آورد.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان با تأکید بر اینکه در شرایط اجتماعی پرخطر نیاز است همدلی و انسجام اجتماعی مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید رسانه‌ها در بحران‌های اجتماعی افرادی که اقدامات خیرخواهانه انجام می‌دهند را برجسته کرده و بر نمودهایی از ایثار و همدلی، ازخودگذشتگی و انسجام اجتماعی بیشتر متمرکز شوند تا مردم الهام گرفته و امید اجتماعی در جامعه ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس برای مقابله اطلاع رسانی جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرام کلانتری خاندانی، در این نامه از مدیران عامل سازمان‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، خواستار ثبت اسناد ارسالی داروخانه‌ها در سایت سازمان‌های بیمه‌گر شده است.

وی با تاکید بر پیگیری رعایت مفاد بند ل تبصره بودجه و لزوم ایجاد داشبورد شفاف برای اطلاع رسانی در پرداخت‌ها، تصریح کرد: میزان تسویه هر صندوق بیمه‌ای به صورت شفاف قابل مشاهده باشد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت خاص از گشت ارشاد و طرح نور: ادامه دهند، کار بسیار خوبی است
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • وحیدی خطاب به استانداران: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود