Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد: طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR برای مقابله با ویروس کرونا برای انجام عملیات پرداخت در فروشگاه‌ها بدون تماس با کارت بانکی و دستگاه کارتخوان بزودی عملیاتی می‌شود.

به گزارش بانک مرکزی، در راستای تسهیل انجام تراکنش‌های کارتی و ارتقاء سطح بهداشت خدمات پرداخت، بحث کیف پول الکترونیک و پرداخت با کد QR را پیش از ورود ویروس کرونا به کشور به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه نیز اقداماتی برای ایجاد زیرساخت از سوی شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها انجام شده و راهکارهایی نیز به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده بود، اما با توجه به لزوم افزایش رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، بانک مرکزی در راستای اجرای پیشنهاد مطرح شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت جامع پرداخت مبتنی بر کدهای QR را در اولویت بالا و فوری قرار داد.

بر همین اساس نیز بزودی با اجرای طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR، قابلیت پرداخت از طریق QR با نرم افزارهای پرداخت سازان بر روی تمامی کارتخوان‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک عملیاتی خواهد شد.

در همین خصوص، داوود محمد بیگی؛ مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح هم پذیرندگی پرداخت مبتنی بر کدهای QR توسط بانک مرکزی برای افزایش سلامت در تراکنش‌های پرداخت الکترونیک گفت: کیف پول الکترونیک از موضوعات کلیدی در حوزه پرداخت کشور به شمار می‌رود که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت نکات بهداشتی در عملیات‌های پرداخت، جلسات فشرده‌ای برای نهایی سازی الگوهای پرداخت از طریق کیف پول مبتنی بر کدهای QR برگزار شد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفت تا طرح پرداخت مبتنی بر QR هر چه سریعتر اجرایی شود و مشتریان بتوانند بدون استفاده از کارت بانکی با تلفن همراه و اسکن کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند که با توجه به عدم نیاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت بانکی نکات بهداشتی برای حفظ سلامت شهروندان رعایت می‌شود.

پرداخت با کدهای QR از طریق تمامی نرم افزارهای پرداخت ساز در تمامی پایانه‌های فروش

وی ادامه داد: طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت از سوی بانک مرکزی به زودی اجرایی خواهد شد و مشتریان دیگر لازم نیست تا نرم افزار پرداخت و کیف پول آنها برای پرداخت با QR صرفا مطابق با شرکت پرداخت الکترونیک ارائه دهنده کارتخوان باشد.

وی افزود: مشتریان می‌توانند با اسکن کردن بارکد قرار گرفته در هر کدام از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی از طریق تلفن همراه و هر کدام از نرم افزارهای پرداخت ساز (نرم افزارهای موبایلی شرکت‌های پرداخت الکترونیک) عملیات پرداخت را بدون تماس با کارت بانکی و کارتخوان با وارد کردن مبلغ و رمز کارت انجام دهند که امنیت و سلامت بالاتری نسبت به پرداخت با کارت بانکی دارد.

طرح ملی پرداخت با کد QR برای مقابله با کرونا بزودی عملیاتی می‌شود

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به چالش‌های طرح پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR گفت: یکی از چالش‌های اصلی در طرح ایجاد بستر واحد برای پرداخت مبتنی بر کدهای QR بحث یکسان سازی بارکدها و قابلیت پذیرش بارکدهای مختلف توسط اپلیکیشن‌های فعال در حوزه پرداخت است.

 وی اضافه کرد: از سویی دیگر باید زیرساخت‌های فنی ایجاد شود که در مرحله آماده سازی نهایی بوده و انتظار بر این است که با توجه به تعامل بانک مرکزی با شرکت‌های PSP و شاپرک، این طرح ملی در روزهای آینده عملیاتی شود که تماس مشتری و پذیرنده را با کارت بانکی و پایانه فروشگاهی کاهش می‌دهد و در شرایط فعلی تاثیر زیادی در سلامت خواهد داشت.

عدم تماس با کارت بانکی و دستگاه کارتخوان برای پرداخت با کدهای QR

وی تاکید کرد: کاهش استفاده از پول نقد و عدم تماس با دستگاه کارتخوان و کارت بانکی به منظور رعایت نکات بهداشتی در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخودار است که با این اقدام تحولی بزرگ برای تسهیل انجام تراکنش، افزایش سلامت و در عین حال کاهش جرایم مبتنی بر کارت بانکی صورت خواهد گرفت.

محمد بیگی افزود: بانک مرکزی در حال ترغیب شرکت‌های پرداخت الکترونیک برای افزایش تعداد درگاه‌های پرداخت با کدهای QR و ایجاد امکان پذیرش بارکد شرکت‌های دیگر است؛ تمام تلاش بانک مرکزی و شبکه پرداخت کشور بر این است تا هر چه زودتر قابلیت پرداخت از طریق کدهای QR در دسترس شهروندان قرار بگیرد و قطعا این طرح تا پایان ماه جاری اجرایی خواهد شد اما انتظار بر این است تا در روزهای آتی این خبر مهم و خوب اعلام شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در روزهای پایانی سال شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها برای توسعه سامانه‌های الکترونیک و پایداری آن‌ها فعالیت زیادی دارند و این طرح با اولویت بالا در کنار سایر موضوعات در حال پیگیری نهایی است که  عملیاتی شدن پرداخت مبتنی بر کدهای QR در تمامی شرکت‌ها موضوعی به نفع منافع ملی و سلامت شهروندان به دنبال دارد.

وی در خصوص حضور شرکت‌های پرداخت الکترونیک در این طرح گفت: در این طرح تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک که آمادگی داشته باشند قادر هستند تا فعالیت داشته باشند و شرکت‌هایی که آمادگی لازم در زمینه زیرساخت نرم افزار پرداخت ساز را ندارند  در بازده زمانی مختلف به طرح می‌پیوندند اما هم اکنون آمادگی کامل وجود دارد.

استفاده از کدهای QR ثابت برای پذیرندگان پایانه‌های فروشگاهی

محمد بیگی با اشاره به نوع کدهای QR استفاده شده در این طرح گفت: با توجه به این که ایجاد این زیرساخت با کدهای QR یکبار مصرف با طول عمر و اعتبار محدود و مشخصاتی از جمله استفاده برای یک تراکنش با مبلغ خاص نیاز به زمان بیشتری داشت، تصمیم گرفته شد تا طرح پذیرندگی جامع کدهای QR بر بستر کدهای ثابت QR اجرایی می‌شود تا هر چه سریعتر این طرح ملی اجرایی شود اما در ادامه موضوع کدهای دو بعدی یکبار مصرف نیز در دستور بانک مرکزی بوده و اقداماتی انجام خواهد شد.

هر کارت بانکی یک کیف پول الکترونیک

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: در مدل کدهای QR یکبار مصرف سقف مبلغ تراکنش با توجه امنیت بیشتر، بالاتر است اما در مدل کدهای ثابت که در این طرح در نظر گرفته شده، سقف مبلغی محدودتر و برای انجام تراکنش‌های پرداخت روزمره است اما با توجه به ضرورت برای استفاده گسترده، تمامی نیازهای پرداخت‌های معمول را شامل می‌شود.

خداحافظی با جرایم کپی برداری کارت بانکی

وی در پایان با بیان اینکه اجرایی طرح  پذیرندگی جامع پرداخت مبتنی بر کدهای QR و توسعه کیف پول‌های الکترونیک امنیت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به عدم استفاده از کارت بانکی طبیعی است که با گسترش به کارگیری پرداخت مبتنی بر کدهای QR توسط شهروندان شاهد کاهش چشمگیر جرایم  مبتنی بر کارت از جمله اسکیمنگ و کپی برداری کارت بانکی و سرقت رمز کارت بانکی خواهیم بود.

 ایرنا

برچسب ها: بانک مرکزی ، کارتخوان ، ویروس کرونا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بانک مرکزی کارتخوان ویروس کرونا شرکت های پرداخت الکترونیک دستگاه کارتخوان کارت بانکی برای مقابله نکات بهداشتی نرم افزارهای کدهای QR تراکنش ها خواهد شد طرح ملی کیف پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۳۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟

اسکیمر در اصل کپی‌کردن کارت بانکی یعنی منتقل کردن تمامی اطلاعات کارت بانکی به تجهیزات الکترونیکی است. بر اساس این روش افراد با استفاده از تجهیزات اسکن اطلاعات کارت های بانکی را کپی برداری کرده و از این طریق محتویات حساب را تخلیه و یا به حسابی دیگر منتقل می کنند.

دستگاه اسکیمر، برای کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای با استفاده از غفلت سوژه و بهره مندی از نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی کنند. تجهیزات اسکن کارت‌های بانکی نیز بسیار ساده است و در وسائلی مانند قفل های الکترونیکی هتل ها که با کارت باز می شوند نیز وجود دارد و بنابراین دسترسی به آن آسان است.

این روش از کلاهبرداری طی یکی و دو دهه اخیر با فراگیر شدن معاملات از طریق کارت بانکی و حاشیه نشینی پول های کاغذی نقد بیشتر شده است و تقریباً در همه کشورها این مدل سرقت مشاهده می شود. بنابراین کلاهبرداری اسکیمری جایگزین جیب بری، کف زنی، سرقت از بانک و همچنین پول‌های تقلبی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا علت اصلی موفقیت روش کلاهبرداری اسکیمری را فرهنگ نادرست در استفاده از عابر بانک و کارهای بانکی دانست و گفت: عامل تعیین کننده فرصتی است که قربانی به دست سارقان و کلاهبرداران داده و اطلاعات حساب مالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

سرهنگ رامین پاشایی توضیح داد: مهم ترین بخش در کلاهبرداری اسکیمری بعد از کپی برداری از کارت عابربانک که به سادگی و با حواس پرتی انجام می شود، دسترسی به رمز کارت است که معمولان خودمان در اختیار آن ها قرار می دهیم. متاسفانه عمده مردم ما در خریدها و معاملات روزانه کارت عابربانک را برای تسویه حساب و پرداخت خدمات در اختیار فروشنده قرار میدهند که کاملاً امری اشتباه است.

وی ادامه داد: باید در زمان تسویه حساب و خرید کالا و خدمات، خریدار شخصاً کارت را در دستگاه قرار داده و رمز عبور خود را وارد کنند که با چنین اقدامی هیچگاه فردی نمی تواند از حساب بانکی شما به روش اسکیمری کلاهبرداری و سرقت کند. این روش پیشگیرانه است که نیازمند فرهنگسازی درست بهره برداری از کارت های بانکی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در توضیح بیشتر گفت: عمده کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام ‌می شود که البته به این معنا نیست که تمامی این افراد کلاهبردار هستند. اما با این حال بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری گزارش شده توسط دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی کنار خیابان به خصوص میوه فروشان انجام شده است.

به گفته سرهنگ پاشایی متاسفانه عمده خریداران از این افراد نیز برای تسویه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند که می توانند در کسری از ثانیه از کارت شما کپی برداری کنند. سپس رمز را از شما طلب می کنند که باز هم به دلیل فرهنگ نادرست خریدار رمز کارت که جزو امنیتی ترین مسائل مالی است در کنار خیابان فریاد می زند. بنابراین این مدل کلاهبرداری تقریباً از غفلت و مدل استفاده ما از کارت های مالی نشات می‌گیرد.

دسترسی آسان به کارت خوان‌های اسکیمری

سرهنگ پاشایی درباره دسترسی کلاهبرداران به خصوص دستفروشان به تجهیزات کپ کارت گفت: عمده این دستگاه ها به صورت قاچاق به کشور وارد می شود اما می‌توان از تجهیزات لوازم خانگی مانند قفل‌های الکترونیکی و کارتی که در هتل‌ها استفاده می شود نیز به عنوان دستگاه اسکیمر استفاده کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این تجهیزات به دلیل استفاده دوگانه در مراکز فروش تجهیزات الکترونیکی در دسترس است اما پلیس برای مدیریت این بخش نیز برنامه هایی دارد. البته نباید فراموش کنیم که بهترین و موثرترین شیوه همان پیشگیری است.

استفاده از نسل اول کارت بانکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین یکی از مشکلات زیرساختی در کشور ما را استفاده از نسل نخست کارت‌های بانکی دانست و افزود: امروزه کارت هایی که به عنوان عابربانک در دستان ما است در بسیاری از کشورهای منسوخ شده و جای خود را به کارت های هوشمند داده است.

سرهنگ پاشایی افزود: استفاده از میکروچیپ ها یا همان تراشه های هوشمند موجب می شود که هرگونه کپی برداری از اطلاعات کارت غیرممکن شود. این کارت های هوشمند همچنین قابل تجمیع با کارت های هویتی مانند کارت شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت با عابر بانک هستند تا هم در هزینه ها صرفه‌جویی شود و هم شهروندان با یک کارت تمامی فعالیت های روزمره خود را با جابه جایی یک کارت انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری ۲۳ نفر در رابطه با اسکیمر در نوروز امسال در طرح سراسری پلیس فتا تاکید کرد: توسعه زیرساخت به همراه فرهنگ درست کاربری از کارت بانکی و همچنین هوشیاری از کمین سارقان و کلاهبرداران مالی می تواند تقریباً ریشه چنین مدل‌هایی از کلاهبرداری را ریشه کن کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند