Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت:استفاده از ظرفیت‌های علوم شناختی به ما کمک خواهد کرد که سوگیری‌های شناختی در مورد این ویروس به حداقل برسد و ذهن از لنگر انداختن دور بماند.

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در گفت  وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با ارتباط و نقش رسانه ها و تاثیر علوم شناختی در مقابله با ویروس کرونا ، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح و کاربردی به بازار داغ شایعات در بین مردم پایان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از اطلاعات و پیام‌ها و توصیه‌ها در بین مردم ایراد دارد. باید این فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها صورت بگیرد که مردم حتماً اطلاعات را از سایت‌ها و منابع معتبر دنبال کنند.

*رسانه ها در خارج شدن از چرخه همه‌گیری ویروس کرونا پلی میان کادر پزشکی و نظام درمانی و مردم هستند

وی افزود: امروزه رسانه‌ها در خارج شدن از چرخه همه‌گیری ویروس کرونا نقش مهمی دارند و درواقع پلی میان کادر پزشکی و نظام درمانی و مردم هستند. هر چقدر به میزان آگاهی و رعایت صحیح مردم اضافه شود به همان نسبت کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری، کارآمدتر خواهد بود.

شیروانی خاطر نشان کرد: یکی از مطالبی که مردم باید نسبت به آن دقت نظر داشته باشند توجه کافی به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و همچنین تحت تأثیر اطلاعات غلط فضای مجازی قرار نگرفتن است.به میزانی که رسانه‌ها بتوانند گام‌های محکم‌تری در جهت اقناع جامعه بردارند، مردم نیز کمتر برای کسب اطلاعات به سراغ فضای مجازی می‌روند و بازار شایعات که می‌تواند منجر به اضطراب شود، کنترل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید اضطراب باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود و ما را بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری از جمله ویروس کرونا می‌کند.

 *داشتن آگاهی و مجهز بودن به سواد رسانه‌ای در هنگام بروز بحران مهم است

این جامعه شناس در ادامه تاکید کرد: آنچه که امروز به مردم از طریق رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی شود این است که تفکر اینکه هر کس مبتلا به این بیماری شود، فوت خواهد کرد اشتباه است. اما اضطراب و استرس ناشی از این تفکر می‌تواند فرد را به ورطه نابودی بکشاند. مردم باید بیاموزند که ضمن انجام مراقبت‌های خودایمنی، باید آرامش خود را حفظ کنند تا سیستم ایمنی آنها ضعیف نشود. در هنگام بروز بحران، داشتن آگاهی و مجهز بودن به سواد رسانه‌ای و سواد تجاری و سواد ارتباطی بسیار مهم است. درواقع موج‌های صحیح رسانه‌ای می‌توانند بهترین راه جهت‌دهی به مردم برای اتخاذ تصمیمات صحیح و منطبق با واقعیت باشند. همچنین برگزاری نشست‌های خبری، کنفرانس‌های مطبوعاتی و ارائه راهکارهای منطقی می‌تواند قدرت تشخیصی قابل قبولی بین مردم ایجاد کند.

وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد خوراک لازم برای ذهن مردم از نشخوارهای ذهنی برای مردم جلوگیری کنند. ذهن انسان نیز مشابه جسم به خوراک احتیاج دارد و اگر خوراک لازم و با آگاهی به ذهن داده نشود،از در دسترس‌ترین مطالب که بعضا شاید صحیح هم نباشد، تغذیه خواهد کرد.

*اپیدمیولوژی ویروس کرونا با منابع شناختی موثق متوقف خواهد شد

شیروانی یادآور شد: باید توجه داشت که اگر شناخت ما از موضوع کرونا غیرواقع‌بینانه باشد، صدمات روان‌شناختی و جسمانی ناشی از نگرانی و ناامیدی ویروس جدی خواهد بود. زمانی که شناخت ما بر اثر تحمل فشار یا رنج مخدوش می‌شود یکی از پیامدهای آن تخمین زدن زمان یک بحران است و این در حالی است که مثلاً در مورد ویروس کرونا، اپیدمیولوژی یا همه‌گیرشناسی این بیماری قطعا با داشتن اطلاعات درست و منابع شناختی موثق، متوقف خواهد شد.

*استفاده از ظرفیت‌های علوم شناختی سوگیری‌های شناختی در مورد ویروس کرونا را به حداقل می رساند

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس گفت: استفاده از ظرفیت‌های علوم شناختی به ما کمک خواهد کرد که سوگیری‌های شناختی در مورد این ویروس به حداقل برسد و ذهن از لنگر انداختن دور بماند. نگاه‌های غیرواقع‌بینانه به کرونا در دو سوی طیف واقعیت قرار می‌گیرند که اضطراب‌های روان‌شناختی ناشی از مرگ در یک سوی این طیف و در سمت دیگر انکار بیماری قرار دارد.

*نگاه واقع بینانه به ویروس کرونا با مدد علوم شناختی

وی تصریح کرد:می‌توان گفت با توجه به واقعیت وجودی یک بیماری ویروسی در حال سرایت جدی گرفتن و نه انکار و نه فاجعه‌سازی می‌تواند ما را به یک واقع‌بینی متعادل برساند. قطعا تبلور این نگرش نیازمند کار بر روی ظرفیت‌های شناختی مردم و به مدد علوم شناختی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها آگاهی فضای مجازی اضطراب کرونا ویروس خبرگزاری فارس علوم شناختی ویروس کرونا رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش سواد مالی به کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نمایش شهر طلا به کارگردانی حامد زحمت کش با موضوع تعاون و همکاری تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مراکز کم برخوردار استان تهران ویژه اعضا و دانش آموزان طرح کانون مدرسه اجرا می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • آیا برخورد سرد صلاح هنگام تعویض تنش بین او و کلوپ را به وجود آورد؟ / از نگاه دوربین تماشاگران
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • رسانه عبری: چین ارتش اسرائیل را به پهپاد مجهز می‌کند
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!