Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهامت هدایت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: به منظور افزایش سرانه فضای سبز استان اردبیل این اداره کل با مشارکت بخش خصوصی عملیات تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال را آغاز کرده که در سال ۹۹ در بین مردم توزیع خواهد شد که این امر تحول عظیمی را در زمینه افزایش سرانه فضای سبز و جلوگیری از قطع درختان جنگلی در استان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به برنامه‌های اجرایی در هفته منابع طبیعی در استان افزود: امسال غرس نهال بمنظور اجرای نهضت جنگل کاری همزمان با سراسر کشور از ۱۴ آذرماه شروع شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و توزیع نهال رایگان در بین مردم در تمامی شهرستان‌های استان آغاز شده و مشکلی در زمینه توزیع نهال در استان نداریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در طول هفته منابع طبیعی چندین پروژه آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتیار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سطح استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

هدایت با اشاره به اجرای طرح کاداستر در ۱۸۰هزار هکتار از اراضی ملی استان گفت: طی نزدیک به دو سال گذشته ۳۳۰ هزار هکتار نقشه‌برداری در قالب طرح کاداستر در اراضی ملی استان انجام شده و این طرح در سطح ۱۸۰ هزار هکتار دیگر نیز به منظور تثبیت مالکیت دولت اجرا می‌شود.

او یکی از رویکرد‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل را حل مشکل اختلاف در اراضی ملی اعلام کرد و افزود: اجرای ۳۳۰ هزار هکتار نقشه‌برداری در قالب طرح کاداستر منجر به کاهش اختلافات مردم با منابع طبیعی شده و در این زمینه جا دارد از حمایت‌های شورای حفظ بیت‌المال، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قدردانی شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در حال حاضر با اجرای این طرح ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به مجموع اراضی کشاورزی استان اضافه شده و در اختیار کشاورزان مناطق مختلف قرار گرفته است.

هدایت گفت: در راستای اجرای طرح رفع تداخل در منطقه جنوب استان اردبیل ۲ هزار ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و تحت مدیریت این اداره منفک و به مجموع اراضی کشاورزی منطقه جنوب این استان افزوده شد که از این میزان ۲ هزار و ۹۰ هکتار مربوط به خلخال بوده و ۳۱۰ هکتار نیز در شهرستان کوثر واقع شده است.

او افزود: از مجموع ۳۲ هزار و ۴۰ هکتار از اراضی مطالعه شده برای رفع تداخل در جنوب استان اردبیل ۲۲ هزار و ۵۲۰ هکتار در ۱۰ پلاک مربوط به شهرستان خلخال و ۱۰ هزار و ۵۲۲ هکتار در قالب ۱۰ پلاک منطقه کوثر واقع است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه پیش از این نیز با رای کمیسیون رفع تداخل استان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی تحت مدیریت این اداره جدا و به کشاورزان خلخال واگذار شده، اظهار داشت: با اجرای طرح رفع تداخل علاوه بر حل اختلاف بین منابع طبیعی و کشاورزان زمینه برای رونق و توسعه کشاورزی در مناطق مختلف استان فراهم شده است.

هدایت از منابع طبیعی به عنوان نعمت خدادادی یاد کرد و گفت: همه باید دغدغه حفاظت و صیانت از این سرمایه ارزشمند الهی و مواهب خدادادی را داشته باشیم و اجازه ندهیم تا درختی قطع شده و یا عده‌ای سودجو بخواهند تخریب منابع طبیعی را انجام دهند.

او در ادامه افزود: در مناطق جنگلی برای ساکنان، آبگرمکن‌ها و همچنین تنور‌های گازی با سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته شده تا در این مناطق از قطع درختان جلوگیری شده و نسبت به بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی توسط ساکنان این مناطق اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی برای همه خسارت‌بار بوده و دخالت در طبیعت آثار زیانباری را به همراه دارد، تصریح کرد:همه باید نسبت به طبیعت و محیط زیست مهربان بوده و حرمت آن را حفظ کنند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اصله نهال منابع طبیعی جنگل کاری فضای سبز هکتار از اراضی هزار هکتار اراضی ملی رفع تداخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۴۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در نشست بررسی طرح زراعت چوب افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که طرح زراعت چوب را به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند کمک زیادی به آب و هوا و تولید و اشتغال استان داشته باشد.

وی افزود: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: این طرح در قالب سفر هیئت دولت مطرح شد و مورد تایید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود شش میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار در طول ۴ سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب اظهار کرد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و طی این مدت از برگ آن جهت گرفتن اسانس استفاده میشود و دو یا سه کارخانه به این منظور راه‌اندازی شده است.

وی  با بیان اینکه این کار درآمد نسبتاً خوبی نسبت به کشت سایر محصولات دارد، گفت: کار خوبی که در سال زراعی جاری که معمولا آغاز آن را از ۳۰ شهریور لحاظ می‌کنند صورت گرفته کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در استان است و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف نیز داشتند بیش از صد هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: در گذشته در سال‌های طولانی مجموعاً دو هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از هشت و نیم برابر نسبت به گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت