Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردشیر صانعی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در احیای طب سنتی گفت: طب سنتی امروز در جامعه مغفول مانده و مهم‌ترین مساله این است ما چگونه می‌توانیم این فرآیند علمی را سازماندهی کرده، نواقص طب مدرن را با استفاده از طب سنتی جبران و رابطه بین این دو را تحکیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی میتواند این نقص را برطرف کرده و با ظرفیت هایی که دارد این رابطه را تحکیم بخشد.

به اعتقاد او این رشته آن مقبولیتی که باید به لحاظ علمی و قانونی در وزارت بهداشت داشته باشد را نیافته است؛ در سوی مقابل اما دانشگاه آزاد اسلامی با شناخت منابع غنی گیاهان دارویی در این حوزه ورود کرده و بی شک در آینده نه چندان دور می تواند نقش اساسی در تولید داروهای گیاهی در سراسر کشور ایفا کند.

این متخصص طب سنتی با بیان این که یکی از چالش های این حوزه کمبود متخصصین در این رابطه است اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن ظرفیت های حوزه کشاورزی و مراکز تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی می تواند این نقیصه را نیز با تربیت نیروهای متخصص جبران کند.

صانعی در رابطه با علت قابل قبول نبودن سهم ایران از بازار گیاهان دارویی در جهان با وجود داشتن منابع غنی گیاهان دارویی؛ گفت: از ۱۳ اقلیم موجود در جهان ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد و ما دارای ۸ هزار گونه گیاهی هستیم که بالغ بر ۲ هزار گونه آنان دارویی است. ایران با وجود دانش غنی و کهن طب سنتی می‌تواند از طریق احیای این طب به جذب گردشگران سلامت نیز اقدام کند.

او با تاکید بر این که نقش طب سنتی در جذب گردشگر سلامت انکارناپذیر است اضافه کرد: ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله‌ای که در طب سنتی دارد، می‌تواند از این ظرفیت ویژه برای جذب گردشگران سلامت بهره ببرد. موضوعی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به آن پی برده و تلاش دارند تولید داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی و جذب گردشگر سلامت را به صورت موازی با هم پیگیری کنند.

او تصریح کرد: بنابراین ایران می‌تواند قطب جدی گردشگری سلامت در منطقه و حتی جهان باشد و طب سنتی می‌تواند مسیر مهمی برای جذب گردشگر سلامت باشد.

صانعی درباره رابطه طب سنتی با گیاه درمانی و سایر طب های مکمل توضیح داد: یکی از روشهای درمانی در طب سنتی که حدود ۸۰ درصد را شامل میشود گیاه درمانی هست. گیاه درمانی در دنیا به دو صورت وجود دارد. یا مفرد یعنی از یک گیاه در درمان یا از چند گیاه که از قدیم به طور شایع وجود داشته است استفاده می شود.

او با بیان این که در طب سنتی ایران بیشتر دارویی های که مصرف میشود به صورت مفرد نیست گفت: درمان ها به صورت استفاده از چندتا گیاه است که این گیاهان اثر یکدیگر را تقویت میکنند ولی در دنیا بیشتر داروها به صورت مفرد استفاده میشود.

این متخصص طب سنتی درباره چشم انداز طب سنتی در ایران و مشکلات موجود در این حوزه اظهار کرد: طب سنتی در ایران باید چندتا چالش را از بین ببرد. اگر متخصصان این حوزه بتوانند یک تکنولوژی به دست آورند که بتوانند به موادموثره یا تخلیص شده داروها دست پیدا کنند بی شک می تواند در تسربع درمان کمک کند.

او اضافه کرد: همچنین اگر یک متولی یا یک ارگان بتواند داروهای با کیفیت تولید کرده و این رشته را توسعه دهد کمک شایانی به علم طب سنتی کرده است. اینجاست که نقش دانشگاه آزاد اسلامی پر رنگ می شود.

صانعی یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 60 درصد مردم علاقه‌مند به طب سنتی و فرهنگ این طب هستند؛ برخی پزشکان کشور به شرطی که طب سنتی در نظام درمانی کشور ادغام شود علاقمند به فراگیری طب سنتی هستند و نیاز است در این رابطه اراده لازم در وزارت بهداشت به وجود آید.

او با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود رشته‌های دانشگاهی متعدد می تواند خلا سایر دانشگاه ها را نیز در این حوزه پوشش دهد گفت: این دانشگاه پتانسیل مناسبی در تولید هدفمند داروهای گیاهی دارد تا جایی که از مرحله کشت گیاهان دارویی توسط متخصصان کشاورزی تا مرحله استخراج مواد موثره دارویی بر اساس طب سنتی را دنبال می کند.

صانعی در پایان گفت: کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات داروها و خروج ارز از کشور نیز موثر است و در سوی مقابل صادرات آن می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع گیاهان دارویی ایفا کند.

اتتهای پیام/

341 / 167 طب سنتی گیاهان دارویی زیر ساخت های دانشگاه آزاد اردشیر صانعی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: طب سنتی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی گیاهان دارویی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل

به گزارش صدای ایران از ایسنا، بنابر اعلام حسن علی بخشی، سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج نفر از صیادان بازداشتی بلوچ در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران در این رابطه گفته است: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در سیشل
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود