Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@06:56:10 GMT

ترس از ترکیدگی بازارسهام و زیان انبوه خرده پاها

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۰۴۴۸

ترس از ترکیدگی بازارسهام و زیان انبوه خرده پاها

ساعت 24 - یکی از کارشناسان بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش ساعت 24 که چرا دراوج روند رو به رشد شاخص کل قیمت سهام دربورس اوراق بهادارتهران مدیران این نهادمیخواهند با گذاشتن ترمز راه ورود سرمایه های تازه به این بازار رابگیرند می گوید: واقعیت این است که بیشتر افزایش قیمت ها دربازار و شاید تا ۹۵ درصد ارزش سهم شمار قابل اعتنایی از شرکتها حباب دارند و این چیزی است که ترس درست می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای شاپور محمدی رییس سازمان بورس اوراق بهادارتهران نیز معنای این ترس  را خوب می داند و می خواست با برخی ابزارها راه فروریختن ارزش سهام را بگیرد و از شرایط ناشناس و مبهم احتمالی جلوگیری کند. " از اومی پرسیم در این وضعیت ودر حالی که هراس رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران که منصوب وزیر اقتصاداست واقعی است و کارشناسان نیز پیش بینی هایی مبنی بربرگشت قیمت سهام شرکتها را ارایه کرده اند  چرادژ پسندبا خواسته شاپور محمدی در کاهش دامنه نوسان بازار پایه از 5 درصد به   2درصد حمایت نکرد و جلوی دستور بورس را گرفت پاسخ داد :  به نظر می رسد وزیر اقتصاداز تهدید احتمالی رییس بانک مرکزی هراس کرده است . رییس بانک مرکزی نیز می ترسد اگر سرمایه گذاری شتابان دربازار سهام متوقف یا کند شود نقدینگی به بازار ارز هجوم بیاورد و این بازار را از تعادل نیم بند فعلی خارج کند.  حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز نوشته  است " شاخص بازار سهام  بی توجه به تمام این تحولات نامساعد دراقتصادایران  به روند صعود خود ادامه می دهد. او باوردارد  بورس ایران این روزها در تب سرد نقدینگی سرگردان می سوزد. آنچه رشد شاخص بورس در روزها و هفته های اخیر را نگران کننده تر ساخته؛ این واقعیت است که امروز بخش بزرگی از حباب قیمتی، با فشار جریان نقدینگی فعالان غیرحرفه ای، کم دانش و خرده پا شکل گرفته، که بعضاً حضوری گسترده، نسنجیده و احساساتی و پرخطری در بازی سبز و قرمز تابلوهای بازار سرمایه دارند.این موضوع از آن جهت یک تهدید جدی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است؛ که با ترکیدن حباب قیمتها، موج بزرگی از مالباختگان کم اطلاع و فاقد بنیه اقتصادی جدی، می توانند یک موجی همچون بحران مالباختگان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ایجاد کنند.

کارشناسان بازار سهام از روزی که نرخ رشد سود سهام دراین بازار با شتابی باورنکردنی خودنمایی کرد و در فاصله ای بسیار دورتر در پله نرخ سود نسبب به سایر بازارها ایستاد از هجوم بی سابقه به این بازار احساس خوبی نداشاتد . برخی کارشناسان شایعه یا حقیقت دراین باره که قرار است از سپرده های بانکی مالیات گرفاه شود یا اینکه قرار است از داد و ستدکنندگان سکه طلا درشرایطی مالیات بگیرند و پس از انکه بازار مسکن  عجیب و بازار ارز نیزامنیتی شد را در هج.م افراد حقیقی به بازار سهام را پیش بینی می کردند از سوی دیگر افزایش حدود 30 درصدی ارزهای معتبر در بازار ارز ایران را در افزایش قیمت سهام شرکتها موثر می دانند. این داستان به ویژه برای شرکتهای صادراتی مثل فولادسازها و پتروشیمی ها  بسیار اهمیت داشت. برای اینکه این بازار از خطر ترکیدن حباب بزرگ دورنگهدااشته شود چه باید کرد؟ سلاح ورزی  اولین و اساسی ترین اقدام برای خارج کردن بازار سرمایه ایران از این وضعیت، مهار جریان خلق نقدینگی، در بانکها و نظام پولی، توسط بانک مرکزی است؛ اما، همه خوب می دانیم، تحقق این مهم نیازمند اصلاحاتی اساسی در نظام بانکداری کشور است که اولا در شرایط حاضر، انجام آن بسیار دشوار است و در ثانی، اقدامی زمانبر است و پاسخی مناسب برای تهدید فوری و حال حاضر بورس نخواهد بود.

کاهش قیمت سهام درروز شنبه و پس از اینکه وزیر اقتصاد مانع از اجرای خواست رییس سازمان بورس تهران شد آیا یک روند خواهد بود یا اینکه سرمایه گذاران حقیقی بازهم به این بازار هجوم می برند؟

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار سهام قیمت سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت