Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «فلسفه تنهایی» با ترجمه خشایار دیهیمی از سوی نشر نو برای پنجمین بار به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «فلسفه تنهایی» اثر «لارس فردریک هاندلر اسونسن» فیلسوف نروژی است که با ترجمه خشایار دیهیمی از سوی انتشارات نشر نو به چاپ پنجم رسید. این کتاب اولین عنوان از مجموعه دوم «تجربه و هنر زندگی» است که این ناشر چاپ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۷ چاپ شده و نشر نو ترجمه کتاب «فلسفه ملال» را هم از نویسنده آن منتشر و عرضه کرده است. لارس اسوندسن در «فلسفه تنهایی» معتقد است یک‌گونه دوگانگی یا تضاد درون وجود ما هست که ما را، هم به‌سمت دیگران می‌کشاند چون نیازمندشان هستیم و هم ما را پس می‌راند چون نیازمند حفظ فاصله از دیگران هستیم و می‌خواهیم به حال خودمان باشیم. امانوئل کانت فیلسوف شهیر آلمانی این نکته را با تعبیر «معاشرت‌طلبی غیراجتماعی» توضیح داده است.

از نظر نویسنده این کتاب، تنهایی، خلوت‌گزینی، انزوا و گوشه‌گیری مترادف‌های دقیقی نیستند. شاید پیش‌تر این لغات زیاد از هم متمایز نبودند و در یک معنا به‌کار گرفته می‌شدند اما به‌تدریج این تمایز در متون بیشتر شده و هرکدام بار ارزشی متفاوتی به خود گرفته‌اند. آدمی ممکن است با خویشتن خویش بیگانه شود بی‌آنکه متوجه آن باشد، ولی تنهایی چنین نیست، چون تنهایی نوعی احساس رنج و درد است که بر اثر اختلال در روابط فرد با دیگران پدید می‌آید.

کتاب «فلسفه تنهایی» شامل هشت فصل با عناوین «جوهر تنهایی»، «احساس تنهایی»، «چه‌کسانی احساس تنهایی می‌کنند؟»، «تنهایی و اعتماد»، «تنهایی دوستی و عشق»، «فردگرایی و تنهایی»، «خلوت‌گزینی»، «احساسِ تنهایی و مسئولیت» است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آنچه در بُن تنهایی نهفته نوعی نقص و عیب است، حال‌آنکه خلوت‌گزینی نوعی گشودگی نامعین در برابر انواعی از تجارب، اندیشه‌ها و احساسات است».

از این‌رو، «تنهایی لزوما با احساس درد یا ناراحتی توام است، حال‌آنکه خلوت‌گزینی لزوما با هیچ احساس خاصی همراه نیست».

چاپ پنجم کتاب «فلسفه تنهایی» با ترجمه خشایار دیهیمی از سوی انتشارات نشر نو در ۲۲۵ صفحه با قیمت 35 هزار تومان وارد بازار کتاب شد.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: علوم انسانی روانشناسی ترجمه فلسفه فلسفه تنهایی خلوت گزینی نشر نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی عصر چهارشنبه در مراسم گرامیداشت مقام شامخ استاد شهید مرتضی مطهری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، افزود: شهید مطهری وظیفه مدار بود و هرجا که احساس وظیفه می‌کرد، وارد عمل می‌شد.

وی ادامه داد: زمانی که مجله‌ای با عنوان زن روز در زمان طاغوت، به دنبال زیرسوال بردن معارف و احکام دین بود، شهید استاد مطهری احساس وظیفه کرد و برای حفظ معارف دین، به انتشار مقالات در پاسخ به انحرافات دینی ایجاد شده پرداخت.

وی اظهار کرد: شهید مطهری کتاب شرح منظومه را به عنوان یک کتاب عمیق و قابل تأمل که تنها اساتید فلسفه و کلام حوزه قادر به تدریس آن هستند، تدریس می‌کرد ولی در جایی که احساس وظیفه کرد کتابی با درک بسیار آسان و روان مانند داستان راستان را به نگارش در آورد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) گفت: هرکس خودش را به عنوان امام معرفی می‌کند، قبل از آنکه دیگران را تعلیم دهد، باید خودش را تعلیم کند و فردی استاد واقعی است که مطالبی را که به دانشجو انتقال می‌دهد، خود نیز آنها را پذیرفته و به آنها عمل کند.

حجت الاسلام قریشی بیان کرد: کسی که معلم خودش است، بیش‌تر جای تکریم دارد تا کسی که دیگران را تعلیم می‌دهد.

وی ادامه داد: در کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت استاد مطهری به نام روز معلم نامگذاری شده تا ایشان الگویی برای تمام معلمان و استادان باشد.

کد خبر 6094753

دیگر خبرها

  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • فائضه غفار حدادی با سفرنامه حج به نمایشگاه کتاب می‌آید