Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@15:33:15 GMT

جایگزین‌های منتخبین فوت شده مجلس چطور انتخاب می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۶۶۰۹

جایگزین‌های منتخبین فوت شده مجلس چطور انتخاب می‌شوند؟

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اعضای علی‌البدل انتخاب نمی‌شوند که در صورت برکناری، استعفا یا فوت، جایگزین منتخبین اصلی شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا ، «محمدعلی رمضانی‌دستک» و «فاطمه رهبر» دو تن از منتخبین مردم در مجلس یازدهم در حوزه‌های انتخابیه «آستانه اشرفیه» و «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» هستند که طی روز‌های اخیر به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگذشت این دو منتخب مردم در مجلس یازدهم، این سؤال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که تکلیف افراد جایگزین آن‌ها چه خواهد شد؟

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اعضای علی‌البدل انتخاب نمی‌شوند که در صورت برکناری، استعفا یا فوت، جایگزین منتخبین اصلی شوند؛ بنابراین طبق ماده چهارم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

انتخابات مصرح در اصل ششم قانون اساسی نیز شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورا‌ها و نظایر آنهاست؛ بنابراین مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که در ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد زمان انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس نیست و طبق قانون، انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و در آن انتخابات خواهد بود که تکلیف جایگزین‌های دو منتخب مرحوم و مرحومه آستانه اشرفیه و تهران در مجلس یازدهم مشخص خواهد شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/4127

منبع: آنا

کلیدواژه: انتخابات مجلس شورای اسلامی فاطمه رهبر مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس مجلس یازدهم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

وزیر کشور گفت: کشور آماده برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و به‌زودی ۴۵ منتخب جدید مجلس مشخص خواهند شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، احمد وحیدی در حاشیه سفر خود به مشهد در جمع خبرنگاران گفت: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 22 حوزه فراهم شده است.

وی افزود: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 22 حوزه هدف آماده شده است و  به ‌زودی 45 منتخب جدید مجلس مشخص خواهند شد.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در 8 حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • اعلام جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد