Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس بالینی گفت: عادی‌سازی بیماری کرونا و یا فاجعه‌سازی از آن هر دو محکوم است بلکه رویکرد سالم، ارزیابی واقع‌بینانه از خطر و تلاش برای سازگاری مناسب و کاهش خطرات احتمالی است.

کاوه قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: این روزها خبرهای بیماری کرونا و اضطراب ناشی از ابتلا به آن در جامعه جهانی در حال شکل‌دهی مجموعه‌ای اتفاقات جدید در فضای روانشناختی انسان مدرن است که مکانیسم‌های روان‌پویشی آن قابل تبیین است که امکان پرداختن به همه آن موارد در یک نوشتار فراهم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به پدیده بسیار دردناک در فضای روان جمعی در خصوص بیماری کرونا که نیازمند مراقبت و پیگیری است اشاره کرد و گفت: سالمندان ، بیماران دارای نقص ایمنی و اصطلاحا گروه های ریسک‌پذیر از این جمله افراد هستند.

به گفته این روانشناس بالینی، این روزها برخی به صورت هوشیار و ناهوشیار در حل برجسته‌سازی این مساله هستند که «نگران نباش این بیماری جوان‌ها را نمی‌کشد بیشتر سالمندان و مریض‌ها را درگیر می‌کند»، این جملات اگر چه با پوششی علمی در حال برساخت است اما  مقداری بی‌رحمانه به نظر می‌رسند و در حال طرد گروه زیادی از آسیب‌پذیران روانی و اجتماعی است کسانی که مکانیسم طرد سال‌ها تا بیخ و بن وجودشان را محصور کرده است.

قادری ادامه داد: گویی جامعه در یک مکانیسم روانی برای فاصله‌گیری از مرگ و اضطراب آن مرگ را به حوزه‌ای می‌فرستد که گمان می‌کند باید تعلق داشته باشد.

وی اظهار کرد: این روزها بیشترین اضطراب را در جامعه ما همین گروه تجربه می‌کنند مادربزرگان و پدربزرگان بی‌پناه و بیمارانی آسیب‌پذیر که گویی جامعه در یک همدستی نامقدس در حال عادی سازی مرگشان است.

این روانشناس افزود:  اگر چه شواهد نشان می‌دهد که این گروه در معرض ریسک بیشتری هستند و اصطلاحا باید بیشتر مواظب باشند تا امکان خطر را کاهش دهند اما مخابره کردن این پیام‌ها با رویکردی بی‌رحمانه در فضای اجتماعی و خانوادگی نوعی منکوب‌کردن و طرد شدید این گروه است. 

قادری تصریح کرد: عادی‌سازی بیماری کرونا و یا فاجعه‌سازی از آن هر دو محکوم است بلکه  رویکرد سالم، ارزیابی واقع‌بینانه از خطر و تلاش برای سازگاری مناسب و کاهش خطرات احتمالی است.

وی افزود: مواظب باشیم که به بهانه ایجاد احساس آرامش در جامعه مرگ را به شکل نمادین به حوزه سالمندان و بیماران آسیب‌پذیر نفرستیم و آنها را از کشتی مشترک پیاده نکنیم بیشتر مواظبشان باشیم و نگذاریم با اضطراب کرونا همدست شده و بیش از پیش طردشان کنیم.

قادری عنوان کرد: برای نیل به این هدف بهتر است تا حد امکان از ایجاد فضای ترس شدید بپرهیزیم و از بیش ارزیابی خطر مرگ و برجسته‌سازی آسیب‌پذیری این افراد در برابر مرگ خودداری کنیم و سعی کنیم با ایجاد احساس آرامش در فضای اجتماعی مواظب سرمایه‌های اجتماعی‌مان باشیم.  

این روانشناس بالینی اضافه کرد: مکانیسم سالم اجتماعی در چنین شرایطی ایجاد حمایت‌های اجتماعی است در این راستا باید علاوه بر آموزش خودمراقبتی سالم که بسیار حیاتی و ضروری است مراقب این مساله باشیم که به اضطراب بیمارگونه در این گروه دامن نزنیم و به عنوان یک راهکار در روزهایی که در خانه هستیم می‌توان در فضای خانوادگی با مرورکردن خاطرات و نشستن پای درد دل این عزیزان غلیانی از حس زندگی را در آنان جاری کنیم و حس ارزشمندی را در آنان برجسته تر از همیشه تحسین کنیم.

قادری در پایان گفت: زندگی همچنان جاری است، سالمندان همان عزیزان همیشگی ما هستند و یادمان باشد کلمات بار هیجانی دارند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: اضطراب سالمندان مرگ بیماران بیماری کرونا عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند

 لیندسی گراهام سناتور آمریکایی گفت که مایل است به کاخ سفید برای دست‌یابی به «توافقی مخاطره آمیز» در راستای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل کمک کند.

به گزارش ایرنا، این سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه «زمان رو به اتمام است»، از مقامات آمریکا خواست تا وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و [رژیم] اسرائیل به توافقی برسیم، درگیری اعراب و اسرائیل پایان خواهد یافت، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می شود و امنیت را برای اسرائیل فراهم می‌کند.»

گراهام همچنین اظهار کرد که دو بار درباره این موضوع با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده است و در کنار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای «کمک به آنها در راستای عادی‌سازی [روابط] عربستان سعودی و اسرائیل» کار کرده است.

لیندسی گراهام خطاب به کاخ سفید گفت: «اگر بتوانید این توافق را به دست آورید، فکر می‌کنم از حمایت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای ایالات متحده برای معاهده‌ای میان عربستان سعودی و ایالات متحده برخوردار خواهید شد.»

سی‌ان‌ان پیش از این گزارش داده بود که در سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تماس گرفتند و این گفت‌وگو حدود پنج دقیقه طول کشیده است.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع ناشناسی ادعا کرد که مذاکرات عادی‌سازی روابط [عربستان و رژیم صهیونیستی] در این تماس مورد بحث قرار نگرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه