Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:48:36 GMT

مراسم تحلیف محمد اشرف غنی چند ساعت به تعویق افتاد

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۰۸۰۴

مراسم تحلیف محمد اشرف غنی چند ساعت به تعویق افتاد

مقام‌های کاخ ریاست جمهوری افغانستان می‌گویند امروز دوشنبه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان هر دو مراسم تحلیف "ریاست جمهوری" را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، منابعی در ریاست اجرایی افغانستان شب گذشته مدعی شده بودند که به میانجگری نماینده آمریکا، مراسم تحلیف هر دو به تعویق افتاده است اما صبح امروز هر دو تیم از آمادگی برای تحلیف خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر کابل امروز تعطیل رسمی است. در تمام شهر تدابیر شدید امنیتی برقرار است و مسیرهای منتهی به ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار به روی رفت و آمد عمومی بسته است.

قرار بود مراسم تحلیف غنی ساعت ۹ صبح به وقت محلی برگزار شود. حالا صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در توئیتی اعلام کرد این مراسم ساعت یک بعد از ظهر برگزار خواهد شد. او دلیل این تاخیر را مشخص نکرده است.

شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی ریاست جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت مراسم تحلیف غنی قرار است با حضور بیش از چهار هزار مهمان برگزار شود.

به گفته او، سفیران کشورهای خارجی در افغانستان، نماینده‌های موسسات بین‌المللی و سازمان ملل متحد از مهمانان این برنامه‌اند.

ریاست اجرایی افغانستان نیز بعد از تاخیر در مراسم ارگ ریاست جمهوری، اعلام کرد که مراسم تحلیف عبدالله نیز برای چند ساعت به تعویق افتاده است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان گفت مراسم تحلیف عبدالله در قصر سپیدار برگزار خواهد شد.

به گفته وی، شماری از مهمان‌های این برنامه نیز به محل برگزاری مراسم رسیده‌اند.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری در افغانستان توسط قاضی‌القضات این کشور انجام می‌شود. قرار است رئیس دادگاه عالی افغانستان در مراسم تحلیف غنی اشتراک کند.

میثم می‌گوید تحلیف عبدالله از سوی یکی از عالمان دین انجام خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان غنی را برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده اما عبدالله این نتایج را نپذیرفته و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

پیش از این نیز یک بار مراسم تحلیف غنی که قرار بود به تاریخ هشتم اسفند برگزار شود، به تعویق افتاده بود. آن زمان نیز عبدالله اعلام کرده بود همزمان با غنی مراسم تحلیف را برگزار خواهد کرد.

هیات‌هایی از دو طرف به میانجگری نمایندگان خارجی و داخلی برای حل جنجال انتخابات با یکدیگر چندین نشست برگزار کردند اما به نظر می‌رسد با هم به تفاهم نرسیدند.

عنایت الله فرهمند، معاون دسته انتخاباتی عبدالله می‌گوید مذاکرات آنها تا پنج صبح امروز هم ادامه داشت.

به گفته او، ساعت دو نیمه شب، زلمای خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان که میانجگری میان دو تیم را پیش می‎برد، اطمینان داد که تحلیف در ارگ به تعویق افتاده است اما ارگ امروز باز هم از آمادگی برای تحلیف خبر داد.

او می‌گوید که ادامه حکومت وحدت ملی با حفظ پست ریاست اجرایی از پیشنهادات خلیلزاد بود اما تاکید تیم آنها تاخیر در مراسم تحلیف و ادامه گفت‌وگو برای آینده حکومت و سهم دو طرف بوده است.

جنجال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم مهر برگزار شد. نتایج این انتخابات حدود پنج ماه بعد به تاریخ ۲۹ بهمن اعلام شد.

به اساس نتایج نهایی محمد اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای معادل ۵۰/۶۴ درصد آرا را کسب کرده است. مجموع آرای معتبر توسط کمیسیون انتخابات یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای اعلام شد. شمار آرای عبدالله نیز ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای اعلام شد که معادل ۳۹/۵۲ درصد از کل آرا است.

پیش از اعلام این نتایج، تیم انتخاباتی عبدالله بارها کمیسیون انتخابات این کشور را متهم به طرفداری از غنی کرد و اعلام کرد تا زمانی که آرایی که به نظر آنها معتبر نیست، باطل نشود، نتیجه را نخواهند پذیرفت.

آنها مدعی بودند که حدود ۳۰۰ هزار رای نامعتبر شامل نتایج شده. با وجود اعتراضات مکرر حامیان این تیم، در نتیجه بازشماری ویژه که به فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از این آرا صورت گرفت، این آرا معتبر شناخته شد.

عبدالله بعد از اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، این نتیجه را "غیرقانونی" خواند و گفت او پیروز این انتخابات است و "حکومت همه‌شمول" تشکیل خواهد داد.

در پی اعتراض عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران او نیز اقدام به معرفی والی‌های جدید از سوی تیم انتخاباتی او کردند. سازمان ملل به این روند ابراز نگرانی کرد.

همزمان با به تعویق افتادن مراسم تحلیف، معرفی این والی‌ها نیز متوقف شد.

دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز جنجالی شده بود. ادعاهای تقلب گسترده در آن انتخابات سبب شد حکومت وحدت ملی با پادرمیانی آمریکا با شراکت دو رقیب اصلی انتخابات غنی و عبدالله به میان آید. در نتیجه این توافق غنی، رئیس جمهوری و عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان تعیین شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان ریاست جمهوری افغانستان انتخابات ریاست جمهوری اجرایی افغانستان تعویق افتاده مراسم تحلیف غنی ریاست اجرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه ملی تنظیم گری ایران با حضور مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و نهادهای ذیربط با محوریت این مرکز، رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، طی ماه‌های گذشته، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری میزبان سلسله نشست‌هایی با موضوع نسبت‌یابی نهادهای تنظیم‌گر با دستگاه‌های حاکمیتی از دولت گرفته تا قوه قضائیه و حتی دیگر نهادهای تنظیم‌گر بود.

در این نشست‌ها که با حضور نمایندگان خود نهادهای تنظیم و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و قضائی از وزارتخانه‌های مختلف گرفته تا دیوان عدالت اداری برگزار شد، برخی چالش‌های موجود در تعامل نهادهای تنظیم‌گر با این دستگاه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مشخص شد که برخی از چالش‌های موجود در فضای تنظیم‌گری کشور از طریق ایجاد فضای گفتگو بین خود نهادهای تنظیم‌گر قابل حل است.

بر همین اساس ایجاد یک شبکه برای کنار هم نشاندن نهادهای تنظیم‌گر با نام «شبکه تنظیم گران ایران» و با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

به‌طورکلی دولت از محل پرداختن به این موضوع به دنبال بهبود ساختار تنظیم‌گری در کشور و رسیدن به کارآمدی بیشتر است، تا در سایه تعامل نهادهای تنظیم‌گر با یکدیگر، توسعه هم‌افزایی و جلوگیری از تداخلات اجرایی، شاهد تحقق یک دولت تنظیم‌گر واقعی در کشور باشیم.

این شبکه بستر لازم برای تعامل نهادهای تنظیم‌گر با یکدیگر در قالب یک شبکه واحد را فراهم می‌کند تا از یک طرف زمینه لازم برای حل تعارضات بین این نهادها ایجاد شود و از سوی دیگر امکان ایفای نقش دیده‌بانی بر قوانین و فعالیت‌های مرتبط با بحث تنظیم‌گری در کشور نیز فراهم شود

جمعی از نهادهای ذیربط از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نماینده بانک مرکزی و نمایندگانی از شورای رقابت، سازمان غذا و دارو، سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی، سازمان تنظیم مقررات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این رونمایی حضور داشتند.

کد خبر 6094958

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • توزیع بیش از ۱۹ هزار پاسپورت در نیمروز
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان + فیلم
  • تحلیف سربازان مرکز آموزشی امام رضای بیرجند و مراسم گرامیداشت روز معلم