Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@18:19:11 GMT

چرا حاج قاسم بیت‌الزهرا(س) را در ‌کرمان تأسیس کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۲۹۷

چرا حاج قاسم بیت‌الزهرا(س) را در ‌کرمان تأسیس کرد؟

شهید سلیمانی نشان داد یکی از دلایل عدم موفقیت سیاست‌های فرهنگی در کشور، بی‌اعتقادی برنامه‌ریزان به سیاستگذاری‌های فرهنگی‌ است که حتی خودشان در مقام عمل بدان اعتقادی ندارند. ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ استانها کرمان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیاست فرهنگی را به مثابه مجموعه‌ای از تصمیم‌ها، برنامه‌ها، رویه‌ها و اقدامات دولتی و غیرانتفاعی، عمومی، مدنی و دولت‌ها برای شکل دادن به‌نوعی نظم نمادین، از طریق فرآیندهای فرهنگی به‌صورت نهادی و سازمان‌یافته معنا کرده‌اند که با هدف ایجاد نوعی از اجماع و وفاق فرهنگی منطبق با ارزش‌ها و باورهای مشترک جامعه اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست فرهنگی در دنیای امروز براساس الگوهای نظری و پشتوانه فکری دنبال می‌شود و غالبا چنین سیاست‌هایی در عرصه عمل، فرهنگ رفتاری مردم را تعیین کرده و به آنها جهت می‌دهد.

برهمین اساس تحلیل رفتارهای فرهنگی افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها مطابق با نظریات جامعه شناسی و مکتب مطالعات فرهنگی از جنبه‌های مختلف و مطابق با مبانی نظری قابل بررسی است.

عرصه سیاست و سیاستگذاری فرهنگی در مقام عمل، عرصه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نخبگان است و چه بسا برخی از افراد کاریزما در حوزه فرهنگ، خود تبدیل به اسطوره شده و رفتار و کردار آنها بر رفتار فرهنگی جامعه طی یک دوره و حتی نسل‌های بعد موثر باشد.

شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از این نخبگان فرهنگی کاریزماتیک بود که برنامه‌ریزی‌های فرهنگی او در عرصه عمل با کمترین هزینه جواب می‌داد.

سیاست فرهنگی شهید سلیمانی در واقع منظومه‌ای از معناها بود که به زبان صاحب‌نظران مکتب مطالعات فرهنگی، در قالب تحلیل گفتمان می‌گنجید. شهید سلیمانی یک گفتمان بود. گفتمانی که دال مرکزی(قلب) منظومه فکری و معنایی‌اش، ولایت بود و مفاهیمی مثل مقاومت، اخلاص، مردم‌داری، ایثار و شهادت، ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی دال‌های شناور(شاخه‌های) آن را تشکیل می‌دادند.

زائر یمنی: رزمندگان مقاومت انتقام خون حاج قاسم را از آمریکا و دشمنان اسلام می‌گیرند + فیلمعکس یادگاری با حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان به روایت تصویرصحنه‌های ناب عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س) در بیت الزهرای حاج قاسم به روایت تصویر

مطابق با این تحلیل گفتمانی، تمام رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی این سردار شهید به نقطه مرکزی نظام فکری و معنایی او یعنی ولایت بر می‌گشت. جایی که سردار دل‌ها تلاش می‌کرد تمامی رفتار، گفتار، افکار و حرکات خود را از دل مکتب اهل‌بیت(ع) بیرون بکشد و مطابق با آن رفتار کند.

لذا تأسیس بیت الزهرا(س) در کرمان، نامگذاری‌ها بر لشکریان جبهه مقاومت مثل فاطمیون، زینبیون و ... همگی به این منظومه فکری بر می‌گردد.

تحلیل رفتار شهید سلیمانی نشان از تأثیرگذاری چند حادثه مهم از زندگی اهل‌بیت(س) بر منظومه فکری او دارد.

نخستین حادثه به مظلومیت حضرت فاطمه(س) و ظلم خلیفه دوم به دخت پیامبر(ص) و شکستن پهلوی او و نیز دفن شبانه مادر سادات بر می‌گردد.

حادثه دوم به عاشورا و شهادت امام حسین(ع) مربوط است جایی که بیشترین تأثیر را در زندگی و افکار شهید سلیمانی داشته است.

شهید سلیمانی با باور به مفهوم ولایت به عنوان قلب نظام فکری خود، معتقد است یکی از دلایل مانایی تفکر شیعه به نوع تربیتی مربوط است که توسط حضرت زهرا(س) در ائمه هدی حلول یافته است.

شهید سلیمانی اعتقاد خاصی به حضرت فاطمه(س) دارد تا جایی که رمز پیروزی لشکر 41 ثارالله در تمامی عملیات‌های دوران دفاع مقدس را به دلیل عنایات حضرت فاطمه(س) می‌داند.

براساس همین منظومه فکری، شهید سلیمانی رمز و راز ماندگاری جمهوری اسلامی را در تعلیم و جاری نمودن فرهنگ فاطمی و سیره اهل‌بیت(س) به ویژه مکتب عاشورا معنا می‌کند و بیت‌الزهرا(س) را با هدف گسترش سیره و فرهنگ حضرت زهرا(س) وقف می‌کند و هر سال در منزل وقفی خود در کرمان در ایام فاطمیه و در بیت ‌الزهرا(س) اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌کند و تاکید فراوانی به برگزاری مراسم ایام فاطمیه(س) و جلسات مستمر قرآن و اخلاق در این مکان دارد.

بنابراین فهم چرایی تأسیس بیت الزهرا(س) در کرمان بدون فهم نظام فکری و معنایی و تحلیل گفتمان سیاست فرهنگی شهید بزرگوار سپهبد سلیمانی امکان‌پذیر نیست.

شهیدی که دولت نبود ولی اندازه یک دولت بر سیاست و فرهنگ اثرگذار بود.

شهیدی که سیاستگذار فرهنگی نبود و بودجه فرهنگی نداشت ولی بیشترین و اثرگذارترین کارهای فرهنگی را انجام می‌داد.

شهید سلیمانی راز ماندگاری یک سیاست فرهنگی را در اعتقاد داشتن سیاستگذار به تصمیات گرفته شده می‌دانست و مخلصانه به آنچه می‌اندیشید و برنامه‌ریزی می‌کرد پای‌بند بود و عمل می‌کرد.

در یک کلام؛ شهید سلیمانی نشان داد یکی از دلایل عدم موفقیت سیاست‌های فرهنگی در کشور، بی‌اعتقادی برنامه‌ریزان به سیاستگذاری‌های فرهنگی‌ای است که حتی خودشان در مقام عمل بدان اعتقادی ندارند.

شهید سلیمانی یک استثناء بود. او به نسل خاص شهیدان همت، زین‌الدین، باکری، کاظمی و ... مربوط بود و خوشا به حالش که ...

هر کسی که او دور ماند از اصل خویش

باز جوید روزگار وصل خویش

عباس قشمی‌میمند

انتهای پیام/511/ش

R7860/P/S6,67/CT4

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاست فرهنگی شهید سلیمانی بیت الزهرا س منظومه فکری حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها در این آستان پیوست رسانه‌ای دارد، گفت: در دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می‌کند و برنامه فرهنگی برگزار می‌شود و در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

حجت الاسلام رستمی، مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) طی سخنانی در دومین روز برپایی نمایشگاه دستاورد‌های وقف با اشاره به موضوع جوانان و رسانه گفت: آستان امامزاده قاسم (ع) با توجه به انتسابی که به قاسم بن الحسن (ع) دارد، رویکرد خود را مبتنی بر نوجوانان و جوانان دارد.

وی با بیان اینکه روایات فراوان ما را به سوی توجه به نوجوانان و جوانان سوق داده است، اظهار کرد: آستان امامزاده قاسم (ع) در دربند پایگاه ویژه برای نوجوانان است و به واسطه حمایت سازمان اوقاف مجموعه امامزاده قاسم به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده است.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: در یکسال دو دوره اعتکاف دانش آموزی برگزار کرده ایم و ۶ هزار نفر متقاضی داشتیم. در دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می‌کند و برنامه فرهنگی برگزار می‌شود. در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

وی افزود: در برنامه روزه اولی ها، چند ده هزار نفر حضور داشتند. اینکه این مجموعه به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده بخاطر فعالیت رسانه‌ای خوب است. وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلا ب به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن اشاره می‌کنند، راهکارش توجه به مقوله رسانه استتاکنون چندین مستند ارائه کرده ایم برای هر کار پیوست رسانه‌ای در نظر می‌گیریم.

مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) گفت: ما به واسطه اقدامات رسانه‌ای ۵۰۰ درصد افزایش زائر داشته ایم و افزایش زائر یعنی افزایش خیر و رشد و بالندگی آستان، لذا عرصه رسانه به شدت اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان