هویت شیعه در بیان امام باقر (ع)
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۶۵۵
در تداوم آموزههای وحیانی نبوی، اهلبیت پیامبر نیز شاخصهها و معارف مذهب شیعه را به جهانیان ابلاغ کردند. امام محمدباقر(ع) در تعریف و توصیف شیعه اهلبیت فرمودهاند: «إِنَّمَا شِیعَتُنَا مَنْ أَطَاعَ الله» *؛ شیعه ما تنها کسی است که خدا را اطاعت کند. در این گفتار باقرالعلوم(ع) دو حقیقت بزرگ درباره کیستی و مسئولیت شیعه اعلام شده است:
حجتالاسلام دکتر محمدرضا جواهری
در تداوم آموزههای وحیانی نبوی، اهلبیت پیامبر نیز شاخصهها و معارف مذهب شیعه را به جهانیان ابلاغ کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
الف. اطاعت از خدا، هویت تشیع: در این تبیین الهی، بهترین و کاملترین پاسخ برای پرسش اساسی عمومی درباره شیعهشناسی آمده است. بر طبق این رهنمود امام معصوم(ع) شیعه با اطاعت خدای سبحان شناخته میشود. در این حدیث واژه «إنّما» وجود دارد که بیانگر حصر است؛ بنابراین هویت شیعه فقط و تنها به اطاعت خداوند بستگی دارد؛ بنابراین شیعه بودن به شعار و حرف نیست. فهم این حقیقت الهی، عموم مردم را به فرمانبرداری از خداوند و درست کردن کار خویش میرساند. بیشک در اطاعت خداوند همه ارزشها وخوبیها و عوامل رشد و پیشرفت و سعادت کامل در دنیا و آخرت وجود دارد.
ب. وجود مذهب شیعه در صدر اسلام: در این حدیث عبارت «شیعتنا» به کار رفته است. به نظر میرسد اصحاب پیامبر و تابعان و تابعان تابعان و عموم مردم در صدر اسلام باور داشتند رستگاری و سعادت دنیوی و اخروی در شیعه بودن است؛ از اینرو یکی از نیازهای اساسی آنان همین شیعهشناسی بوده است. امام باقر(ع) در این دوره تشیع را به جهانیان شناساندهاند؛ بنابراین مذهب شیعه در زمان رسولالله(ص) پدید آمد و این واقعیت تاریخی را اصحاب پیامبر میدانستند و جابر، راوی این حدیث از امام باقر(ع)، خود بازمانده عصر نبوی است. شیعیان باید به درستی بدانند پیدایش مذهب شیعه بر اساس وحی الهی بوده است. در «شیعتنا» کلمه «شیعه» به «نا» اضافه شده و به معنای «شیعه ما» است و این ترکیب نشاندهنده وجود شیعه در صدر اسلام است.
* (امالی شیخ طوسی، مجلس دهم، ص ۲۷۳ / کشف الغمه فی معرفه الأئمه علیهمالسلام، ج ۲، ص ۱۳۳ / بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۳ و ج ۷۸، ص ۱۸۶ / الوافی، ج ۴، ص ۳۰۱ / تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۱۵، ص ۲۳۳ / مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۵۷)
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام باقر ع شیعه مذهب شیعه اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کمرنگ است
استاد حوزه علمیه قم، گفت: کمترین بها و اهمیت به بزرگداشت حمزه سیدالشهدا داده میشود و صدا و سیما و سایر رسانهها در این زمینه بیتفاوت عمل میکنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجتالاسلام ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز تحقیقاتی آیتالله موسوی اردبیلی در اردبیل، اظهار داشت: مظلومیت حمزه سیدالشهدا (ع) تا حدی است که کمترین بزرگداشت و مراسمی در 15 شوال در کشور برگزار میشود، در حالی که سایر مناسبتهای کم اهمیت بزرگ جلوه داده شده و یا نسبت به آن تبلیغات گستردهای انجام میشود.
وی به برگزاری همایشی در قم با محوریت حمزه سیدالشهدا (ع) به صورت بینالمللی اشاره کرد و گفت: در سایه این همایش هشت جلد کتاب منتشر شد و ما توانستیم ابعاد مختلفی از زندگی حمزه سیدالشهدا (ع) عموی پیامبر (ص) را تبیین و تشریح کنیم.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این آثار در سال 1400 به چاپ رسید و قرار است همایش دوم شخصیت مظلوم تاریخ جعفربنابیطالب در 17 آبانماه سالجاری در قم برگزار شود.
رفیعی، افزود: تلاش خواهیم کرد برای این شخصیت عظیم تاریخی نیز 10 جلد کتاب آماده کنیم تا ابعاد شخصیتی جعفربنابیطالب نیز تبیین و تشریح شود.
وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، کلام پیامبر (ص)، ائمه اطهار و زندگینامه خود حمزه سیدالشهدا (ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار میدهیم تا درسهای آموزنده از زندگی عموی پیامبر و مجاهدت او در سختترین شرایط تبیین شود.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در جنگ احد بهرغم فداکاریها و مجاهدت حمزه (ع) شاهد شکست و به شهادت رسیدن حمزه سیدالشهدا (ع) بودیم که به دنبال اشتباهات محاسباتی در این جنگ امت اسلامی شکست خوردند.
رفیعی بیان کرد: بیش از 30 آیه قرآن به ویژه آیات انتهایی سوره آل عمران در مورد مجاهدت این شخصیت برجسته است که در ذیل این آیات به جایگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) تاکید شده است.
وی یادآور شد: از بین 9 عموی پیامبر (ص)، 2 عمو شامل ابوطالب و حمزه بیشترین مجاهدت را در دوران نبوت پیامبر (ص) انجام دادند که حمزه (ع) به صورت آشکار و صریح از پیامبر دفاع کرده و توانست نام خود را در کنار علی (ع) و جعفر پرآوازه کند.
استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز از حمزه به عنوان شیر خدا و یار همراه خود یاد کرده و از محبوبترین اسامی ذکر کرده که محبان او در برابر دوزخ و آتش جهنم در امان خواهند بود.
رفیعی از حمزه به عنوان محبوبترین عموی پیامبر یاد کرد و گفت: حتی حضرت علی (ع) بارها از شخصیت بینظیر حمزه یاد کرده و در نامه 28 نهجالبلاغه خطاب به معاویه از حمزه عموی پیامبر (ص) با افتخار یاد میکند.
وی به کلام سایر انبیا و اولیای الهی در مورد منزلت و جایگاه حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: در اکثر این روایات و احادیث عموی پیامبر با 2 ویژگی خیرخواهی و رسیدگی به فقرا یاد شده و او به تنهایی در کنار پیامبر در مدینه قرار گرفت و بزرگترین حامی و مدافع آن حضرت در دوران مجاهدت و سلحشوریها بوده است.
این خطیب خاطرنشان کرد: هر چند حضرت حمزه (ع) در اوج مظلومیت است، اما آنهایی که عمل به اخلاص کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت عمل بها میدهند، همواره دارای ارج و قرب هستند و قطعا رنگ خدایی دادن به کارها انسان را از هوای نفس و شیطانی بر حذر میکند.
رفیعی با انتقاد از صدا و سیما و رسانهها در کمرنگ جلوه دادن بزرگداشت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روز 15 شوال در کشور، اضافه کرد: تاریخ مسلم شهادت حضرت حمزه 15 شوال است و باید این شخصیت بینظیر بیش از گذشته تبیین و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش تسنیم، در این مراسم مداحی شده و شرکتکنندگان یاد و خاطره عموی پیامبر، حمزه سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند.
انتهای پیام/131/