Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@06:24:39 GMT

شمخانی چه گفت ما چه شنیدیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۹۵۰

سرویس سیاسی خرداد: همین ابتدای بحث این نکته را گوشزد کنیم که ما نیز به این مثل قدیمی باور و اعتنا داریم که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» اما واکنش ها به یک جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت و گوهای پرشمار و البته مهم وی با مقامات عراقی که مبتنی بر این رویکرد، به منصه ظهور رسید، توامان با یک اشتباه و خطا و برآمده از فضا سازی مسبوق به سابقه بود و نقل این مقال هم توجه به این نکته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خرداد، عراق در همسایگی ما علاوه بر اشتراکات تاریخی و مذهبی و عقبه دیرپای تاریخی یک کشور راهبردی در اتمسفر ژئوپلتیک منطقه بوده و به خصوص در شرایط فشار بی سابقه چند سال اخیر یک معبر و مفر مهم و راهبردی برای عبور از حلقه تنگ و تاریگ تحریم های بی سابقه است.
سفر شمخانی با توجه به تحولات سیاسی داخلی عراق و مجادلات پر دامنه قدرت ها در آن در این برهه زمانی بسیار مهم بود که دبیر شورای عالی امنیت ملی در بحبوحه شرایط فعلی و ماجرای کرونا بدان سفر کرده و با اکثر مقامات شاخص عراق دیدار و گفت و گوی رو در رو داشت، حال در چنین شرایطی بیان یک جمله از سوی شمخانی در افکار عمومی داخلی بولد شده و مانور گسترده ای از سوی رسانه های آنور آبی رویش داده می شود و شماری از کاربران فضای مجازی برخی هماهنگ و هدفمند و برخی دیگر گرفتار در این بازی تبلیغاتی هجمه و حمله بابت این جمله را به شمخانی آغاز می کنند.

شمخانی در دیدار با فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران و عراق، می گوید: «جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به عراق در مبارزه با این بیماری است.»
همین یک جمله به سرعت واکنش های گسترده می یابد که جانمایه همه واکنش های منفی آن نیز مبتنی بر این پیش فرض است که وقتی ما در کشور با کمبود امکانات و مشکلات فراوان در مسیر مبارزه با کرونا و خدمات رسانی به شهروندان مواجه هستیم، چرا باید به عراق کمک کنیم؟؟؟ انگاره اصلی هم این بوده که منظور از کمک شمخانی ارسال اقلام و تجهیزات به عراق است!
حال آنکه منظور شمخانی از اساس چنین چیزی نبوده و او به تجربیات و توانمندی های طرف ایرانی در مقابله کرونا اشاره کرده است، آنگونه که نماینده سازمان بهداشت جهانی، ریچارد برنان نیز بدان تصریح و اشاره داشته و گفته بود: «ایران از سیستم کنترل اولیه بسیار قوی برخوردار است به طوری که هیات همراه تحت تاثیر دانش و تعهد کادر درمانی ایران قرار گرفتند. من اطمینان دارم که جهان در مبارزه خود با کرونا از تجارب ایران خواهد، آموخت» سازمان بهداشت جهانی در توئیتی رسمی نیز گفته بود که باید تجربیات ایران به در مبارزه با کرونا به دیگر کشورها منتقل شود.

شمخانی عطف به این موارد سخن از کمک به عراق گفته بود نه ارسال اقلام و تجهیزات پزشکی به این کشور که عده ای روی آن مانور داده و تبلیغات روانی براه انداختند.
نشان به آن نشانی که شمخانی در دیدار با یک مقام دیگر عراقی در همان روز ، یعنی وزیر بهداشت عراق، پیرامون کمک کرونایی ایران به عراق با اشاره به تجربیات و دانش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه و ریشه کنی بیماریهای واگیر آمادگی کشورمان  برای کمک به مردم و دولت عراق در مبارزه با بیماری کرونا را اعلام کرد.
این اشاره صریح جای هر گونه شک و شبهه ای را مرتفع و این نکته را به ما گوشزد می کند که پیش از واکنش تند و هیجانی به هر مقوله ای کمی طمانینه کرده و کمی هم به پیش زمینه ها و پس زمینه های گفتارها توجه کرده و به طرفه العینی دست به قضاوت نزده و حکم صادر نکنیم و اسیر در بازی های هدفمند جماعتی که خوب می دانند چگونه موج سواری کنند، نشویم که شاید ما ندانیم در پازل آنان حرکت می کنیم اما آنان خوب می دانند، چگونه عمل کنند.





برچسب ها: شمخانی ، عراق ، کمک ، کمک ایران ، کرونا ، سفر شمخانی

منبع: خرداد

کلیدواژه: شمخانی عراق کمک کمک ایران کرونا سفر شمخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل از دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی، بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این جشنواره شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد و اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود. 

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدري از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می خورد. 

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با 37، ایران و عراق با 25، لبنان با 17 شرکت کننده هستند، کشورهای یمن، مصر و تونس دیگر کشورهایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند. 

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندي از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت. 

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت(8 و 9 می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید. 

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • عراق حذف شد؛ صعود میزبان به نیمه نهایی جام ملت های فوتسال با بردی نفس گیر
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)