Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:42:35 GMT

ساوه با پدیده بیابان‌زایی روبروست

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۲۶۵۰

ساوه با پدیده بیابان‌زایی روبروست

ایسنا/مرکزی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: این شهرستان به دلیل قرارگرفتن در محدوده خشک و نیمه خشک کشور و پایین بودن میزان بارش ها با پدیده بیابان‌زایی روبروست.

پوریا حسن‌پور به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی(۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه) در گفت‌وگو با ایسنا، به بیان سیمای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پرداخت و گفت: شهرستان ساوه واقع در شمال شرق استان مرکزی مساحتی افزون بر ۴۶۰۰ کیلومتر مربع را در برگرفته و شامل دو بخش مرکزی و نوبران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سمت شمال با شهرستان زرندیه و از سمت جنوب با شهرستان تفرش و از سمت شرق با استان تهران و از سمت غرب با استان‌های قزوین و همدان هم مرز است.

وی افزود: ساوه در سال‌های گذشته با متوسط بارندگی ۲۵۰ میلیمتر جزو اراضی خشک و نیمه خشک کشور بوده و از مشکل کم آبی رنج می‌برد. گرچه در پی بارش‌های دو سال اخیر وضعیت بهتری در منطقه ایجاد شده است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. مرتفع ترین قسمت شهرستان کوه اینجه قاره با ارتفاع ۳۲۰۰ متر واقع در بخش نوبران و پست ترین قسمت نیز در مرز شهرستان با ارتفاع ۱۱۶۷ متر است.

وی با بیان عناوین طرح‌ها و پروژه های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اظهار کرد: مساحت کل مراتع شهرستان حدود ۳۰۰ هزار هکتار بوده که می‌توان  آنها را به سه گروه مراتع خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی کرد.

حسن‌پور از مراتع خوب به عنوان مراتعی یاد کرد که بیشتر در بخش نوبران پراکنده بوده و معادل ۵۳ هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند و افزود: میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال حدود ۲۵ کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است.

وی بیان کرد: مراتع متوسط نیز که بیشتر در بخش نوبران پراکنده هستند معادل ۱۵۰۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند و میانگین تولید علوفه خشک مراتع مذکور در سال ۱۴۵ کیلوگرم در هکتار محاسبه شده است. مراتع فقیر نیز بیشتر در بخش مرکزی پراکنده هستند و معادل ۷۹ هزار و ۹۰۰ هکتار از مراتع شهرستان را تشکیل می‌دهند. میانگین تولید علوفه خشک این مراتع در سال حدود ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با بیان وضعیت جنگل در این شهرستان گفت: شهرستان ساوه دارای پنج هزار و ۲۸۰ هکتار جنگل‌های طبیعی بوده که از نوع درختچه‌های بادامچه و بنه است. همچنین در سال ۱۳۶۰ در مساحت ۱۰۰ هکتار اقدام به احداث پارک جنگلی شهید چمران شد. در سال ۱۳۷۷ پارک شهید چمران به شهرداری ساوه واگذار شده است و همچنین مساحت ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان با استفاده از درختچه بادامچه جنگل کاری شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با تشریح وضعیت اراضی بیابانی شهرستان گفت: یکی از پیامدهای تخریب منابع طبیعی توسعه بیابانهاست. سالانه ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور ما به بیابان تبدیل می‌شود که ایجاد طوفان‌های شن و خاک و مهاجرت‌های بی رویه و ناخواسته از جمله مخاطرات آن است.

وی تصریح کرد: شهرستان ساوه دارای ۸۵ هزار هکتار اراضی بیابانی است که این اراضی در اثر بهره برداری بی‌رویه از مراتع، شخم و تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیر زمینی بوجود آمده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه در ادامه به تشریح فعالیت‌های این اداره در حوزه مرتعداری اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه نهال کاری روستای طراز ناهید از توابع بخش مرکزی در سطح ۲۰۰ هکتار با نهال آتریپلکس و آبیاری آن به مدت سه دوره، اجرای پروژه واکاوی نهال طرازناهید در ۱۰۰ هکتار و آبیاری آن به مدت سه دوره، اجرای پروژه کنترل رواناب در سطح ۲۰۰ هکتار و بذرکاری، اجرای پروژه قرق و حفاظت در سطح 10 هزار هکتار، تمدید و انتقال پروانه های چرا و مرتعداری و ممیزی ۵۰ پراید از مراتع ییلاقی و قشلاقی از جمله این اقدامات بوده است.

وی همچنین در خصوص برداشت بی رویه قارچ ترافل در مراتع این شهرستان نیز گفت: برداشت این محصول فرعی از مراتع در مقررات جاری کشور به طور خاص جرم انگاری نشده است. لیکن با هماهنگی‌های بعمل آمده جهت جلوگیری از تخریب مراتع با مشارکت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها گشت‌های یگان حفاظت این اداره با وجود کمبودهای موجود انجام و نسبت به برخورد و اخراج عوامل تخریب اقدام می‌شود.

حسن پور همچنین با اشاره به وضعیت حوضه های آبخیز شهرستان اظهار کرد: شهرستان ساوه از نظر حوضه آبخیزداری به دو حوزه اصلی قره چای و مزلقان چای تقسیم می‌شود که دارای ۲۶ زیر حوزه است. در ۱۳ حوزه آن مطالعات اجرایی صورت گرفته و در ۱۰ حوزه عملیات اجرایی انجام شده و در سه حوضه آبخیزداری عملیات اجرایی در حال انجام است.

وی به فعالیت‌های صورت گرفته طی سال جاری در بخش آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت: بازدید و پایش بندهای خاکی اجرا شده در سال‌های گذشته با همکاری عوامل محلی، تکمیل عملیات آبخیزداری در حوزه بیوران (شامل بند خاکی، گابیون بندی، سرریز ملاتی و کپه کاری)، تکمیل عملیات آبخیزداری و مرمت بند خاکی در حوزه سامان بخش نوبران، نصب تابلو و بنرهای شنا ممنوع در محل بندهای خاکی فاقد تابلو، شروع به کار عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز بیوران شامل بند خاکی، گابیون بندی و سرریز ملاتی، شروع عملیات آبخیزداری در حوضه های سطح شهرستان با عنوان مرمت عملیات آبخیزداری در روستاهای طاهره خاتون قارلوق،   بیجی گرد باغشاهی و... و. ، از جمله اقدامات بوده است.

وی بازدید از محل مراتع و تشکیل جلسه آگهی های ممیزی مراتع ییلاقی و قشلاقی به اتفاق اعضای هیئت، نظارت بر قرارداد برداشت باریجه و کتیرا، بازدید از معادن، بازدید از درخواست‌های مردمی مبنی بر عملیات آبخیزداری ۲۰ مورد، شروع به کار عملیات اجرایی ساختمان اداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و نظارت بر نحوه اجرا، انجام امور مربوط به ارباب رجوع، پاسخگویی به استعلامات نزدیک به هزار مورد، رسیدگی به اعتراضات نسبت به اجرای قانون ملی شدن جنگلها و مراتع بیش از ۱۰۰ فقره و برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی مخصوص بهره برداران و کارکنان اداره از دیگر فعالیت‌هاست.

وی در ادامه به عملکرد واحد حقوقی اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان ساوه در طول یک سال اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۵۰ فقره پرونده تخلف در مراجع قضایی تشکیل و متخلفین با تنظیم دادخواست شکایت به دستگاه قضایی معرفی شدند. حضور در جلسات دادگاه بالغ بر ۳۰۰ فقره پرونده قضایی به جهت دفاع از حقوق بیت المال اعم از دعوی اشخاص به طرفیت اداره و یا بالعکس اداره به طرفیت اشخاص صورت گرفته  و حضور  در شعب ویژه رسیدگی به تخلفات منابع طبیعی و اراضی ملی از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

وی در خصوص وضعیت حفاظت از اراضی ملی شهرستان نیز گفت: یگان حفاظت ویژه منابع طبیعی با بکارگیری نیروهای نظامی و  کارشناس حقوقی به همراه دو دستگاه خودرو مجهز به شبکه رادیویی یا بی سیم در حال حفظ و حراست از اراضی ملی شهرستان هستند و به محض دریافت گزارش تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و زمین خوار به منطقه عزیمت کرده و با هماهنگی و حمایت دستگاه قضایی شهرستان ساوه و بخش نوبران از ادامه تصرف اراضی ملی جلوگیری می‌شود.

او خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی به جد در موضوع تصرف اراضی ملی ورود می‌کند و در صورت مشاهده اینگونه موارد بدون تشکیل پرونده قضایی و فقط با اخذ دستور قضایی اقدامات قانونی انجام می‌شود که در همین راستا ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه با اشاره به فعالیت این اداره در خصوص درختکاری نیز گفت: کار تولید و توزیع نهال توسط نهالستان این اداره همزمان با هفته درختکاری آغاز و همه ساله نهال رایگان بین شهروندان توزیع می شود.

وی اضافه کرد: به منظور حفاظت و آبیاری مطلوب این نهال‌ها در سال جاری کاشت نهال در شهرها و مناطق صنعتی، بوستان‌ها و نیز روستاها با همکاری دهیاران انجام می شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های متعددی در سال جاری به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی پیش‌بینی شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیلی مراکز آموزشی و تحصیلی و محدودیت‌های بعمل آمده لغو شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منابع طبيعي بيابان زايي ساوه استانی اجتماعی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عملیات آبخیزداری مراتع شهرستان شهرستان ساوه اجرای پروژه هزار هکتار بخش نوبران اراضی ملی فعالیت ها بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۲۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت:در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای، ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان استانی است که عمده کاربری اراضی آن در چهارچوب جنگل و مرتع تعریف شده و ۷۵ درصد سطح آن را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه نتوانسته‌ایم این منابع را در سطح استان و کشور مدیریت کنیم علیرغم اینکه تلاش‌های زیادی شده اما باید یک راهبرد منسجم و اجماع شده را اتخاذ کنیم.

میرزایی بیان کرد: لرستان استانی آبخیز بوده و برای مهار سیلاب نیاز است عملیات‌های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: لرستان دارای شیب بالایی است و میزان فرسایش در آن نسبت به میانگین کشوری زیاد است به گونه‌ای که در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای، ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد.

وی افزود: فرسایش خاک در هر هکتار در کشور ۱۶ تن بوده اما در لرستان این رقم ۲۵ تن در هکتار گزارش شده است.

میرزایی بر ایجاد اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در استان نظیر لرستان تاکید داشت و گفت: مدیریت بحران اعتبارات استانی خوبی را به این مسئله اختصاص داده است اما باید اعتبارات ملی بیشتری برای انجام آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر