Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی رونقی بازار کسب و کار ناشی از شیوع ویروس کرونا در این استان در آستانه بهار طبیعت که هر ساله شادی و نشاط خاصی به خیابان‌ها و معابر و مغازه‌ها می‌بخشید موجب افزایش نگرانی‌ها در بین خریداران و به ویژه فروشندگان کالا شده است. 

در این بین برخی اصناف از جمله فروشندگان پوشاک، خشکبار، شیرینی، رستوران‌ها به خاطر نداشتن فروش خسارت جدی دیدند زیرا آنها هر ساله بیشترین فروش را در ماه آخر سال و روزهای منتهی به نوروز داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس بسیاری از فروشندگان نگرانی بسیاری به دلیل بی رونقی و نبود مشتری برای فروش کالاهای خود، ناتوانی در پاس کردن چک های زمان دار و معوقه‌های بانکی خود دارند و این نگرانی‌ها حتی در سطح خرده فروشان و به نوعی فروشندگان بازارهای محلی بیشتر مشاهده می‌شود.

با این وجود بسیاری از شهروندان از ترس ابتلا به بیماری کرونا حاضر به خرید نیازهای شب عید خود نیستند و از تردد در اماکن عمومی و فروشگاه های عرضه کالاها پرهیز می‌کنند و مغازه داران نیز همچنان به مشتریان چشم دوخته‌اند .

یک شهروند اصفهانی در حالی که با ماسک و دستکش از خیابان عبور می‌کرد، گفت: به هیچ وجه در چنین شرایطی که گفته می‌شود ویروس کرونا تا ساعت‌ها روی کالاها باقی می‌ماند حاضر به خرید نیازهای غیرضروری خود مانند پوشاک نیستم.

پروانه یوسفی با اشاره به توصیه های مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر حضور نیافتن در معابر عمومی و اماکن سربسته افزود: باید به ناچار این توصیه‌ها رعایت شود زیرا این بیماری می‌تواند مشکلات شدید جسمی تا حد مرگ را برای افراد به وجود آورد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت کسبه ای که هر ساله امید بسیاری به بازار شیب عید داشتند گفت: باید دولت با شیوه‌های مختلف این افراد را مورد حمایت مالی قرار دهد.

کرونا و نگرانی کسبه

یک فروشنده پوشاک مردانه در حالی که بیرون از مغازه منتظر مشتری بود گفت: از هفته گذشته تا کنون شاید به صورت انگشت شمار تعدادی مشتری برای خرید به مغازه من مراجعه کردند و تعداد اندکی از آنها خرید کردند.

سهیل حسینی افزود: اگر این شیوه همینطور ادامه یابد بسیاری از اصناف با مشکل عدیده ای مواجه می‌شوند زیرا بسیاری از مغازه های اجاره ای است و توان پرداخت اجاره بها را ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اصناف از مدتها قبل و پیش از انتشار ویروس کرونا اقدام به خرید اجناس بسیاری به صورت چکی کرده اند گفت: با بی رونقی بازار و کم درآمدی فروشندگان، بیشتر آنها برای پاس کردن چک های خود و یا پرداختن وام های بانکی با مشکل مواجه می شوند.

این فروشنده با اشاره به تاکید برخی از مسوولان برای عقب انداختن زمان پرداخت معوقات بانکی و قبض های انرژی گفت: این اقدام تنها کاری است که می تواند تاحدودی از مشکلات کسبه کاهش دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که این شرایط هرچه زودتر بهبود یابد و اوضاع به حالت عادی برگردد.

صاحب یک شیرینی فروشی هم در حالیکه مشغول راه انداختن یک مشتری که برای خرید شکلات بسته ای مراجعه کرده بود گفت: بازار با انتشار ویروس کرونا بی روح و مرده شده وکسی رغبتی برای خرید مواد خوراکی روباز مثل شیرینی و آجیل ندارد.

مجید هادوی با بیان نگرانی شدید از این وضعیت گفت: ما امسال نیز همانند هر سال از مدت ها پیش اقدام به پخت حجم بالایی شیرینی برای عید کردیم ولی امسال تا این لحظه بویی از رونق بازار و خرید نیست.

وی اضافه کرد: این در حالی است که به دلیل گرانی موارد اولیه هزینه زیادی بابت تهیه این شیرینی ها و همچنین دستمزد کارگران پرداخت شده ولی معلوم نیست که این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.

این کاسب با بیان اینکه نگرانی مردم بی مورد نیست گفت: امیدواریم که وضعیت تا هفته آینده بهبود یابد تا مردم با خیال راحت بتوانند سفره عید خود را شیرین کنند.

یک فروشنده سیار که مقداری آجیل در صندوق عقب خودروی خود برای فروش گذاشته بود گفت: بازار شب عید امسال با بیماری کرونا مانند قصه های شهر طاعون زده شده است.

امیر فهیمی افزود: سال گذشته به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت اجاره مغازه خود را تحویل دادم و بصورت سیار به فروش آجیل و خشکباری که از سنندج وارد می کنم به امرار معیشت خانواده می پردازم.

وی که سرپرست یک خانواده پنج نفره است با نگرانی از وضعیت خرید امسال و ترس مردم از تهیه مواد خوراکی مانند آجیل و شیرینی تا پوشاک گفت: اگر این وضعیت تا آخر امسال بهبود نیابد تمامی فروشندگان با مشکلات مالی بسیار مواجه خواهند شد.

صاحب یک فروشگاه بزرگ عرضه پوشاک در اصفهان حضور نیافتن مردم در بازار را دلیل از رونق افتادن کسب و کار این صنف دانست و گفت: هر ساله اسفند، ماه طلایی کسب و کار و درآمد کاسبان است که امسال با بیماری کرونا به سیاهی تبدیل شده است.

مرضیه اسکندری افزود: بسیاری از فروشندگان،کسادی فصل پاییز و زمستان امسال را به دلیل مشکلات اقتصادی کشور به امید اسفند سپری کردند که این بیماری و بلای خطرناک مشکلات آنها را دوچندان کرده است.

وی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت موجود گفت: اگر وضع به همین منوال بماند حداقل نیمی از فروشندگان پوشاک با مشکلات اقتصادی مانند برگشت چک ها در ماه های اول سال آینده مواجه می شوند، زیرا بسیاری از چک ها به امید رونق و فروش بالای بازار اسفند کشیده شده است.

وی از مسوولان و دولتمردان خواست که فکری به حال اصناف و کسبه بکنند و آنها را صرف بیان خطرات بیماری کرونا رها نکنند زیرا بسیاری برای درآوردن نان شب عید خود محتاج هستند.

شرایط بازار خوب نیست

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا موجب شده که خرید و فروش در بازار به صفر برسد و می توان گفت که شرایط بازار اصلا خوب نیست.

ابراهیم خطابخش در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل وضع مالی نامناسب فروشندگان و بی رونقی بازار فروش، بسیاری از کسبه این بخش با مشکلات عدیده ای در خصوص چک های برگشتی مواجه هستند.

وی اظهار داشت: بسیاری از صنوف فروش پوشاک همچون روال هرساله از ۲ یا سه ماه پیش اقدام به سفارش جنس با خرید چکی کرده اند ولی اکنون با وضعیت موجود دچار مشکلات شدید مالی شده اند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان یادآور شد: بر این اساس از اتاق اصناف درخواست شده تا با بانک ها و سایر بخش های مالی رایزنی صورت گیرد و مانع برگشت چک ها شوند.

وی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری یک واقعه غیرقابل پیش بینی بود گفت: بسیاری از فروشندگان اجناس بسیاری به امید رونق فروش و افزایش تقاضا در اسفند خریداری کرده اند و امکان مرجوع کردن آن وجود ندارد و بر این اساس نیازمند حمایت مسوولان هستند.

خطابخش وضعیت فروشگاه های بزرگ عرضه پوشاک را به لحاظ بکارگیری تعداد بسیاری نیروی فروشنده و خریداری اجناس بیشتر بدتر عنوان کرد و گفت: برخی از این فروشگاه ها روزانه حتی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان فروش دارند.

وی با بیان اینکه از سوی اتاق اصناف دستور حراج برای واحدهای پوشاک صادر شده است خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب شده که مردم به ندرت در بازارها حضور یابند و نمایشگاه های بهاره لغو شود ولی با این وجود شرایط بازار اصلا خوب نیست و هیچ رونقی ندارد.

همکاری شورای پول و اعتبار با اصناف ضروری است

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات عدیده ای برای اصناف، انتظار می رود شورای پول و اعتبار با اصناف همکاری کند.

رسول جهانگیری در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین توافق مالیاتی در زمینه مشکلات اصناف ضرورت دارد.

وی در زمینه مشکلات پیرامون تامین اجتماعی برای اصناف نیز گفت: همراهی و همکاری از سوی این سازمان نیز از انتظارات اصناف است.

رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به موقعیت اصفهان گفت: اصفهان شهری است که در تمامی حوادث و شرایط خاص به عنوان استان معین معرفی می‌شود و این در حالی است که هم اکنون این شهر و استان نیز درگیر موضوع شیوع کروناست.

وی همچنین از آغاز فعالیت کارگاه‌های تولیدی تهیه ماسک از هفته گذشته در استان اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌ها در رابطه با عملکرد واحدهای صنفی در مقابله با شیوع ویروس کرونا باید توسط مسوولان بهداشت استان صادر شود..
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: به طور کلی برخی نکات بهداشتی و ایمنی را صنوف باید رعایت کنند و بر اساس قانون نیز بازرسی دوره‌ای از آنها انجام می شود..
جهانگیری اضافه کرد: درباره این که صنفی تع

طیل شود یا طرز عملکردش تغییر کند (تعطیلی رستوران‌ها یا انجام صرف خدمات بیرون بر و …)، را باید متولی‌های بهداشت دستورالعمل‌های لازم را ارسال و ابلاغ کنند..
 

 شورای پول و اعتبار از کسب و کارها حمایت می کند

شورای پول و اعتبار، گزارش بانک ‌مرکزی را در زمینه مشکلات بوجود آمده برای فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان کسب و کارهای کوچک دربازپرداخت تسهیلات دریافتی به دلیل شرایط حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا را بررسی و مورد تایید قرار داد.

در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار مقرر شد که الف: با توجه به مشکلات حادث شده برای صاحبان کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و با مشکلات مالی روبروشده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص درماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود و به دلیل شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند، منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ ۰۱‏/۱۰‏/۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مزبور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند

همچنین درمورد تسهیلاتی که بازپرداخت آنها به صورت دفعی بوده و سررسید آنها در بازه‌ی زمانی یادشده قرار دارند، مهلت سه ماهه داده می‌شود تا پس از سه ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت نمایند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را به‌عمل آورند..

وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان موضوع بند (الف) به واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مزبور مشمول جریمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی نمی‌شوند.

 چنانچه مطالبات مشمول مفاد این مصوبه، دربازه زمانی یادشده، درطبقات غیرجاری طبقه‌بندی شود، مشتری یادشده بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در شهر "ووهان" چین شناسایی شد و کم کم این ویروس از مرزها عبور و برخی از کشورهای جهان را درگیر خود کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌ اینکه ۲۸۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند، گفت: تاکنون ۱۲ تن از بین آنها فوت کرده‌اند.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: تا هجدهم اسفند از ۹۹۱ نمونه مشکوک گرفته شده در این استان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، جواب آزمایش ۲۸۴ مورد ابتلا به کرونا مثبت و قطعی و جواب ۷۰۵ مورد منفی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌ اینکه مبتلایان به این بیماری ۱۷۹ مرد و ۱۰۷ زن هستند، اضافه کرد: میانگین سنی آنها ۵۸ سال است.

نجیمی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در ۱۶ شهرستان استان اصفهان شناسایی شدند، شمار آنها را در اصفهان ۱۶۴ ، نجف‌آباد ۱۷ ، نطنز ۱۳ ، اردستان ۱۳ ، لنجان ۱۲ ، نایین ۱۱ ، مبارکه ۱۰ ، شهرضا هشت ، شاهین شهر و میمه ۱۰ ، فلاورجان هفت ، خمینی شهر چهار، خوانسار سه ، چادگان ۲ ، سمیرم ۲ ، فریدن ۲ و گلپایگان پنج تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: تاکنون از بین آنها ۱۲ تن فوت کردند، ۲۱ تن از بیمارستان ترخیص شدند و ۲۵۳ تن بستری و تحت درمان هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان درآمد شورای پول و اعتبار قانون کسب و کار بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ناشی از شیوع ویروس کرونا شورای پول و اعتبار بی رونقی بازار بیماری کرونا اتاق اصناف سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۲۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت امروز سکه توسط اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت سکه را به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت آنلاین سکه را در نشانی زیر مشاهده کنید:

https://www.estjt.ir/

کد خبر 748276

دیگر خبرها

  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • قیمت سکه امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • قیمت سکه امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت