Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@18:06:34 GMT

تداوم خون فروشی در سازمان محیط زیست به خارجی‌ها!

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۵۸۱۵

تداوم خون فروشی در سازمان محیط زیست به خارجی‌ها!

علی رغم دستور کلانتری مبنی بر توقف صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی، همچنان شاهد کشتار حیات وحش توسط این شکارچیان با مجوز سازمان محیط زیست هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک ماهی است که فعالان محیط زیست و رسانه‌ها خبر از کشتار حیات وحش در زیستگاه‌های شاخص کشور توسط شکارچیان خارجی می‌دهند؛ کشتاری که در ۱۲ استان کشور با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و با برنامه‌ریزی شرکت‌های برگزار کننده تور‌های شکار انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون از ارائه اخبار مربوط به این شکارفروشی خودداری کرده و اعلام نمی‌کند که چه تعداد جانور از چه گونه‌هایی در کدام زیستگاه‌های کشور با گلوله شکارچیان خارجی از پای در‌آمده‌اند.
البته از آنجا که انتشار تصاویر شکار برای شکارچیان اهمیت بسیار دارد و در واقع تکمیل‌کننده هیجان شکار است، هر از گاه می‌توان با جست‌وجویی در شبکه‌های مجازی به تصاویری از حیات وحش شکار شده در ایران دسترسی پیدا کرد.
تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید کشتار یک کل کویری، یک قوچ اوریال در خراسان شمالی و یک قوچ ارمنی در آذربایجان غربی را به نمایش می‌گذارد که در برابر گلوله یک شکارچی مکزیکی تلف شده‌اند.  
نکته جالب در خصوص شکار‌های فوق این است که بر خلاف وعده مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه مجوز‌های فوق صرفا برای شکار جانوران پیر صادر شده و به شکار جانوران بالای ۹ سال منجر می‌شود، عکس‌های فوق حکایت از شکار جانورانی جوان با سن ۷ سال دارد.
هماهنگی‌های این سه شکار را یک شرکت برگزار کننده تور شکار به نام «سیاحان طبیعت» به مدیریت محمد نجم الدین انجام داده که طبیعتا در درآمد حاصل از فروش مجوز شکار این سه جانور با سازمان حفاظت محیط زیست شریک است.
بر اساس نرخ‌هایی که سال گذشته توسط یکی از شرکت‌های شکارفروشی بین‌المللی برای چهارپایان ایران اعلام شد، بابت فروش کل کویری ۱۴۰۰۰ یورو و بابت فروش مجوز شکار قوچ‌ها هر یک ۲۷۵۰۰ یورو یعنی در مجموع حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نصیب سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت برگزار کننده این تور شکار شده است.   مبلغی که به اعتقاد دوستداران حیات وحش و بسیاری از متخصصان این حوزه و بر خلاف ادعای مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در راه حفاظت از زیستگاه‌ها هزینه نشده و حاصل آن تنها ترویج شکار در مناطق و برانگیختن انگیزه شکار در میان شکارچیان بومی است.
این در حالی است که در پی انتقادات دانشگاهیان، فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری، رئیس این سازمان، چندی پیش با صدور حکمی دستور داد که صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی تا اطلاع ثانوی متوقف شود.
با این فرض که مجوز این شکار‌ها پیش از دستور کلانتری صادر شده باشد، آیا می‌توان امید داشت که صدور مجوز شکار اتباع خارجی در ایران از این پس متوقف شود یا ذی‌نفعان شکارفروشی، مانند سال‌های پیش، با اعمال نفوذ در بدنه کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست خواهند توانست راهی جدید برای تاراج سرمایه‌های ملی کشور باز کنند؟
تا کنون متخصصانی صاحب‌نام از جمله بهرام کیابی، اصغر عبدلی، مجید مخدوم، اسماعیل کهرم، مرتضی شریفی، حسین آخانی، اکبر همدانیان، علیرضا جورابچیان و بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله اغلب اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست را مورد نقد قرار داده و خواهان توقف صدور مجوز شکار به ویژه برای اتباع خارجی شده‌اند.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران قوه قهریه ملک سلمان فاطمه رهبر سیمین دانشور شهید همت دامنه نوسان قیمت سهام روز پدر شکار توریست سازمان محیط زیست کروناویروس کرونا در ایران قوه قهریه ملک سلمان فاطمه رهبر سیمین دانشور شهید همت دامنه نوسان قیمت سهام روز پدر سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز شکار اتباع خارجی محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست