Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@23:13:16 GMT

تا دیر نشده اختراع دوباره چرخ را متوقف کنیم

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۵۹۴۴

تا دیر نشده اختراع دوباره چرخ را متوقف کنیم

خبرگزاری میزان- کافی است به تصاویر مردم عصبانی در ورودی شهر‌ها نگاهی بیندازیم تا عصبانیت را در چهره آنان ببینیم و مسئولان ببینند تصمیمی که درجلسات گرفته نشد چگونه مردم کف خیابان می‌گیرند. تاریخ انتشار: 13:31 - 19 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۴۱۵۵

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجاز خبرگزاری میزان، ۱۸ روز از ورود کرونا میهمان ناخوانده چینی به کشور می‌گذرد و ما هنوز چگونگی دست شستن و رعایت بهداشت را به مردم می‌آموزیم و روز به روز به آمار قربانیان کرونا در کشور افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سوال اینجاست آیا اقدام دیگری می‌توان کرد؟ حتما می‌توان. کافی است به محل تولد این میهمان ناخوانده نگاهی بیندازیم...

چین که توانمندی ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی را در ۱۰روز دارد؛ حتما دارای تجربیات گران بهایی در مدیرت بحران است که می‌تواند در بزنگاهی که به این تجربه نیاز دارد چنین اقدامی انجام دهد.

نمونه مدیریت بحران چینی‌ها را می‌توان در زلزله ۸ ریشتری شهر چنگدو در ایالت سیچوان در ۱۲ مه ۲۰۰۸ مشاهده کرد که پس از زمین لرزه تانگشان در سال ۱۹۷۶ با ۲۴۰ هزار کشته بی‌سابقه بود.

در این زلزله که در منطقه‌ای با ۱۲ میلیون جمعیت رخ داد بیش از۴ میلیون ساختمان تخریب شد؛ ۲۳۰۰ ایستگاه تلفن همراه و برق از بین رفت؛ فرودگاه شهر چانگدو از کار افتاد و همه جاده‌های منتهی به شهر آسیب جدی دیدند.

صد‌ها قطار در خطوط وایستگاه‌ها متوقف و ده‌ها هزار مسافر سرگردان شدند. بیش از نیمی از شهر در تاریکی مطلق فرو رفت و حرکت زلزله موجب تخریب و ترکیدگی لوله‌های آبرسانی شد.

تخریب دو کارخانه شیمیایی باعث به دام افتادن صد‌ها نفر از کارکنان و نشت ۸۰ تن ماده سمی آمونیاک مایع شد و در مجموع ۳۹۱ سد که بیشتر ان‌ها کوچک بودند اسب دیدند و نیروگاه آبی زیپینگ در ۲۰ کیلومتری شرق کانون زلزله تخریب شد و در کل خسارتی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار برجای گذاشت.

اما سیستم مدیریت بحران چین در ایالت سیچوان دست به کار شد. همان ابتدا هوجینتایو رییس جمهور چین قول داد عملیات مقابله با بحران به سرعت انجام شود ۲ ساعت بعد از زلزله وزیر کشور که دارای مدرک ژیومکانیک بود برای نظارت بر عملیات به منطقه پرواز کرد.

وزیر بهداشت چین از اعزام ۱۰ تیم اورژانس پزشکی و فرمانده نظامی منطقه از اعزام ۵۰ هزار سرباز وپلیس مسلح برای کمک رسانی خبر دادند.

عملیات امداد و نجات به سرعت آغاز شد به طوری که فرودگاه چنگدو تنها پس از ۷ ساعت به روی پرواز‌های امدادی بازگشایی شد.

همان ساعات اولیه ۲۰ فروند بالگرد برای ارسال غذا و تخلیه مجروحین به کار گرفته شد و روز بعد تعداد بالگرد‌ها به ۱۴۵ فروند رسید.

پلیس سه کیلومتر آخر جاده منتهی به شهر را به خودرو‌های امدادی اختصاص داد.

در کمتر از ۲۴ ساعت پس از زلزله ۴ خط از ۵ خط اصلی مسدود شده راه اهن بازگشایی شد و ۱۸۷ رام قطار حاوی اقلام امدادی شامل ۵۰ هزار چادر و یک قطار سوخت رسان به همراه ۱۳۰ قطار نظامی و۱۰۰ قطار غیر مسافری به منطقه اعزام شدند.۱۰۰ چتر باز هم در مناطق کوهستانی فاقد دسترسی فرود آمدند.

۴.۸ میلیون نفر در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شدند. همه امکانات برای مداوای مصدومین؛ تدفین اجساد؛ اسکان موقت و راه اندازی تاسیسات وبازسازی اولیه بسیج شدند.

این تنها یک نمونه از قدرت چشم‌گیر چین در مدیریت بحران است.

جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری؛ اقتصاد شکوفا وقوی؛ ارتشی منظم وآماده؛ روحیه وظیفه شناسی و همیاری ملی در کنار تحمل شرایط سخت و تجربه فراوان در مقابله با حوادث طبیعی توانایی کم نظیری را برای این کشور در مدیریت بحران ایجاد کرده.

حدود ۴۰ روز پیش هم این کشور با سابقه درخشان درمقابله با حوادث؛ گرفتار بحرانی به نام کرونا شد.

درست در همان روز‌های ابتدایی خبری منتشر شد که نه تنهابرای مخاطب حتی برای مسولان مدیریت بحران کشور ایران هم عجیب به نظر می‌رسید.

اینکه ووهان چین با جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر قرنطینه شد. اتوبان‌های خالی از خودرو؛ خیابان‌های خالی از جمعیت؛ و شهری شبیه شهر ارواح که فقط نمونه آن را می‌توان در فیلم‌های هالیوودی یا سریال‌هایی همچونمردگان متحرک (walking dead) دید.

اینکه این اقدام درست بود یا غلط یا تاثیر داشت یا نه اما همگان به وضوح دیدند که سیستم مدیریت بحران چین با چنین ابتکاری جان میلیون‌ها نفر از مردم کشورش را نجات داد و به گفته مقامات بهداشتی ووهان حالا میزان سرایت کرونا در این شهر نزدیک به صفر رسیده.

این یعنی سازمان مدیریت چین در کنار مقامات وزارت بهداشت موفق به شکست غول ۲۰۲۰ شدند و همین روزهاست که جشن پیروزی بگیرند.

پس چه خوب است در ایران خودمان پیش از اینکه دیر شود به جای تصمیمات ناشی از فشار افکار عمومی همچون تغییر ساعات کار اداری یا لغو ممنوعیت تردد در جاده‌های منتهی به استان‌های درگیر و ... یکبار برای همیشه تصمیمی شجاعانه بگیریم تا کشور بیش از این در بحران خودساخته سوءمدیریت فرو نرود.

کافی است به تصاویر مردم عصبانی در ورودی شهر‌ها نگاهی بیندازیم تا عصبانیت را در چهره آنان ببینیم و مسئولان ببینند تصمیمی که درجلسات گرفته نشد چگونه مردم کف خیابان می‌گیرند. پس برای یکبار هم که شده چرخ را دوباره اختراع نکنیم ما که همه چیزمان چینی است مدیریت بحرانمان را هم چینی کنیم.

 

منابع:
- مدیریت بحران ناشی از تهاجم - علی اکبر پوری رحیم - ۱۳۹۲- انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)
ویکی پدیا - زمین‌لرزه ۲۰۰۸ سیچوان
سیاست ودولت چین - مقاله - ۲۰۱۱

بیشتر بخوانید: استرس کرونایی را کنترل کنید

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا کشور چین مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام، گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام مصوب گردید و اختصاص یافت.

وی افزود: مشارکت مردم اساس قدرت جمهوری اسلامی در مواقع بحران‌هاست و در پیشگیری از تلفات در مواقع بحران هر قدر مردم بیشتر مشارکت داشته باشند به آن اندازه، خسارت و تلفات کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که ایلام از استان‌های شاخص در مدیریت بحران به ویژه مدیریت سیلاب بود، یادآورشد: امسال از نظر میزان نزولات جوی و بارش، ۱۴ میلیمتر بیش از سال ۹۸ بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد.

نامی با تاکید بر رفع مشکل نخاله‌های ساختمانی و پسماندها در حاشیه جاده و مسیرها، یادآورشد: نیازمند هستیم در کنار کار جهادی شهرداران، مردم نیز بیشترین مشارکت را در این حوزه داشته باشند.

وی بیان داشت: قرارگاه مردم‌نهاد در سازمان مدیریت بحران نهاد تشکیل شده که همه سازمان‌های مردم نهاد در آن قرار می‌گیرند و با فعالیت این قرارگاه تلاش می‌کنیم که مشارکت مردم در مدیریت و پیشگیری از بحران بیشتر شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این مطلب که کل صنایع باید از پساب‌ها استفاده کنند، گفت: این مهم در قانون بودجه ۱۴۰۳ هم دیده شده و لازم اجرا است.

نامی اضافه کرد: پیوند و هماهنگی خوبی بین مدیران و استاندار ایلام وجود دارد که یک اصل بسیار مهم و پرفایده است و در مواقع بحران می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد.

کد خبر 6089108

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام