Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر حق پناه کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دیدار اخیر پوتین و اردوغان که با محوریت بحران ادلب در مسکو برگزار شده بود، گفت: به نظر می رسد ترکیه بخاطر عوامل متعدد خواستار ارائه راهکاری برای حل بحران ادلب است.

او با اشاره به اینکه آنکارا خواستار حل بحران ادلب است، افزود: به واسطه فشارها و انتقادهای خارجی به ترکیه که مربوط به نگرانی ها از افزایش درگیری و ورود به منازعه ای جدید در منطقه می شود، اردوغان در تلاش است تا راهکاری برای برونرفت از این بحران ارائه کند، بویژه اینکه اقتصاد شکننده ترکیه اجازه نمی دهد این کشور بیش از این وارد تنش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دغدغه مهم تری برای آنها وجود دارد و آن تعیین تکلیف  برای ورود حدود یک میلیون آواره جدید به این کشور است که راهکاری برای حل بحران ادلب را ضروری تر می کند.

حق پناه با بیان اینکه ادامه بحران ادلب نتیجه مطلوبی نداشت و صرفا به تشدید تقابل آنکارا- مسکو منجر می شد، اظهار کرد: به همین دلیل من فکر می کنم ترکیه بیشتر مایل به شکل گیری توافق با مسکو بود؛ در حال حاضر هم نسبت به توافق ۲۰۱۸ که در منطقه ادلب انجام شده بود، روسیه و ارتش سوریه دست بالاتری پیدا کردند اما آنکارا چاره ای جز توافق نداشت.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به پیشنهاد ایران به دو دولت ترکیه و سوریه جهت برگزاری نشست آستانه، گفت: بعید می دانم مادامی که آنکارا و مسکو می توانند با برگزاری نشست دو جانبه به توافق برسند، پذیرای طرف سومی برای حل این منازعه باشند.

او با ابیان اینکه در حال حاضر مشخص شده است که آنکارا در سیاست خود همراهی قابل توجهی با مسکو دارد، عنوان کرد: به عقیده من همین روند توافق دوجانبه روسیه و ترکیه بر هر توافق چند جانبه دیگری اولویت خواهد داشت؛ همچنین علاوه بر اینکه موضوع  نشست اردوغان با پوتین فوریت داشت، دو طرف به لحاظ میدانی با یکدیگر بیشتر درگیر بودند و به  همین دلیل تلاش کردند تا به توافق برسند و اجرای آن را هم خود بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: آیا مسیر صلح ترکیه - سوریه از تهران می‌گذرد؟

پنجشنبه گذشته پوتین و اردوغان روسای جمهور ترکیه و روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند؛ محوریت این دیدار موضوع بحران ادلب و کشته شدن چند سرباز ترک در این منطقه بود که پوتین ضمن تسلیت به اردوغان، اظهار کرد ارتش روسیه و سوریه نمی دانستند نیروهای ترک در منطق هدف قرار داده شده حضور دارند. در این نشست خبرنگاران و برخی رسانه ها، چهره های دو طرف را مورد توجه قرار داده و نوشتند: گویا جو کرملین چندان سر حال نیست!

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران سوریه بحران پناهجویان بحران ادلب برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۶۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو

معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتایان خود از کشورهای عضو گروه بریکس در مورد وضعیت دشوار  مردم غزه و لزوم برقراری آتش بس فوری در این منطقه گفتگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه در نشستی با معاونان وزاری خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس درباره وضعیت فاجعه بار در نوار غزه که به دلیل تشدید درگیری‌ها بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ایجاد شده، بحث و تبادل نظر کرد.

طبق اطلاعات منتشره در وب سایت وزارت خارجه روسیه، در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو شد و تاکید شرکت کنندگان روی وضعیت فاجعه‌بار در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و لزوم برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای نجات جان هزاران نفر از مردم بیگناه منطقه متمرکز بود.

طبق این گزارش، نمایندگان کشورها همچنین درباره راه‌های کمک به تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی اوضاع در خاورمیانه و حل و فصل همه‌جانبه بحران‌ها در سوریه، لبنان، سودان، لیبی و یمن تبادل نظر شد. شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که قصد دارند به منظور همکاری مشترک برای حل و فصل مشکلات خاورمیانه و دستیابی به حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران‌های منطقه، به تماس‌های منظم خود ادامه دهند.

کشورهای شریک در بریکس توافق کردند که اقدامات خود در مورد بسیاری از موضوعات را در سایر سازمان‌های بین المللی، از جمله در سازمان ملل متحد، بیشتر هماهنگ کنند.

در این دیدار مشکلات در شمال آفریقا نیز مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مصر، اتیوپی، ایران و امارات برای اولین بار از زمان پیوستن کشورهایشان به بریکس در این رایزنی‌ها شرکت داشتند.

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکوتاکید ایران بر حضور جدی در رویدادهای بریکس

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس