Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- آغاز جنگ نفتی عربستان، سقوط آزاد بهای جهانی نفت را در پی داشته است.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه نتوانستند به توافقی در خصوص کاهش تولید نفت دست یابند، عربستان از افزایش تولید طلای سیاه خود خبر داد.
به گزارش رویترز، صبح روز دوشنبه بهای جهانی نفت حدود 25 درصد کاهش یافت؛ نزولی یک‌روزه که به کاهش چشمگیر بهای نفت در سال 1991 شباهت‌های زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اتفاق پس از آن رخ داد که عربستان سعودی اعلام کرد قصد دارد بهای نفت عرضه‌شده خود را کاهش و تولید نفت خود را در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت سال 1399) افزایش دهد.
در نخستین ساعات صبح امروز و پس از آن که عربستان و روسیه نتوانستند بر سر کاهش تولید نفت به توافقی جدید دست یابند، بهای جهانی طلای سیاه حدود 31 درصد کاهش یافت. اما این کاهش در ادامه به حدود 25 درصد رسید.
بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 11 دلار و 31 سنت کاهش (معادل 25 درصد) به 33 دلار و 96 سنت رسید. کارشناسان این نزول کم‌سابقه را با کاهشی که بهای جهانی نفت آن را در 17 ژانویه سال 1991 و بر اثر آغاز نخستین جنگ خلیج‌فارس تجربه کرد مقایسه می‌کنند.
همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) با 10 دلار و 73 سنت کاهش (معادل 26 درصد، 30 دلار و 55 سنت معامله می‌شود.
به باور کارشناسان، این رخداد دست‌کم در کوتاه‌مدت به معنای پایان غم‌انگیز بیش از 3 سال همکاری گروه موسوم به "اوپک پلاس" است که از اعضای اوپک، روسیه و چند تولیدکننده غیراوپک نفت تشکیل می‌شود.
 دو منبع به رویترز گفته‌اند عربستان قصد دارد در ماه آوریل و پس از پایان رسمی اجرای توافق پیشین "اوپک پلاس"، تولید نفت خود را روزانه به بیش از 10 میلیون بشکه افزایش دهد. به گفته کارشناسان، هدف اصلی عربستان سعودی از اتخاذ این تصمیم، تنبیه روسیه است که در نشست هفته گذشته "اوپک پلاس" با پیشنهادها در خصوص تداوم کاهش تولید نفت موافقت نکرد. البته به نظر می‌رسد نبرد روسیه و عربستان بر سر کسب سهم بیشتری از بازار، کوتاه‌مدت و تاکتیکی باشد و ممکن است این دو کشور با گذشته چند هفته و یا چند ماه، دوباره به میز مذاکره بازگردند.

کاهش ارزش سهام شرکت آرامکو به کمتر از قیمت عرضه اولیه
شاخص بورس عربستان سعودی در ابتدای معاملات امروز بیش از شش و نیم درصد سقوط کرد
به گزارش الجزیره، شاخص بورس عربستان سعودی در ابتدای معاملات امروز بیش از شش و نیم درصد سقوط کرد، و ارزش سهام شرکت آرامکو هم نخستین بار از زمان عرضه آن در بورس ریاض، به کمتر از قیمت عرضه اولیه آن رسید.
پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت: در پی به توافق نرسیدن کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک، ارزش سهام شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی «آرامکو» برای نخستین بار از قیمت عرضه اولیه پایین‌تر آمد و دو تریلیون دلاری شد.در این گزارش آمده است: در حالی که جنگ قیمت‌های نزولی در بازار‌های جهانی نفت خام، چشم انداز شرکت پرچمدار نفتی کشور پادشاهی عربستان را تحت تأثیر قرار داده است، سهام آرامکوی سعودی برای اولین بار زیر سطح از زمان ارائه سهام این شرکت رسید.
ارزش سهام در ریاض به 9.2 درصد کاهش یافت و در معاملات 29.95 ریال معامله شد و این در حالی است، که این میزان در 11 دسامبر 32 ریال بود. در آن زمان شاخص آرامکو 8.6 درصد کاهش یافت و شاخص کل سهام نیز 8.1 درصد کاهش یافت. اگر سهام 10 درصد سقوط می‌کرد، تجارت با آرامکو متوقف می‌شد.پس از آنکه عربستان سعودی یک جنگ تمام عیار قیمت نفت را در روز شنبه شروع کرد و قیمت نفت را کاهش داد و بیشترین کاهش را در حداقل 20 سال رقم زد، بازار‌ها در سراسر خاورمیانه سقوط کردند.
کاهش قیمت آرامکو سعودی یک شکست برای دولت سعودی است که سال گذشته رکورد 29 میلیارد دلاری عرضه اولیه عمومی به عنوان مبنای اصلی اقدام محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای باز کردن اقتصاد وابسته به انرژی را جشن گرفته بود. کاهش ارزش سهام آرامکو اولین واکنش به شکست نشست روز جمعه اعضای اوپک با شرکایی مانند روسیه بود. بهای نفت بیشترین سقوط از سال 2008 را تجربه کرد.
ادوارد بل، مدیر ارشد اقتصاد بازار شرکت ان بی دی امارات در دبی گفت: نتیجه نشست تأمین کنندگان، واژگونی حیرت انگیز آنچه که به نظر می‌رسد، کاهش تولید مورد انتظار برای جبران تقاضای کمتر ناشی از شیوع ویروس کرونا باشد، است. آرامکو در اطلاع نامه خود کاملاً واضح مشخص کرده بود، که تصمیمات تولید توسط دولت و نه شرکت تعیین می‌شود؛ بنابراین این اولین پیامد آن بند در استراتژی آرامکو خواهد بود.
کشور پادشاهی عربستان قصد دارد ماه آینده تولید نفت خام را افزایش دهد و به گفته افراد آگاه که خواستند، نامشان فاش نشود، می‌خواهد، آن را تا بالای 10 میلیون بشکه در روز تقویت کند. ویروس کرونا منجر به رکود نفت خام شده است و سهام شرکت آرامکو، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان در سال جاری میلادی تقریباً شش درصد کاهش یافته است.

آوار سقوط قیمت نفت بر بورس کشورهای عرب خلیج فارس
بازارهای مالی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس روز دوشنبه در پی سقوط حدود 20 درصدی قیمت نفت که با جنگ قیمت توسط عربستان سعودی آغاز شده است، خسارت‌های زیادی را ثبت کردند.
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از کاهش 9.5 درصدی بوس کویت خبر داد و افزود: این کاهش مقامات مالی را مجبور کرد تا تجارت را در این بازار متوقف کنند.
بر اساس این گزارش، شاخص بازار بوس دبی 9 درصد و شاخص بازار ابوظبی نیز 7.1 درصد کاهش یافت.
همچنین شاخص بازار بورس عمان کاهش 2.8 درصدی و قطر بیش از 6 درصدی را تجربه کرد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه ( شریک اصلی این کشورها در ائتلاف "اوپک پلاس" ) روز گذشته ( جمعه ) نتوانستند درباره کاهش اضافی تولید نفت خام به تفاهم برسند.
این موضوع باعث شد تا با توجه به شیوع کرونا قیمت نفت به پایین ترین سطح خود طی چهار سال گذشته برسد.
اوپک برای اینکه شیوع ویروس کرونا نتایج به دست آمده در سال 2017 که به منظور حفظ قیمت پایدار بازار اتخاذ شد را تضعیف نکند به مسکو و 9 شریک دیگر خود پیشنهاد کاهش بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز را داد که روسیه با این پیشنهاد مخالفت کرد.
عربستان سعودی در پاسخ به موضع روسیه روز شنبه "جنگ قیمت" را آغاز کرد و قیمت نفت پیشنهادی برای فروش را به پایین ترین سطح خود در 20 سال کاهش داد و تلاش کرد سهم بزرگی در بازار را به دست آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نفت عربستان بهای جهانی نفت درصد کاهش یافت عربستان سعودی جهانی نفت کاهش تولید اوپک پلاس ارزش سهام سهام شرکت تولید نفت قیمت نفت پس از آن نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۶۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، هش‌ریت که تحت عنوان هش‌پرایس نیز شناخته می‌شود و میانگین درآمد ماینرها به‌ازای هر تراهش را نشان می‌دهد، معیاری کلیدی برای سودآوری استخراج بیت‌کوین است. این شاخص پس از چهارمین رویداد هاوینگ که هفته گذشته به پایان رسید، به پایین‌ترین سطح بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.

در واقع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پس از چهارمین رویداد هاوینگ برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه هستند زیرا قیمت هش بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

چنین نرخ هش‌ریت قبل از فروپاشی صرافی اف تی ایکس نیز مشاهده شد. قیمت هش در روز جمعه ( ۲۶ آوریل) به ۵۷.۰۹ دلار کاهش یافت که این کاهش شدید قیمت هش پس از هاوینگ اخیر بیت‌کوین در ۲۰ آوریل رخ داده است.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، هش ریت به‌طور پیچیده‌ای با نوسانات قیمت بیت‌کوین و حجم کارمزد تراکنش مرتبط است، اما با تغییر در سختی استخراج بیت‌کوین، به‌طور معکوس حرکت می‌کند. در نتیجه، کاهش اخیر در قیمت هش، زمان چالش برانگیزی برای ماینرها که اکنون با افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش جریان درآمد مواجه هستند را نشان می‌دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۸۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۳۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۵ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴.۷۳ میلیارد دلار است که ۱۸.۹۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۳۷ میلیارد دلار است که  ۸.۳۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۰.۱۹ میلیارد دلار است که ۹۲.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۴۳ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۲ هزار و ۹۶۹.۰۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۵۰ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۱۶.۸۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۳ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۵۹۲.۹۹  دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۶.۴۲ درصد افزایش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۳۶.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۹ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۴۵ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۴۶۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۷۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۹ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۲۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۰.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۱۲.۷۰ درصد کاهش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۲۰.۴۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۸۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد