Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@04:49:58 GMT

جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۶۷۲۵

جبهه پولیساریو عامل تنش در مناسبات مغرب با موریتانی

با به رسمیت شناختن جبهه پولیساریو و جمهوری صحرای غربی از سوی موریتانی مناسبات رباط با این کشور روبه وخامت گذاشت. ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه هسپرس چاپ رباط، رئیس جمهور موریتانی به تازگی گفته‌است : موضع نواکشوت درقبال صحرای غربی ( مورد اختلاف مغرب با جبهه پولیساریو ) تغییری نکرده‌ است و این موضع همان به رسمیت شناختن " جمهوری صحرا " است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد ولد شیخ الغزوانی تصریح کرد: این موضع ثابت در سیاست خارجی موریتانی است و با تغییر دولت‌ها در نواکشوت این موضع نغییر نخواهد کرد.

جبهه پولیساریو، سازمان نظامی سیاسی است که در سال 1973 با هدف مبارزه علیه استعمار اسپانیا و استقلال صحرای غربی تاسیس شد. در سال 1976 با خروج اسپانیا از شمال غرب آفریقا این منطقه  بین مغرب و موریتانی تقسیم شد، اما جبهه پولیساریو با هر دو کشور به مخالفت برخاست. موریتانی و جبهه پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند ولی مغرب تمام صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. جبهه پولیساریو به مبارزات مسلحانه خود علیه مغرب ادامه داد تا سرانجام سازمان ملل در سال 1991 قطعنامه برقراری آتش بس و اجرای همه پرسی برای تعیین سرنوشت صحرای غربی را صادر کرد که با چراغ سبز جبهه پولیساریو و مغرب همراه شد. طی چند سال گذشته، دولت مغرب با خودمختاری صحرای غربی تحت حاکمیت این کشور موافقت کرده‌است، اما جبهه پولیساریو همچنان به برگزاری همه پرسی و استقلال این منطقه تاکید دارد.

مغرب: فقط 28 کشور جبهه پولیساریو را به رسمیت می‌شناسند

یک پژوهشگر در حوزه صحرای غربی به روزنامه هسپرس گفت: سخنان اخیر رئیس جمهور موریتانی در خصوص صحرای غربی باعث افزایش تنش بین نواکشوت و رباط خواهد شد و باید منتظر بود که وزارت خارجه مغرب پاسخ قاطعانه‌ای به این سخنان بدهد.

بوجمعه بیناهو با اشاره به دعوت مغرب از کشورهای جهان برای افتتاح کنسولگری خود در صحرای غربی و استقبال برخی کشورها از این دعوت گفت: دستگاه دیپلماسی مغرب با تلاش زیاد موفق شد برخی کشورهای آفریقایی را متقاعد کند تا کنسولگری خود را در شهر العیون (مرکز صحرای غربی) افتتاح کند اما الجزایر(که حامی جبهه پولیساریو است) می‌کوشد با وارد کردن فشار به موریتانی به منافع مغرب زیان برساند.

این روزنامه نوشت: به رسمیت شناختن "جمهوری صحرا" از سوی موریتانی بحرانی در مناسبات رباط با نواکشوت ایجاد کرده‌ است و مقامات مغرب در حال بررسی راهکارهای مناسب برای پاسخ دادن به این اقدام موریتانی هستند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط مراکش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مراکش مراکش جبهه پولیساریو صحرای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی

ماریا شاراپووا، اسطوره روسی تنیس زنان، بعد از بازنشستگی و حواشی زیادی که به علت دوپینگ برایش پیش آمده بود، مسیر دیگری را در پیش گرفت و تبدیل به تاجری ثروتمند و موفق شده است. او به تازگی عکس جدیدی از خود در صحرای دبی منتشر کرده است.

دیگر خبرها

  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • انعقاد تفاهمنامه جاده ای و تقویت مناسبات حمل و نقلی با تاجیکستان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است