Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود نامور، مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو عنوان کرد: در سال ۹۹ اگر مردم و هنر دوستان و دولت از تئاتر خصوصی حمایت نکنند، اتفاق بدی برای سالن‌های خصوصی خواهد افتاد چرا که الان هم ما در مرز ورشکستگی مالی قرار داریم.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این روز‌ها به دلیل شیوع کرونا تمامی مراکز فرهنگی و هنری کشور ازجمله سالن‌های نمایشی و تئاتر تعطیل شده است علاوه بر خسارت‌ها و مشکلات بیش از ۱۱۰ گروه نمایشی روی صحنه که اسفند ماه کارشان به تعطیلی کشید سالن‌های نمایشی نیز دچار مشکل و خسارت به جهت این تعطیلی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سالن‌های خصوصی تئاتر این روز‌ها اگر کرونا را هم کنار بگذاریم به دلیل مشکلات مالی همینطور کرونا گرفته بودند این شرایط به وضعیت وخیم تماشاخانه‌ها دامن زده به طوریکه مدیران بیشتر تماشاخانه‌های خصوصی این روز‌ها نزدیک به ورشکستگی مالی شده و نیاز به حمایت و کمک دارند.

یکی از این تماشاخانه ها، نوفل لوشاتو است که در سال ۹۸ بسیار فعال، پرکار و پرمخاطب بوده است به همین منظور با داود نامور مدیر این تماشاخانه به گفت: وگو نشستیم:
*جناب آقای نامور وضعیت تعطیلی برای تماشاخانه‌ها نگران کننده است شما هم در مصاحبه‌های قبلیتان گفته بودید که امکان ورشکستگی برای تئاتر خصوصی زیاد است، این روز‌ها در چه حالی هستید و اینکه برنامه هایتان قرار است به چه صورتی پیش برود؟
-فعلا که تعطیل هستیم قبلا هم اعلام کردیم که در حال ورشکستی و نزدیکی به این شرایط شدیم البته ما این را اعلام کردیمم عده‌ای کارگردان تئاتر نمی‌دانم چرا خوشحال شدند! ما هم به آن‌ها گفتیم اگر فکر میکنید تئاتر خصوصی به تئاتر کشور ضربه می‌زند ما هم تعطیل میکنیم اشکالی ندارد دو میلیاری که برای نوفل لوشاتو هزینه کردم را بیرون می‌آوردم و در بانک میگذارم به جای این همه دردسر دیگر کار فرهنگی هم نمیکنم. بهتر است گویا کار فرهنگی را یک عده دیگر که به آن وارد هستند انجام دهند.
*شما معتقد هستید که تماشاخانه‌های خصوصی بدون عیب و ایراد هستند یعنی آسیب‌های آن‌ها را قبول ندارید؟
-خیر اصلا چنین چیزی را من نمیگویم که تئاتر خصوصی بدون عیب و ایراد است، بالاخره ما هنوز نوپا و جوان هستیم، چند سال است که تئاتر خصوصی درحال رشد و پا گرفتن است اینکه هنوز یک نهالی رشد نکرده و پا نگرفته یک عده تیشه دست گرفت اند تا آن را نابود کنند، خیلی بد است.

شرایط تئاتر خصوصی این روز‌ها طوری است که با دو ماه تعطیلی مثل همین الان برای شیوع کرونا به راحتی به ورشکستی می‌رسد. هنرمندان به جای اینکه به ما روحیه بدهند و تبلیغات مثبت انجام دهند، دست به فعالیت منفی مجازی یک عده زده اند.
*صحبت‌هایی درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل هنر‌های نمایشی برای تماشاخانه‌ها بالاخص تئاتر خصوصی شده است آیا با شما در این زمینه مذاکره‌ای صورت گرفته است؟
-خیر اصلا، ببینید خود اداره کل هنر‌های نمایشی آنقدر بودجه اش کم است و بدهی دارد که فرصتی برای فکر کردن به ما ندارد، اما من این را به جرأت میگویم در آستانه سال ۹۹ اگر تئاتر خصوصی جمع شود و به لحاظ مالی و کاری ضربه خورد، تک تک تئاتری‌ها و تئاتر ایران ضرر خواهند کرد این اتفاق به چند دلیل می‌افتد اول اینکه بهترین کار‌های حرفه‌ای، تجربی و دانشجویی در تئاتر خصوصی شکل گرفته و دراینجا‌ها اجرا رفته است.

خیلی‌ها تعریف تئاتر خصوصی را اشتباه فهمیده اند، فکر میکنند، چون اسمش تئاتر خصوصی است باید پول بدهند و بروند کار کنند درصورتی که قسمت اعظمش این نیست و دولت هم حمایت میکند. مگر دولت چند سالن در اختیار دارد و با این همه خروجی دانشگاهی و فارغ التحصیل سینما، تئاتر، هنر‌های نمایشی دانشگاه هنر‌های زیبا، سوره، فرهنگ و هنر و کاردانی چطور می‌تواند این‌ها را جواب گو باشد بنابراین نیاز به تئاتر خصوصی دارد. بهرحال این‌ها به یک عشقی به این رشته آمدند و یک جا باید تجربه و کار کنند.

بهرحال خدایی نکرده اگر تئاتر خصوصی ضربه بخورد به همه این جامعه ضربه خورده و بیکاری هاه بیشتر می‌شود.

شما حساب کنید الان هجده تماشاخانه خصوصی فعال هستند از بلک باکس ۴۰-۵۰ نفره تا ۳۰۰ نفره، همه این‌ها را حدودی حساب کنیم یک سری تماشاخانه‌ها تا هفده ـ. هجده کارمند و برخی هفت ـ. هشت کار‌مند دارند، بیش از ۲۰۰ نفر در این تماشاخانه‌ها حرفه‌ای مشغول هستند و کار میکنند که ۸۰ درصد این ۲۰۰ نفر، رشته تخصصی شان نمایش است و این تعطیلی باعث بیکار شدن این افراد شده است و باعث می‌شود که تئاتر دولت تحت فشار قرار بگیرد.

امسال جشنواره تئاتر فجر نشان داد که تئاتر خصوصی حتی در برند فجر هم خیلی تأثیرگذار است به دلیل اینکه ۵۰ درصد کار‌هایی که در فجر اجرا رفت در تئاتر خصوصی بود، شاید بیش از ۵۰ درصد کار‌هایی که کاندید جایزه شدند هم از کار‌هایی بود که در تئاتر خصوصی به صحنه رفته بود، مثل کریلوژی، مارلون براندو و بیگانه در خانه که همه در خصوصی اجرا رفته بودند.
*اگر این یک ماه که به دلیل کرونا همه جا تعطیل شده را فاکتور بگیریم وضعیت نوفل لوشاتو در سالی که گذشت راضی کننده بود؟ چه آماری از مخاطبان و فروش کار‌ها وجود دارد.
-ببینید من قبلا هم گفتم که حاضر هستم همه کارکرد سال ۹۸ را در اختیار رسانه‌ها قرار دهم تا همه ببینند. در سالی که گذشت بیش از ۲۲۰ گروه در نوفل لوشاتو اجرا داشتند که از این تعداد ۶۰ تا ۷۰ گروه اجرای عموم داشتند از گروه حرفه‌ای تا تجربی و دانشجویی.

بیش از ۱۱۰ اجرای جشنواره‌ای ما در نوفل لوشاتو داشتیم از ابتدای سال ۹۸ ما با تئاتر دانشگاهی کار‌های جشنواره ایمان را آغاز کردیم تا رسیدیم به تئاتر تجربه (۲۶ گروه نمایشی)، آرخه، افرا و در نهایت هم قرار بود با جشنواره تئاتر ثمر هم اجرا‌های جشنواره‌ای را به پایان ببریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و جشنواره ثمر تصمیم دارد در صورت مساعد شدن شرایط فروردین ماه جشنواره خود را برگزار کند.

همچنین امسال ما بیش از هفتاد ـ. هشتاد نمایشنامه خوانی با گروه‌های حرفه‌ای و نویسندگان مطرح داشتیم. هفتاد درصد این نمایشنامه خوانی ها، اجرا‌ها و جشنواره را ما ریالی دریافت نکردیم فقط درصد سالن سی درصد و هفتاد درصد گروه را در نظر داشتیم. حال من چطور سالن خصوصی هستم که این همه حمایت میکنم درحالیکه سالن خصوصی اسمش رویش است که باید پولش را بگیرد، اما ما نگاهمان اینطور نبود، نگاهمان کمک به تئاتر و استعدادیابی از گروه‌ها بود.

من به گروهی چهار بعد از ظهر اجرا دادم که بهترین کار ما شد به خاطر اینکه کار نمایشی با کیفیتی بود مخاطب خود را هم جذب کرد، ساعت سه بعداز ظهر و دوازده شب نمایش لانچر به صحنه میرفت خیلی هم پرمخاطب بود و هنوز هم هست.

در نهایت این را بگویم که سال ۹۸ ما بسیار پرکار و پرمخاطب بود به لحاظ برگزاری جشنواره‌ها هم غنی بودیم، هفت تا از اجرا‌های نوفل لوشاتو امسال به فجر رفت، سه تا در بخش به علاوه فجر و چهار تا هم در بخش رقابت که همه این‌ها نشان میدهد این سالن چقدر فعال است.

۹۹ درصد از کارمندان سالن ما نمایش خوانده اند از کارشناسی تا دانشجوی دکتری داریم و همین نشان میدهد که ما از تئاتری‌ها حمای میکنیم یک ماه خسارت ما مساوی با دویست تا سیصد میلیون ضرر مالی است حال شاید یک عده دوستان ناراحت شوند که چرا مبلغ اعلام میکنم، اما ایرادی دراین نمی‌بینم ما واقعا ۹۳ میلیون هر ماه اجاره میدهیم و من گفتم حاضرم تمام وضعیت مالی یک سالم را اعلام کنم بهرحال ما این کارکردمان است که فجر هم سالن برتر ما را اعلام میکند.

طبق آمار تیوال و سامانه ثبت شده حضوری یا سایتی مشخص است که بیش از ۱۱۰ هزار نفر نوفل لوشاتو در سال ۹۸ مخاطب داشته است، تأثیر تماشاخانه خصوصی با دو سالن ۹۲ نفره و ۳۲، ۱ نفره با اجرا‌ها و جشنواره‌های مختلف اینجا مشخص می‌شود من حاضرم با تک تک دولتی‌ها و مسئولان دراین باره صحبت کنم حال یک چند نفرهم گفته اند که حاضرند برای عیب و ایراداتمان با ما مناظره کنند اشکالی ندارد ما این کار را با کمال میل انجام میدهیم بهرحال ما خالی از مشکل نیستیم.

حال اگر همه تماشاخانه‌های خصوصی، چون شهرزاد، نوفل، مهرگان، دیوارچهارم، دا، مستقل، هامون، سپند و ... را حساب کنیم بالغ بر ۵۰۰ هزار تا یک میلیون جمعیت به دیدن نمایش در سالن‌ها می‌روند چرا باید این مقدار تماشاگر را حذف کنیم و تئاتر خصوصی را نابود کنیم و بگوییم تأثیری ندارد؟ بهرحال حتما نقد‌هایی هست و من قبول دارم، اما مگر ما در سالن‌های دولتی ایرادی نداریم کدام یک از کار‌های دولتی‌ها در سال ۹۸ موفق‌تر از خصوصی‌ها بود؟ غیر از لانچر ۵ که آن هم در سالن خصوصی برجسته شد، تبلیغات کرد و دیده شد و بار سومی است که اجرا می‌رود.
*برای سال آتی جدول برنامه هایتان به چه صورت است آیا تغییری در جدول خواهید داد؟
-اول این را بگویم که ما همیشه اسفند ما فصل برداشت کارمان بوده است شاید البته یک عده بگویند تئاتر اسفند ماه برداشت ندارد، اما برای ما اینطور نیست، چون اجرا‌های پایانی سالمان انجام می‌شود و برنامه ریزی منظم و دقیق سه ماه بهار را خواهیم داشت. سالن دوم ما از همین الان تا ماه محرم بسته شده است، یعنی با بیش از ۲۵ گروه قرارداد بستم، اما آیا می‌شود در این شرایط کار کرد؟ من از سوم فروردین اولین کارمان را که کمدی است و از سیزدهم فروردین با ۵ گروه اجرای نمایشی قرار است سال جدید را شروع کنم، ولی آیا شیوع کرونا از بین می‌رود؟ آیا مردم تمایل به دیدن نمایش خواهند داشت و می‌توانند فروردین را در فضای نمایشی بیایند؟

ما به جان انسان‌ها احترام می‌گذاریم بهرحال سالن‌ها می‌بایست تعطیل می‌شدند و این شرایط اجباری برای سلامت هم وطنان است به همه هم توصیه میکنم که در منازلشان باشند. ما هم بیش از دو تا سه بار سالن‌ها را ضدعفونی کردیم بهرحال جان انسان از هر چیزی واجبتر است و این احترام به انسانیت است و مسلما تئاتر برای انسان است‌ای کاش جان هیچ انسانی در دنیا برای کرونا به خطر نیافتد.

اما بهرحال ما در این شرایط خسارت دیده ایم خوشحال می‌شویم اگر این اتفاق و این بیماری به زودی از کشورمان خارج شود و مردم سرپا شوند همانطور که یک نانوا به مردم نان می‌دهد، تئاتر هم باید غذای روح بدهد و مردم به سالن‌ها بیایند و نمایش ببینند و لذت ببرند و ما هم از درامدش برای خانواده هایمان ببریم.
*الان تکلیف گروه‌های اجرایی اسفند که کارهایشان لغو شد، چیست؟
-یک سری گروه‌ها که خودشان مایل بودند اجرایشان را ادامه ندهند یک تا دو گروه هستند که با آن‌ها مذاکره کردیم سال آینده هر طور شده به آن‌ها اجرا بدهیم غیر ازاینکه یک تا دو اجرا هم به خاطر شرایط مالی مشکل داشتند که قرار است با آن‌ها هم برای رفع مشکلشان صحبت کنیم.
*نکته آخر؟
-من از شما در این فضا و شرایط میخواهم که حرف ما را به دولت برسانید. بهرحال دولت هم خوشحال می‌شود که ما سرپا باشیم و دغدغه سالن‌ها را نداشته باشد، به نظر من دولت می‌بایست ما را تنها نگذارد ما هیچ وقت از دولت طلب مالی نداشتیم، اما الان موقعش است به خاطر شرایط مالی و حق و حقوق بچه‌ها نیاز مالی داریم درست است که همه چیز اتفاق افتاده است، اما بهرحال ما الان نیاز به این حمایت داریم. من و بیش از هفده تماشاخانه نامه به معاونت هنری از سوی انجمن صنفی زدیم و اعلام خسارت کردیم خسارت هم جزئی است اینکه اجاره بها و حق و حقوق کارمندانمان پرداخت شود اگر این اتفاق بیافتد واقعا حمایت ما هم از بخش دولتی سال جدید زیاد خواهد بود.

امیدواریم فروردین آتی برای ما خیلی خوب باشد تا بتوانیم کارهایمان را روی صحنه ببریم، حال همین جشنواره ثمر هم اعلام کرده اگر شرایط خوب باشد جشنواره را برگزار کند.

نکته دیگر هم این است که تماشاگران و مخاطبان در سال جدید تئاتر را تنها نگذارند، اگر شده روحیه بدهند در فضای مجازی تبلیغات کنند، این وضعیت اگر تا خرداد ماه ادامه پیدا کند ما به مالکان اعلام ورشکستگی و تحویل سالن خواهیم کرد. بهرحال مردم می‌بایست به تئاتر برگردنند و دو مرتبه شور و شوق همیشگی تئاتر برگردد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شیوع کرونا ویروس کرونا تماشاخانه نوفل لوشاتو تماشاخانه ها نوفل لوشاتو تئاتر خصوصی روز ها سالن ها حرفه ای گروه ها اجرا ها کار ها سال ۹۸ یک عده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901138

دیگر خبرها

  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | درویش در تمدید قرارداد اوسمار حوصله کند | او تیم را خلع سلاح کرد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است