بازداشت شاهزادگان سعودی؛ خنثی کردن کودتا یا پیچاندن گوش منتقدان؟
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۰۱۳۶۲
به گزارش «پارسینه»، دو روز پس از بازداشت شماری از شاهزادگان برجسته سعودی و گمانهزنیهای مختلف درباره علل و عوامل آن، همچنان خبرهای تازهای منتشر میشود.
خبرگزاری رویترز در گزارشی که با استناد به گفتههای منابع آگاه تهیه کرده است، هدف محمد بن سلمان، ولیعهد، از بازداشتهای اخیر را ارسال پیامی به شاهزادگان دانسته است مبنی بر این که راه او برای رسیدن به تاج و تخت را سد نکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است است هدف دوره تازه سرکوب، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و یکی از سه عضو شورای بیعت است که در سال ۲۰۱۷ با ولایت عهدی محمد بن سلمان مخالفت کرده بود. دو نفر دیگر از اعضای شورای بیعت که در سال ۲۰۱۷ با ولایت عهدی بن سلمان مخالفت کرده بودند جوانتر از احمد و کمتر شناخته شده هستند. یکی از آنها خارج از کشور زندگی میکند.
چهار منبع آگاه دارای نسب سلطنتی گفته اند هدف این اقدام اطمینان خاطر از تعهد خاندان آل سعود بوده است که پیش از مرگ یا برکناری احتمالی پادشاه، زمزمههای نارضایتی در میان آنها وجود داشته است.
احمد ۷۸ ساله روز جمعه به همراه محمد بن نایف، ولیعهد پیشین، بازداشت شد. دو منبع آگاه گفته اند پسر احمد به نام نایف و برادر محمد به نام نواف هم از جمله بازداشت شدگان هستند.
شاهزادگان بازداشت شده در ویلاهای سلطنتی در ریاض نگهداری میشوند و برخی از آنها توانسته اند با خانواده هایشان تماس بگیرند.
دو تن از منابع آگاه و یک دیپلمات خارجی سابق به رویترز گفته اند محمد بن سلمان هراس دارد که شاهزادگان ناراضی ممکن است به عنوان گزینههای احتمالی گرد احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف جمع شوند.
یکی از این منابع میگوید: «این آماده سازی برای انتقال قدرت است. این یک پیام روشن به خاندان است که هیچ کس نمیتواند «نه» بگوید یا چالشی برای او درست کند.»
مقامات سعودی هنوز درباره تحولات اخیر سخنی نگفته اند و رسانههای داخلی این کشور هم از پوشش آن خودداری کرده اند.
چنانچه محمد بن سلمان ۳۴ ساله به قدرت برسد، این نخستین انتقال قدرت بین نسلی در عربستان از زمان مرگ عبدالعزیز ابن سعود در ۱۹۵۳ خواهد بود. پس از مرگ بنیانگذار عربستان سعودی تا کنون شش تن از فرزندان او پادشاهی را در اختیار داشته اند.
در شورای بیعت از خاندان هر یک از ۳۴ پسر عبدالعزیز یک نفر حضور دارد و هدف آن این است که اطمینان حاصل شود صدها شاهزادهای که خاندان سلطنتی را تشکیل میدهند پشت سر پادشاه جدید متحد هستند.
یک دیپلمات خارجی برجسته به رویترز گفته است این بازداشتها ضربهای دیگر به وجهه عربستان هستند که تازه در حال زدودن حواشی پیرامون قتل جمال خاشقجی و انتقادها از جنگ یمن بود.
در حالی که برخی از منابع در ابتدا شاهزادگان بازداشت شده را به طراحی کودتا متهم کرده بودند، اکنون، اما توجیهات معتدلتری ارائه میشود و آن را به عنوان واکنشی در مقابل انباشته شدن رفتارهای اشتباه ارزیابی میکنند.
دو منبع گفته اند شاهزادههای بازداشت شده «گوششان پیچیده شده» تا انتقاد از ولیعهد را متوقف کنند.
یکی از منابع آگاه گفته است شاهزاده احمد در جریان گردهمایی سنتی موسوم به «مجلس»، برخی مواضع محمد بن سلمان، از جمله در رابطه با طرح آمریکا برای حل اختلافات فلسطین و اسرائیل، موسوم به «معامله قرن» را زیر سوال برده بود.
دو منبع آگاه که یکی از آنها نسب سلطنتی دارد گفته اند احمد روز شنبه از خانواده اش خواسته است تا عبای او را که در نشستهای رسمی به تن میکنند، برایش بفرستند. به نظر میرسد او به زودی در انظار عمومی ظاهر خواهد شد.
بازداشتهای اخیر موجب شده بود برخی درباره وضعیت سلامتی ملک سلمان ۸۴ ساله ابراز تردید کنند، اما منابع آگاه میگویند او به لحاظ ذهنی و جسمی رو به راه است.
گفته میشود اعضای خاندان سلطنتی که خواهان تغییر در سلسله مراتب جانشینی هستند، احمد بن عبدالعزیز را به عنوان یک گزینه ممکن که حمایت خاندان، نیروهای امنیتی و برخی قدرتهای غربی را دارد میبینند.
منابع آگاه میگویند تردیدها درباره توانایی بن سلمان برای رهبری کشور پس از قتل خاشقجی در سال ۲۰۱۸ و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در تابستان گذشته افزایش یافته است.
یک منبع آگاه گفته است ولیعهد احتمالا میخواهد پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسیر خودش را برای رسیدن به قدرت هموار کند، چرا که میترسد شکست دونالد ترامپ در انتخابات، جایگاه او را تحت تاثیر قرار دهد. یک دیپلمات غربی هم گفته است ولیعهد احتمالا نگران آن بوده که روزی آمریکایی ها به سمت رقبای او بچرخند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: عربستان سعودی محمد بن سلمان احمد بن عبدالعزیز محمد بن نایف ملک سلمان کودتا شاهزادگان سعودی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۱۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/