Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه انگلیس با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران در پی کاهش تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای گفت که اگر ایران از قوانین بین‌المللی یا توافقی که انجام داده است پیروی نکند، تهران را مسئول خواهیم دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه العربیه، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگویی اختصاصی با این شکبه درباره کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: در آغاز سال جاری ما تروئیکای اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در پاسخ به عدم پایبندی سیستماتیک ایران، مکانیسم حل اختلاف توافق هسته‌ای را فعال کردیم ما می‌خواهیم از اهرم دیپلماسی استفاده کنیم و شاهد این باشیم که ایران به پایبندی به تعهداتش بازگردد اما اگر ایران به گونه‌ای معین از اصول قوانین بین‌المللی یا توافقی که انجام داده است[توافق هسته‌ای] پیروی نکند، آن کشور را مسئول خواهیم دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راب در ادامه گفت: فکر می‌کنم که همکاری ما با شرکایمان در منطقه واقعا اهمیت دارد. اروپایی‌ها و آمریکای شمالی پیام روشنی در این باره دارند: ما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا گزینه‌های نظامی برای ممانعت از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای مطرح است یا نه، بیان کرد: فکر می‌کنم اولین کار تنش‌زدایی از این وضعیت است؛ تنش بسیار بسیار بالاست و از آغاز سال شاهد آن بوده‌ایم. ما خواهان کاهش آن تنش‌ها هستیم اما متوجه هستیم که بسیار مهم است عزممان را نشان دهیم که می‌خواهیم ایران را مسئول رفتار غیرقانونی‌اش بدانیم. این درباره توافق هسته‌ای هم صادق است و به همین دلیل است که مکانیسم حل اختلاف را فعال کردیم.

او در ادامه با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: ما هنوز باور داریم که برجام[توافق هسته‌ای] می‌تواند کارآمد باشد، به همین اندازه هم می‌خواهیم فراتر رفته و خواسته‌هایی داشته باشیم. تصمیم نهایی به حکومت در تهران بستگی دارد. چه در حمایت از حزب‌الله یا عملکردشان در سوریه و عراق، چه در زمینه مدارک هسته‌ای‌شان، چه در زمینه ایجاد مشکل برای کشتیرانی در تنگه هرمز یا طرز رفتار با شهروندان دو ملیتی و به طور مشخص شهروندان دو ملیتی انگلیسی، ایران را مسئول خواهیم دانست. اما در همه حال دوست داریم در به روی ایران برای انجام دادن کاری که درست است، باز باشد، به میز ذاکره بازگشته و اعتمادسازی کند که واقعا یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی است.

ادعاهای وزیر امور خارجه انگلیس در حالی مطرح می‌شود که یک سال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال شدن تحریم‌های دوباره آن بر ایران، شرکای اروپایی برجام متعهد شدند که با ارائه راهکارهایی کاربردی تاثیر تحریم‌های ایران را کاهش دهند که این راهکارها تا کنون راه به جایی نبرده است.

ایران در پی تعلل کشورهای اروپایی در عمل به این تعهدشان، اعلام کرد که در چند گام تعیین‌شده تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد. اما بنا به گفته مقامات مربوطه کشورمان، این اقدامات بازگشت‌پذیر بوده و به محض عملی شدن تعهد کشورهای اروپایی در این زمینه، به حالت قبل باز خواهند گشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کاهش تعهدات برجامی ایران دومینیک راب نقش ایران در منطقه وزیر امور خارجه انگلیس توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۷۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • با مالکان جدید سرخابی‌ها شاهد رشد فوتبال خواهیم بود
  • امسال شاهد رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید خواهیم بود
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه