Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:24:09 GMT

سلاح آرامش برای شکست کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۰۱۴۳

سلاح آرامش برای شکست کرونا

ترس و دلهره یک واکنش یا غریزه طبیعی در مقابل مخاطرات برای انسان است اما اگر ترس و اضطراب بیش از اندازه باشد، زندگی روزانه شخص را مختل می‌کند و از لحاظ جسمی و روحی به فرد آسیب می‌رساند.

اولویت اصلی و اساسی در مواقع بحران، حفظ آرامش و خونسردی افراد جامعه است و بزرگنمایی و ارایه نظرهای غیرکارشناسی پیرامون ویروس کرونا که عمدتا در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود نه تنها به کنترل و مهار این ویروس کمک نمی‌کند بلکه ضمن برهم زدن آرامش جامعه، نوعی ترس و دلهره را نیز بین شهروندان ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر غریزه طبیعی ترس به شکل افراطی و غیرواقعی، موضوعات مختلف را با بزرگنمایی رصد کند، توجه و تمرکز فرد نسبت به مسئله نیز، به شکل افراطی افزایش خواهد یافت در نتیجه فرد به جای استفاده مفید از غریزه هشداردهنده خود، سلامتی و بهزیستی خودش را در ورطه تهدید و آسیب خواهد انداخت.

افرادی که بی توجه به هشدار و توصیه‌ها در وضعیت شیوع گسترده ویروس بار سفر می‌بندند برای خود و جامعه خطرناک ظاهر می‌شوند از طرفی کسانی هم که با اضطراب زیاد و وسواس گونه به طور دائم در نگرانی به سر می‌برند به خود و دیگران آسیب وارد می‌کنند بنابراین هر دو گروه زمینه گسترش بیماری را فراهم می‌سازند. 

رییس پردیس علوم رفتاری دانشگاه بیرجند در این باره  گفت: بیماری کرونا مثل برخی بیماری‌های نوپدید یک موقعیت ترس و نگرانی درخصوص سلامتی خود و اطرافیان را در فرد ایجاد می‌کند که اگر اضطراب‌ها به درستی کنترل یا با آنها مقابله نشود به بدن آسیب وارد کرده و ممکن است مشکلات روحی و روانی برای شخص ایجاد کند.

محمدحسین سالاری‌فر افزود: در حال حاضر با عده‌ای از افراد مواجه هستیم که در خصوص بیماری کرونا توجیه نشده‌اند و به راحتی اقدام به مسافرت می کنند و دچار نوعی بی‌خیالی هستند که این کار برای افراد و جامعه خطرناک است اما گروهی از مردم هم هستند که درگیر نگرانی و افکار تکراری اضطراب‌زا هستند که این نگرانی‌ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مستعد بیماری می‌کند.

وی اظهار داشت: افراد باید ضمن رعایت موارد بهداشتی خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و از ترس غیرمنطقی پرهیز کنند.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: متاسفانه عده‌ای در این چند هفته برای رهایی از بیماری کرونا اقدام به نوشیدن الکل صنعتی کرده‌اند و تعدادی از هموطنان ما به این دلیل فوت کردند که اگر این افراد به همان توصیه‌های دینی که الکل را حرام کرده توجه داشتند با این مشکلات مواجه نمی‌شدند.

وی گفت: رعایت نکات بهداشتی مهمترین عامل مبارزه با کرونا است اما ترس و اضطراب سلامت روانی جامعه را مخدوش می‌کند و مردم اگر نکات بهداشتی را رعایت کنند قطعا با مشکلی مواجه نمی‌شوند و بر این مشکل هم غلبه خواهند کرد به همین دلیل رعایت آرامش و خونسردی در این ایام ضروری است.

سالاری‌فر افزود: اگر باوری در ذهن ما ایجاد شود که مثلا در ذهن خود همیشه بگوییم ممکن است کرونا بگیریم و بیمار شویم این باور اشتباه است و سلامت روانی ما و اطرافیان را مخدوش می‌کند اما اگر باور ما این باشد که نباید به خود و دیگران آسیب بزنیم و موارد بهداشتی را دقیق رعایت کنیم بر این بیماری به راحتی غلبه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی باید ارتباطات کمتر شده و کمتر به شب‌نشینی و دورهمی برویم و خداوند هم حافظ و نگهدار ما است که از ما خواسته کار خود را به درستی انجام دهیم تا کمک خداوند را ببینیم قطعا این مشکل هم رفع می‌شود.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده هم گفت: مردم ما همواره با مشکلاتی مثل بیماری، جنگ و... مواجه بوده‌اند و در همه این موارد به خوبی در برابر این مشکلات مقاومت کردند؛ امروز هم بیماری کرونا از جنس همان مشکلات است که مردم ما با توکل بر خدا و رعایت دقیق نکات بهداشتی و حفظ سلامت روحی خود بر آن غلبه خواهند کرد.

طیبه حسینی افرود: الان در خانواده، زنان خانه وظیفه دارند که با مدیریت صحیح آرامش اعضای خانواده را حفظ کنند و تاکید بر رعایت موارد بهداشتی بین اعضای خانواده توسط زنان خانواده اقدامی تاثیرگذار در مقابله با بیماری کرونا است.

وی اظهار داشت: در محیط منزل اعضای خانواده دیدن فیلم‌های شاد، طنز، سریال‌های مورد علاقه، آهنگ، فیلم‌های قدیمی و مطالعه را در دستور کار خود قرار دهند و از فرصت ایجاد شده برای دور هم بودن اعضای خانوده با یکدیگر استفاده کنند.

وی گفت: هرچند احساس کم ترس و اضطراب تا حدودی که افراد را به سمت اختلال نبرد، مفید است و درخصوص این بیماری هم باید کمی احساس احتیاط وجود داشته باشد تا افراد بهتر بتوانند از خود و اعضای خانواده حفاظت کنند اما این احتیاط نباید تبدیل به وسواس شود بلکه رعایت اقدامات بهداشتی بهترین راه غلبه بر این مشکل است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سلامت اختلال استرس پس از حادثه خراسان جنوبی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سلامت اختلال استرس پس از حادثه خراسان جنوبی ویروس کرونا سلامت اختلال استرس پس از حادثه خراسان جنوبی اعضای خانواده بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام

روح اله زینلی مسئول آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: کارشناسان علوم آزمایشگاهی؛ به عنوان " دیده‏بانان گمنام عرصه سلامت " با تشخیص دقیق و به موقع عوامل بیماری زا، با رعایت الزامات تعریف شده مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی، افتخار" مدافعین خطوط اول نبرد با بیماری‌ها " را، از آن خود نموده و در این راه، با از خودگذشتگی و گذشت، سلامت و آسایش خود را وقف سلامت جامعه نموده اند.

وی افزود: بی تردید؛ بازخوانی خدمات ارزشمند و حیاتی آزمایشگاه‌های تشخیصی بیماری‌های دام و کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی در مقاطعی از سال، همچون ایام هفته سلامت؛ فرصت مغتنمی جهت یادآوری این مهم می‌باشد؛ و در این رهگذر؛ آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان با بهره گیری از کارشناسان متعهد و متخصص، دانش و تجهیزات روز دنیا، نقش بسزایی درکاهش هزینه‌های تولید، تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز مصرف جامعه و توسعه تبادلات بین‌المللی محصولات دامی داشته است.

روح اله زینلی اظهار داشت: تعیین و شناسایی قطعی باکتری‌های بیماریزای منتقله از راه غذا از جمله سالمونلا، شیگلا، لیستریا، ویبریو و ... تشخیص و ردیابی بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد، آنگارا، برونشیت، نیوکاسل در طیور، ردیابی بیماری‌های نظیر تب برفکی، مرس، تب مالت و ... در دام، ردیابی بیماری‌های WSSV, AHPND و ... در میگو و انجام تست‌های تائیدیه بهداشتی صادراتی و وارداتی با روش‌های تشخیصی بروز دنیا نظیر ریل تایم PCR، الایزا و ... تنها بخشی از خدمات آزمایشگاه به جامعه هدف می‌باشد.

وی افزود: اقدامات تشخیصی آزمایشگاهی در کنار نظارت و کنترل‌های بهداشتی دامپزشکی، نقش مستقیمی در ایمنی و امنیت غذایی کشور از طریق تشخیص بیماری‌ها و کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی ایفا می‌نماید؛ در این راستا می‌توان به آزمایشات محموله‌های صادراتی، ترخیص بهداشتی واردات نهاده‌ها و فرآورده‌های خام دامی و نظارت بهداشتی حاکمیتی سازمان دامپزشکی کشور بویژه در استان مرزی سیستان و بلوچستان اشاره نمود که باعث می‌شود در نهایت امر محصولات بهداشتی در اختیار مصرف کنندگان دامی و انسانی قرار گیرد.

روح اله زینلی ادامه داد: شایان ذکر می‌باشد، آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان در دو حوزه تشخیصی بیماری‌های دامی و کنترل کیفی مواد غذایی با منشا دامی به بهره‌برداران خدمت ارائه می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ آزمایشگاه‌های استان ۴۵۶۵۵ مورد آزمون کنترل کیفی مواد غذایی با منشا دامی و تشخیص بیماری انجام داده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا