Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی برخی از روستاهای مانه و سملقان، اقتصاد و تولید محصولات کشاورزی را بر دوش می‌کشند که با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان از راه دسترسی مناسب به عنوان محور توسعه‌ یافتگی با عقب‌ ماندگی تاریخی مواجه‌اند.

خبرگزاری شبستان _ مانه و سملقان؛ بی توجهی به توسعه همه جانبه در برخی از روستاها به خصوص در حوزه راه‌ها به عنوان محور اصلی توسعه این مناطق، با گزینه‌های مهاجرت از روستا برخلاف تمام برنامه های توسعه‌ای کشور که بر معکوس کردن روند مهاجرت از شهرها به روستاها به خصوص از مناطق حاشیه نشین تاکید دارد، به ویژه از سوی جوانان رو به رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 متاسفانه روستائیانی که از راه دسترسی برخوردار نیستند این روزها با این همه دغدغه و مشکل حالشان خوش نیست و نیاز به توجه مسئولان مربوطه دارند.

 

یکی از اهالی روستای مرزی شبلی گفت: این روستا کیلومترها از مرکز شهرستان مانه و سملقان دور است که متاسفانه برای تردد راه دسترسی ندارد و اهالی این روستا در فصل زمستان نمی توانند هیچ گونه رفت و آمدی داشته باشند.

 

«کاظم رمضانی» افزود: نبود راه روستایی باعث می شود در این فصل و برهه از مشکلاتی که در دنیا مردم دچار آن شده اند حال اهالی را ناخوش کند چرا که نبود راه باعث نبود امکانات می شود.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این منطقه سیل خیز است و با کوچکترین بارندگی کلا راه دسترسی قطع می شود، می طلبد که مسئولان به فکر چاره باشند.

 

دهیار روستای شبلی، سوخلی و یارچلی نیز گفت: سه روستا نزدیک به یکدیگر امروز با نداشتن راه روستایی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و امروز نگاهشان به همت مسئولان دوخته شده است.

 

«فرهمند» افزود: هر فرد و مردمی در هر جایی که زندگی می کنند برای برآورده شدن نیازهای خانواده خود باید به مرکز شهر رفت و آمد کنند ولی در این زمان و با  گذشت سال ها از انقلاب، متاسفانه برخی از روستاها به خصوص در بخش بزرگ مانه از راه روستایی خوبی برخوردار نیستند.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر این ویروس که در جهان دامن گیر همه مردم شده است، می طلبد که مسئولان بیشتر به فکر بهداشت و آب شرب مردم باشند.

 

دهیار روستای گوگلان می گوید: متاسفانه مشکلات زیادی در روستاهای مرزی و دور از مرکز شهرستان وجود دارد که عدم دسترسی به راه روستایی یکی از آن ها و مهمترین آن است.

 

«محمد ابراهیم قالمق» افزود: اگر راه روستایی مناسبی نداشته باشیم نمی توانیم برای تهیه مایحتاج زندگی به شهرهای همجوار تردد کنیم و رفت و آمد به خصوص در فصل زمستان بسیار سخت تر خواهد شد.

 

وی اظهارداشت: برخی از اهالی که کار مهمی برایشان پیش می آید مجبور هستند مسیر راهی که مناسب نیست را طی کنند و برخی نیز از داخل رودخانه عبور می کنند.

 

دهیار روستای قلعه بید گفت: این روستا در 30 کیلومتری بخش مانه  قرار دارد و بیش از هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

 

«فاطمه دوستی زاده» افزود: اهالی روستا برای تردد به شهر آشخانه و پیش قلعه مجبور هستند  از داخل این رودخانه عبور کنند.

 

وی بیان کرد: در برخی اوقات به خاطر رها سازی آب و باران، آب رودخانه زیاد می شود و اهالی نمی توانند با وسایل هایی که دارند از این رودخانه عبور کنند.

 

وی تصریح کرد: مسئولان قول ساخت  پُل را برای این روستا داده اند ولی متاسفانه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

دهیار روستای قلعه بید هم می گوید: بارها برخی از اهالی برای اینکه به آن طرف رودخانه بروند خود را به آب زده اند و این امر باعث حوادث زیادی شده است که متاسفانه در سال های گذشته برای چند نفر مشکل پیش آمد که اگر کمک اهالی نبود آن ها زنده نمی ماندند.

 

وی از مسئولان خواست تا در این موقعیتی که مشکلات بیداد می کند و بیماری کرونا جهان را فرا گرفته است به فکر اهالی این روستاها نیز باشند و امکانات رفاهی را نیز تا حدی برای آنان فراهم کنند.

 

فرماندار شهرستان مانه و سملقان گفت: برای حل مشکل تردد روستاییان این شهرستان در جاده ها، ساخت ۲۲ دستگاه پل بزرگ و کوچک در اولویت قرار گرفته است که انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.

 

«محمودرضا معموری» با اشاره به اینکه نبود پل و ابنیه راه، یکی از مشکلات اصلی در حوزه راه های روستایی شهرستان است، گفت: نبود پل و ابنیه فنی در راه های روستایی سبب شده تا در بارندگی های سیل آسا و جاری شدن سیلاب، برای روستاییان مشکلاتی در تردد ایجاد شود.

 

وی افزود: بیشترین اولویت برای ساخت پل، در بخش مانه است و در این باره اقداماتی انجام شده است که با دستور استاندار،  امیدوار هستیم امسال شاهد شروع عملیات اجرایی تعدادی از این ابنیه فنی باشیم. 

 

وی درباره گلایه برخی از اهالی روستاهای بخش مانه از ایجاد مشکل تردد با رهاسازی آب سد شیرین دره گفت: این مشکل از همان سال های ابتدایی بهره برداری از سد، وجود داشته است.

 

معموری تصریح کرد: اهالی روستاهای بالا دست آبنمای حصه گاه و همچنین روستاهای قره آقاج، کوشکی راجی و قلعه بید، تا مسیر ارتباطی تازه‌یاب به تاجیک در زمان رها سازی آب سد، درگیر مشکل تردد هستند.

 

فرماندار شهرستان مانه و سملقان اظهارداشت: برای حل مشکل ترد اهالی روستای کوشکی راجی، اوایل امسال، پل عابر پیاده بر رودخانه ایجاد شد تا افراد بتوانند از این پل، گذر کنند.

 

وی گفت: برای حل مشکلات بالا دست آبنمای حصه گاه، بر اساس تفاهم نامه میان شرکت آب منطقه ای و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، قرار است در محور حصه گاه، در محل عبور سیل، آب نما لوله ای ایجاد شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تلاش هستیم از طریق دهیاری و با کمک شرکت آب منطقه ای، پل عابر پیاده برای روستای قره آقاج احداث کنیم.

 

معموری افزود: مشکل نبود زیرساخت، نبود ابنیه فنی و پل در راه های روستایی، از سال های گذشته مردم را گریبانگیر کرده است. 

 

وی گفت: وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان شمالی قول مساعد برای تامین اعتبار و کمک به ساخت پل در راه های روستایی شهرستان داده اند که انشالله با تحقق موضوع در آتی شاهد وضعیت بهتری در شهرستان خواهیم بود.

 

فرماندار شهرستان مانه و سملقان اظهارداشت: به علت عقب افتادگی طولانی شهرستان در این حوزه، رسیدن به شاخص های مطلوب با توجه به وضعیت اعتبارات زمانبر خواهد بود.

 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان مانه و سملقان هم گفت: روستای قلعه بید دارای دو راه است، راه اول از رودخانه عبور می کند و نیاز به احداث پل باکسی به طول 100 متر است و راه دوم  از داخل روستای آغمزار عبور می کند و عبور و مرور در آن برقرار است.

 

«جعفر جعفری» افزود: در خصوص روستای ارناوه راه به صورت کامل از داخل رودخانه عبور می کند و در زمان سیلاب راه به صورت کامل قطع می شود.

 

وی عنوان کرد: روستاهای شبلی، سوخلی، یارچلی وخشتلی، پوست دره، شورسو و...  روستاهای دیگری هستند خصوصا در بخش مانه بایستی راه احداث شود.

 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل مانه و سملقان اظهار داشت: در حال حاضر راه شوسه بدون ابنیه است و در خیلی از محورهای روستایی نیاز به احداث ابنیه داریم و در هنگام بارندگی و سیلاب با مشکلات عدیده ای روبه روایم.

 

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان، با مرکزیت شهر آشخانه، در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است. ساکنان این شهرستان متشکل از اقوام مختلف کرمانج، ترکمن، تات، ترک و فارس هستند که اکثریت آنان را کرمانج ها تشکیل می‌دهند. 86 درصد جمعیت شهرستان مانه و سملقان شیعه و ۱۴ درصد ترکمن های اهل تسنن هستند. 

 

 

 

 

پایان پیام/638

منبع: شبستان

کلیدواژه: مانه و سملقان خراسان شمالی شهرستان مانه و سملقان راه های روستایی رودخانه عبور دهیار روستای اهالی روستا راه روستایی راه دسترسی بخش مانه راه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۰۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی از وصل شدن آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تأمین شده است.

گفتنی است، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد.

کد خبر 6088776 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد