Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@22:51:01 GMT

اقدامات دستگاه قضا برای مهار کرونا چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۶۹۲۰

اقدامات دستگاه قضا برای مهار کرونا چه بود؟

خبرگزاری میزان- در هفته‌های اخیر با دستور رئیس قوه قضائیه حکم آزادی تعداد زیادی از زندانیان ابلاغ شد. این اقدامات هوشمندانه و به موقع در شرایط بحرانی مواجهه با شیوع ویروس کرونا، بی‌شک نشان‌گر خوش‌تدبیری مسئولان دستگاه قضا است. تاریخ انتشار: 15:07 - 21 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۵۰۶۰

به گزارش خبرگزاری میزان، به نقل از نورنیوز، در راستای مدیریت سلامت در زندان‌های کشور با شیوع ویروس کرونا، رئیس قوه قضائیه به زندانیان واجد شرایط حکم عفو داد و تعداد زیادی را با رعایت اصول و محدویت‌های قانونی به مرخصی‌های دو ماهه فرستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این‌که در سال‌های اخیر کاهش جمعیت کیفری و استفاده حداقلی از مجازات حبس، جزء مطالبات مهم مقام معظم رهبری بوده و نظر به این‌که اصلی‌ترین سیاست سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه بازبینی پرونده زندانیان و انقلابی در موضوع حبس‌زدایی‌است، اکنون با شیوع ویروس کرونا به منظور مدیریت سلامت و بهداشت در زندان‌ها، ریاست قوه قضائیه تمهیدات و تدابیر قابل توجهی در این زمینه اعمال کرده است که این اقدامات می‌تواند نویدبخش اجرای مستدام این رویه‌ها باشد.

از اهداف اصلی طرح کاهش جمعیت کیفری، جلوگیری از صدور احکام قضائی بی‌رویه منجر به بازداشت و زندان است که آثار منفی اقتصادی و اجتماعی زیادی برای زندانیان و خانواده آنها دارد.

این طرح می‌تواند فرصت‌های مطلوب اصلاحی ـ تربیتی را با نظارت‌های قانونی برای زندانیان فراهم کند.

طی هفته‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا در کشور، سید ابراهیم رئیسی با دستور بازخوانی پرونده بسیاری از زندانیان در تهران و استان‌های مختلف، حکم آزادی تعداد زیادی از زندانیان را ابلاغ کرد، از جمله کسانی که مشمول مرخصی‌های پایان دوره‌ای بودند و چند ماه باقی‌مانده حبس‌شان به آنها بخشیده شد.

همچنین تعداد زیادی از زندانیان با شرایط محدود و پا‌بند الکترونیکی به مرخصی‌های دو ماهه رفتند.

تاکنون نزدیک به پنجاه هزار زندانی مبنی بر همین طرح طی هفته‌های گذشته زندان‌ها را تخلیه کرده‌اند.

این اقدامات هوشمندانه و به موقع در شرایط بحرانی مواجهه با شیوع ویروس کرونا، بی‌شک می‌تواند نشان‌گر خوش‌تدبیری مسئولان قضا باشد، چرا که اقدام دیر‌هنگام در این موضوع ممکن بود، شرایط ناگوارتری را در این برهه حساس برای کشور به وجود بیاورد.

اهمیت این اقدام وقتی روشن‌تر خواهد شد که بدانیم؛ بر اساس گزارش‌های خبر‌گزاری‌های مختلف، شورش زندانیان در یکی از زندان‌های ایتالیا در منطقه «پولیا»، دست‌کم منجر به کشته شدن ۶ نفر از زندانی‌ها و فرار ۵۰ نفر از آنان در بحبوحه این آشوب شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در دوشنبه ۱۹اسفند، ۲۷ زندان در ایتالیا درگیر این شورش و آشوب بودند که در این درگیری‌ها یکی از افسران زندان «مودینا» زخمی شده و ۲۰ نفر از کارمندان آن مجبور به ترک و فرار از زندان شده‌اند.

این در حالی ا‌ست که برخی مقامات ایتالیایی هشدار‌های جدی برای جلوگیری از تلفات و تنش‌های بیشتر در زندان‌ها را به مسئولین مربوط، مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را داده‌اند.

ایتالیا اکنون با اختلاف زیادی نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی، بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان به واسطه شیوع ویروس مهلک کرونا را دارد.

بیشتر بخوانید: اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی با تنفیذ رهبر انقلاب برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به مسئولان اجرایی داده اتمام حجت است/ اختیارات لازم داده شده، همه دستگاه‌ها به کمک دستگاه بهداشت و درمان کشور بشتابند

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا رئیس قوه قضائیه زندان حکم عفو کرونا شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی قوه قضائیه زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۶۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های خدمات‌رسان آذربایجان‌غربی به حالت آماده‌باش درآمدند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با توجه به صدور هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی و آغاز بارش‌ها در این استان گفت: با دستور استاندار تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، امیرعباس جعفری امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران و با توجه به آغازش بارش‌ها در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: پیرو صدور هشدار سطح نارنجی توسط سازمان هواشناسی و با دستور استاندار تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی بسیار خوبی توسط صداوسیما و رسانه‌ها انجام گرفته و از مردم خواسته شد از اتراق و حضور در بستر و حریم رودخانه‌ها اجتناب کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی گفت: از کوهنوردان خواستاریم در این مدت از صعود در مناطق پرخطر خودداری و دامداران نیز از حضور دام‌هایشان در کنار رودخانه‌ها، کوهپایه‌ها و دره‌ها پرهیز کنند.

جعفری با بیان اینکه در راستای اقدامات پیشگیرانه در طول دو سال گذشته کارهای بسیار خوبی در آذربایجان‌غربی علی‌رغم اینکه اکثریت شهرها و روستاهایش در کنار رودخانه‌ها قرار دارد، انجام گرفته است، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و نقاط حادثه‌خیز لایروبی انجام شده است.

وی ادامه داد: در محدوده شهرها نیز شاهد لایروبی رودخانه‌های داخل شهر توسط شهرداری‌ها و همچنین اقدامات مناسب در راستای هدایت آب‌های سطحی بوده‌ایم.

کد خبر 751227

دیگر خبرها

  • استان ۲ میلیون نفری هرمزگان فقط ۱۵۶ زندانی دارد
  • اشتغال زندانیان از مهم‌ترین کارهای امنیت‌ساز است
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دستگاه‌های خدمات‌رسان آذربایجان‌غربی به حالت آماده‌باش درآمدند
  • کشف ۱۳۰ میلیاردی دستگاه‌های آزمایشگاهی قاچاق
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • مهار حریق در ساختمان ۴ طبقه شهرک پردیسان
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران