Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:20:21 GMT

گفتمانی از ستاد مبارزه با کرونای آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۳۵۰۶

گفتمانی از ستاد مبارزه با کرونای آذربایجان‌غربی

تشکیل سه کمیته تخصصی در زیرمجموعه ستاد استانی

نخستین مصوبه جلسه قبلی - ششم - که پیشنهاد یک ساختار برای ستاد استانی بود، با یک طرح پیشنهادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت ستاد بحران استان کلید خورد اما در ادامه پیشنهاد دوم با سه کمیته شامل «سیاسی، اجتماعی و امنیتی»، «زیرساخت‌ها» و «اقتصادی» از زبان مدیرکل ستاد مدیریت بحران تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی معتقد بود که ساختار باید بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت و ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش نیز تقسیم‌بندی کمیته‌های سه‌گانه به کارگروه‌های ریزتر را عامل طولانی شدن روندها می‌دانست. 
«محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی تشکیل جلسه کمیته‌ها در اسرع وقت را خواستار شد و به موضوع فیصله داد؛ «کمیته‌ها فعلا از فردا کارشان را شروع کنند و در صورت نیاز اصلاحات بعدی نیز اعمال می‌شود».
لزوم فرهنگ‌سازی برای پرداخت هزینه نان از طریق کارت بانکی
دومین مصوبه جلسه قبلی - ششم - این ستاد به نحوه پرداخت در نانوایی‌ها اختصاص داشت و دکتر جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی از ارسال نامه مربوط به آن به همه فرمانداری‌های استان خبر داد و تاکید کرد که استانداری نیز همین نامه را جهت تاکید بیشتر به ابلاغ کند.
علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه نیز وصول این نامه را تایید کرد و گفت: مشکل پرداخت در نانوایی‌ها از طریق کارت بانکی، مشارکت نکردن مردم است؛ کارکنان نانوایی‌ها که در ارومیه تعداد آنها به یکهزار و ۳۰۰ مورد می‌رسد، محدود است و نمی‌توانند یک نفر را به دریافت پول نقد اختصاص دهند؛ از سوی دیگر نیز پخت نان و دست زدن به پول نقد مشکل بهداشتی دارد. 
استاندار آذربایجان‌غربی پس از این اظهارات فرماندار ارومیه بار دیگر خطاب به اصحاب رسانه‌ استان، گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی در خصوص اهمیت پرداخت هزینه نان از طریق کارت بانکی تولید محتوا کنند؛ مردم باید بدانند که دست زدن آنان و نانوایان به پول نقد می‌تواند موجب انتقال ویروس شود. 
«شهریاری» همچنین به افزایش تقاضا برای خرید نان لواش طی روزهای اخیر هم اشاره کرد و گفت: سهمیه مازاد آرد به نانوایی‌ها اختصاص می‌یابد تا بازار مصرف اشباع شود.
تاکید بر بهره‌مندی هلال‌احمر از امکانات کشوری برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی
مصوبه سوم جلسه قبلی - ششم - این ستاد راجع به راه‌اندازی قرنطینه از سوی هلال‌احمر استان بود که «سعید رهبر سوره» مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی از کمبود امکانات استان برای راه‌اندازی این قرنطینه سخن گفت و نماینده عالی دولت در آذربایجان‌غربی نیز بر شناسایی ظرفیت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی استان در این خصوص تاکید کرد.
اما دکتر جواد آقازاده، دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با طرح این سوال که آیا هلال‌احمر کشور در این بحران وظیفه‌ای ندارد؟ گفت: از امکانات کشوری برای ایجاد بیمارستان صحرایی اقدام کنید. 
پس از آن مدیرعامل هلال احمر استان، متناسب بودن مسوولیت با توانمندی‌ها را خواستار اما مجاب شد تا موضوع را پیگیری کند؛ وی همچنین گفت که «۳۰۰ نفر در حال آموزش هستند تا اگر بیمارستان صحرایی دایر شد، بتوانند خدمت‌رسانی کنند». 
پیگیری واردات اقلام بهداشتی از مرزهای آذربایجان‌غربی
مصوبه چهارم جلسه گذشته این ستاد به کمبود اقلام بهداشتی در سطح عرضه اشاره داشت و که در جلسه روز گذشته - هفتم - نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و استاندار آذربایجان‌غربی بر پیگیری واردات اقلام بهداشتی با قیمت مناسب از طریق مرزهای استان تاکید کرد؛ «شهریاری» همچنین از گفت‌وگوی اولیه برای واردات تب‌سنج، الکل، ماسک و مواد ضدعفونی کننده از ژاپن و چین پرده برداشت تا امیدواری برای تامین بخش قابل توجهی از نیاز کشور به اقلام بهداشتی از طریق واردات این استان در میان حاضران ایجاد شود. 
استفاده از ظرفیت هتل‌های استان به عنوان نقاهتگاهمصوبه پنجم از جلسه قبلی- ششم -  گویا به استفاده از ظرفیت هتل‌های استان تمرکز داشت و از آنجا که ورود مسافر به استان در نوروز ممنوع است و هتل‌ها تعطیل خواهد بود، تلاش دولتمردان بر آن است تا از این ظرفیت نیز به صورت بهینه استفاده شود. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به عقد قرارداد با یکی از هتل‌ها برای تبدیل آن به نقاهتگاه کادر درمانی استان اشاره کرد و «جلیل جباری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از ارسال نامه هماهنگی به جامعه هتل‌داران استان در این زمینه خبر داد. 
«جباری» همچنین به مخالفت ستاد ملی کرونا با تعطیلی هتل‌ها هم اشاره‌ای داشت و افزود: موضوع اصلی این است که اگر هتل‌ها بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، الزامی برای تعطیلی آنها وجود نداشته باشد که با پاسخ استاندار آذربایجان‌غربی مبنی بر اینکه «اگر هتل‌ها باز باشد با ممنوعیت سفر تناقض خواهد داشت» روبرو شد. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این بین به تبلیغات اجاره دادن سوئیت در سطح شهر به مسافران اشاره کرد که استاندار در پاسخ گفت: فرماندهی انتظامی نباید اجازه دهد؛ افرادی که خانه‌ها و ویلاهای شخصی خود را به مسافران نوروزی کرایه بدهند، باید مورد پیگرد قرار گیرند. 
تشدید نظارت بر تعطیلی قلیان‌سراها مصوبه ششم جلسه پیشین نیز گویا به پلمب قلیان‌سراهای استان اشاره داشت که بلافاصله سردار مسعود خرم‌نیا، فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی از پلمب ۶۰۴ قلیان‌سرا در سطح استان خبر داد و افزود: گشت‌های انتظامی نیز فعال هستند و بر تعطیلی آنها نظارت جدی دارند. 
موضوع برگزاری نماز جماعت همچنان باز ماند
مصوبه هفتم جلسه پیشین راجع به برپایی نماز جماعت بود و قرار شد در این جلسه برابر با ابلاغیه کشوری راجع به آن تصمیم‌گیری شود. این موضوع در جلسه قبلی هم با حضور نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی مطرح شده بود و نظر «حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی» این بود که تصمیم‌گیری در مورد برپایی نماز جماعت ضمن رعایت موارد بهداشتی از سوی نمازگزاران به امام جماعت مساجد تفویض شود. 
اما رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی معتقد است که نمازگزاران هرچقدر هم بهداشت فردی را رعایت کنند مجبور هستند در نماز جماعت در فاصله حداکثر ۸۰ سانتی‌متری هم قرار گیرند و این فاصله می‌تواند موجب انتقال ویروس شود.
وی همچنین تاکید کرد که اگر نماز جماعت برای مدتی و با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شود، نه تنها موارد دینی کمرنگ نمی‌شود بلکه مردم برای برقراری نماز جماعت پس از فروکش کردن بیماری، حریص‌تر خواهند شد. 
محمدرضا ندیری، مدیرکل حج‌ و زیارت آذربایجان‌غربی که یک پزشک است، در این خصوص بیان کرد: آموزش موارد بهداشتی به نمازگزاران سالمند کمی دشوار است و با توجه به خطرناک بودن ویروس کرونا بهتر است نماز جماعت هم به مانند نماز جمعه تا مدتی تعطیل شود. 
در نهایت هم نتیجه قطعی راجع به این موضوع به صورت آشکار اعلام نشد اما بیشتر حاضران بر این عقیده بودند که تعطیلی نماز جماعت به نفع نمازگزاران خواهد بود. 
تشکیل کمیته برای بررسی علل شیوع بیماری در سردشت و شاهین‌دژ  مصوبه هشتم جلسه قبلی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی به تشکیل کمیته‌های ویژه برای بررسی علل شیوع بیماری کرونا در سردشت و شاهین‌دژ با توجه به حساسیت‌های این شهرستان‌ها اختصاص داشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی گزارشی از نتایج این بررسی‌ها را بیان کرد که کلید واژه آن تاکید بر کاهش تجمع در این شهرستان‌ها بود. 
شرایط دورکاری کارمندان آذربایجان‌غربی طبق مصوبه نهم جلسه قبلی این ستاد قرار بود جلسه‌ای با حضور نهادهای ذیربط برگزار و شرایط دورکاری کارمندان آذربایجان‌غربی مشخص شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز از تشکیل این جلسه خبر داد و به مصوبه‌های آن اشاره کرد. 
«بهنام شهدی» افزود: دورکاری به کارمندانی تعلق می‌گیرد که دارای بیماری خاص داشته باشند یا بانوانی که کودک زیر ۶ سال یا معلول داشته باشند. «این مصوبه تا پایان فرودین ماه سال آینده قابلیت اجرا خواهد داشت و به صورت گردشی تا ۵۰ درصد نیروهای هر سازمان را شامل خواهد شد. 
پس از بررسی مصوبه‌های جلسه قبلی، اعضای ستاد وارد مباحت جلسه هفتم شدند؛ یکی از مباحث اصلی آن که از سوی «حجت‌الاسلام ناصر خدایاری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی مطرح شد، تخصیص اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی بود. 

به گزارش ایرنا برخی از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی معتقدند که کار ما در خصوص کرونا از سواد رسانه گذشته است و به گفته «مهران صمدی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی» مردم در این ایام به «سواد گفتمانی» نیاز دارند و آن را توانایی و اشراف روش‌های نوین دریافت و تحلیل تعریف می‌کند؛ «در سواد رسانه پیام عامل اقناع به شمار می‌رود ولی در سواد گفتمانی عامل اقناع در حقیقت خلق معناست».

به عقیده حسن بشیر، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز «گفتمان به عنوان اصل اساسی در کنشگری‌ همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است و تعاریف متعددی نیز درباره آن وجود دارد اما آنچه برای نیل به هدف گفتمان دارای اهمیت می‌باشد، «سواد گفتمانی» است؛ سوادی که به تعبیر وی یک فهم پدیدارشناسانه از گفتمان‌های گوناگون موجود و به شکل تجربه زیسته با تحلیل چندجانبه محسوب می‌شود که اصل فهم را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها ویروس کرونا آذربایجان غربی استانداری آذربایجان غربی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آذربایجان غربی استانداری آذربایجان غربی محمدمهدی شهریاری ژاپن ویروس کرونا آذربایجان غربی استانداری آذربایجان غربی استاندار آذربایجان غربی رییس دانشگاه علوم پزشکی اقلام بهداشتی بیماری کرونا ستاد استانی نانوایی ها نماز جماعت جلسه قبلی هلال احمر کمیته ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سردار "محمد احمدی" در تشریح این خبر اظهار داشت: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیر‌های عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.   وی در این رابطه افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالا‌های کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضایی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

دیگر خبرها

  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک