Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسماعیل اسفندیاری پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره بارندگی‌های سالجاری، افزود: انتظار می‌رود با توجه به بارندگی‌های مناسب در سال جاری به ویژه بارندگی‌های اسفندماه تولید گندم در کشور وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه شرایط ابتدای سال نگرانی درباره احتمال کاهش و کسری تولید در استان گلستان وجود داشت که با بارندگی‌های اخیر کسری‌ها جبران خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسفندیاری پور در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود کمبود کود اوره برای کوددهی سرک بر میزان کمی و کیفی تولید گندم اثر خواهد گذاشت، اظهار کرد: بدون شک کود اوره که به عنوان کود سرک برای گندم استفاده می‌شود در بهبود کمی و کیفی محصول موثر است و در دسترس نبودن آن می‌تواند خسارات‌زا باشد.

وی اضافه کرد: درباره کمبود کود اوره تنها گندم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و تولید سایر محصولاتی کشت بهاره نیز با مشکل روبه ور می شود.

اسفندیاری پور دلیل کاهش عرضه کود اوره را منفعت طلبی  پتروشیمی‌ها عنوان کرد و افزود: به رغم اینکه پتروشیمی‌ها با اولویت تامین نیاز داخل ایجاد شده اند، اما در شرایطی که کشاورزان نیازمند تولید آن‌ها هستند صادرات را برای منفعت بیشتر بر تامین نیاز داخل ترجیح می‌دهند.

به گفته وی؛ هدف اصلی پتروشیمی‌های که در مناطق خراسان شمالی، کرمانشاه، فارس و عسلویه ایجاد شده‌اند تامین نیاز کود مورد نیاز کشاورزان بوده است، اما اکنون این واحدها صادرات اولویت خود قرار داده اند.

اسفندیاری پور معتقد است؛ پتروشیمی‌های که با ارز ارزان و از سرمایه کشور ساخته شده‌اند، با این اقدام امنیت غذایی را فدای منافع خود می‌کنند.

مجری طرح ملی گندم با تاکید بر اینکه منطقی نیست که کود صادر و برای جبران کسری ذخایر استراتژیک گندم وارد کنیم، افزود: هنوز زمان برای جبران کمبود کود مورد نیاز گندم و کشت محصولات بهاره داریم، اما نباید یک روز را هدر داد.

اسفندیاری پور میزان کود اوره مورد نیاز کشور برای تمام محصولات زراعی و باغی را 2 میلیون و 500 هزار تن و میزان مورد نیاز برای ذخایر را 300 تا 400 هزار تن عنوان کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان جهاد کشاورزی کود گندم برداشت گندم اسفندیاری پور پتروشیمی ها مورد نیاز کود اوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، این روز‌ها کشاورزان شهرستان دشتی مشغول برداشت محصول گندم از مزارع خود هستند.

گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک نقش به‌سزایی در سفره مردم دارد به‌طوری که قوت غالب مردم استان بوشهر نان است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی امسال ۴۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت گندم رفته که از این مقدار ۴ هزار هکتار آبی و ۳۹ هزار هکتار نیز دیم است.

احمد ایزدی افزود: با توجه به کم‌بارشی سال زراعی جاری، بیشتر محصول دیم شهرستان به ثمر نرسیده و قابل برداشت نیست و پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیشتر آن از مزارع کشت آبی است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان