Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا امروز یا فردا از این کشور می‌ رود، اما این عادت به مطالعه است که می‌ ماند، بنابراین می‌ شود با مطالعه کتاب، هم مردم کتابخوان داشته باشیم و هم اطلاعات خود را به‌ روز کنیم. یادمان باشد کتاب از روزگار دور تا اکنون، بهترین یار مهربان و همدم تنهایی بشر بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مهدیه سادات نقیبی» منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت:این روزها مردم با شنیدن شیوع ویروس کرونا چه در جامعه ، چه در رسانه ها و از طرفی در دنیای مجازی ترس و وحشت را به جون خود خریده اند و تمام چشم و گوش خود را به آن ها دوخته اند اما با این حال باید پرسید این همه وحشت از کجا می آید ؟ آیا واقعا این ویروس مرگ آور است و یا اینطور نشان می دهند؟

با شروع ویروس کرونا و شدت گرفتن آن به یاد رمان مشهور عشق سال های وبا افتادم یاد جمله ماندگار گابریل گارسیا مارکز نویسنده مشهور که می گفت :

" آنقدر نگذاشتی ببوسمت که بوسیدن را هم ممنوع کردند ! و حالا که نفس هایمان هم به شماره افتاده مثل عشق سال های وبا .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. لعنت به تو ، لعنت به من ، لعنت به همه ما ! به خاطر همه بوسه هایی که از هم دریغ کردیم ... اگر زنده ماندی از طرف من به تمام مردم دنیا بگو : تا می توانید همدیگر را ببوسید! نسل ما همه مردند در عصر یخبندان ! عصری که بوسیدن ، حکم جام شوکران را داشت و چکاندن ماشه در دهان خویش ! به همه دنیا بگو ما را نامهربانی ها کشت نه جنگ های صلیبی و طاعون و سل! "

کرونا مرگ بارتر از آن چیزی که همه ما می دانیم، اما باید گفت مرگ زمان دارد و می شود زمان را به جلو و عقب برد این ساخته ذهن انسان مدرن است کما اینکه باید یادآور شد این زمان ، زمان دنیوی است نه ماورایی زیرا همه ما می دانیم که می توان مانع از هر اتفاقی را شد جز مرگ. بدین ترتیب تا بوده انسان ها از مرگ در هراس بودند اما گاهی این ترس توسط خود انسان ایجاد می شود ترس از به وجود آمدن مرگ ، ترس از جلو افتادن زمان مرگ و ...

این روزها رسانه ها علاوه بر اطلاع رسانی خوب و هشدار وضع نامناسب جامعه از به وجود آمدن ویروس ناشناخته کرونا گاهی هم به نظر می رسد دچار ترس نابهنجاری شده است که گفته روز قبل و ساعات قبل خود را فراموش می کند و با تذکرات مداوم و تکرار شونده مردم را بیشتر نگران می کند که به لحاظ جامعه شناسی ممکن است این تذکرات تا حدی طبیعی باشد اما بیشتر از آن روان انسان را تهدید به مرگ می کند و مشکلات روانی را بر جا می گذارد که باز هم مثل همیشه ریشه در ضعف رسانه ها و بلاتکلیفی دستگاه های اجرایی دارد، از طرفی مردم را به فاصله گرفتن از مجامع عمومی دعوت می کنند از طرف دیگر مردم برای امور روزانه مجبور به حضور در این مجامع هستند این دوگانگی ها مردم را نه تنها بیشتر می ترساند بلکه این اختلاف ها آن ها را نسبت به اوضاع بدبینانه تر می کند حال در این وضعیف فردی اگر دچار این بیماری شود چطور باید با روان پریشان بیماری را کنترل کرد ؟

به عقیده یالوم در کتاب روان درمانی اگزیستانسیالیسم زمانی که فردی دچار بیماری مرگ بار می شود هر روزش بیشتر از روز گذشته می خواهد دنیایش را کنترل کند و از بروز اتفاقات غیر منتظره جلوگیری کند اما نمی داند که بیماری بیشتر تحت تاثیر اضطراب روانی شدت می یابد و این اضطراب از مرگ نه تنها روان را تحلیل می برد بلکه سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد حال در این وضعیت باید این سوال را مطرح کرد که ما در این وضعیت چگونه قادریم اضطراب از مرگ را در خود کنترل کنیم ؟

طبیعتا با رعایت به نکات بهداشتی و ماندن در خانه علاوه بر آرام شدن روان مردم امنیت و سلامت را تضمین می کند اما آیا به اندازه کافی برای این رعایت ها اقدامات لازم فراهم شده است و برای پر کردن اوقات روزانه با توجه به نزدیک شدن به سال جدید برای پر شدن اوقات فراغت مردم فکری شده است ؟

همان طور که می دانیم این روزها با توجه به تعطیلی همه  مجامع عمومی از جمله سینما و مراکز فرهنگی و هنری نه تنها دچار رکود هنری شده ایم بلکه به لحاظ اقتصادی به جامعه هنر ضربه وارد شده است و مردم رو به فیلم های شبکه خانگی آورده اند و به طور شگفت انگیزی حال بازار آن ها پس از سال ها داغ شده است اما آیا چرا پس از دعوت به ماندن در خانه ها برنامه های تلویزیونی کم رنگ شده است چرا به جای پخش فیلم های اکران نشده دست بر فیلم های دهه شصت و هفتاد گذاشته اند ؟ مردم بیش از این ها باهوش هستند و به قطع یقین به جای جذب شدن و گرایش به شبکه های داخلی به سمت دنیای مجازی رو می آورند که متاسفانه دنیای مجازی هم با دادن اطلاعات و آمارهای نادرست فضایی بدتر از فضای خارج از خانه ها را به وجود آورده است فضای مجازی به فضای مرگ آور تر از ویروس کرونا تبدیل شده است زیرا افرادی با سوء استفاده کردن از این اوضاع به دنبال ایجاد ترس و وحشت شدید تری در دل مردم هستند به واقع باید پرسید چرا ؟

فضای مجازی دچار رها شدگی مرز ها شده است و به فضای قتلگاه روح و روان مردم تبدیل شده است زیرا نه تنها مردم را آرام نمی کند بلکه باعث ناامیدی از زندگی می شود ، متاسفانه فضای جامعه ما همیشه در چنین شرایطی دچار بحران می شود و این چنین جامعه ای تا بوده نیاز به فرهنگ سازی داشته است ، به عقیده من فرهنگ دنیای مجازی ، فرهنگ پیشگیری از بحران های دیگر در قلب مشکلات ، فرهنگ اخلاقی هر یک به نوبه ی خود و دیگر مسائلی که ریشه در دل جامعه دارد ، باید حل شود زیرا این اتفاقات و شیوع این چنین ویروسی شوخی نیست و مسئولان باید آگاه باشند ، و این آگاهی هم خود در گرو همین فرهنگ سازی هاست .

برای آرام ماندن و امنیت داشتن سلامت مردم در این روزها باید کمی فکر کرد ، کمی به عصری که مردم دل خوشی از این وضعیت ندارند و در گذشته هم نداشتند ... اما چه خوب است کمی آگاهانه اندیشید در این رکود نامهربانی ها و عصری که واژه یخبندان برای آن کاملا به جاست با از راه رسیدن فصل بهارخوب است ذهنمان را بهاری کنیم و رو به فرهنگ کتاب خوانی بیاوریم ، کتاب خواندن زیباست ، زیرا انسان با واقعیت ها رو به رو می شود و یاد می گیرد چگونه تفکر کند و چگونه در بحران ها رفتار کند ، فرهنگ کتاب خوانی باید در این روزها گسترش یابد و مردم با ماندن در خانه هایشان به خواندن کتاب مشغول شوند و هر آنچه که به فرهنگ سازی یک جامعه می تواند کمک کند رو آورد ، حیف است زمان را صرف اندیشه های نادرست کرد و زیر ساخت های یک جامعه را از ابتدا به اشتباه بنا کرد .

اما بد نیست با توجه به ضعف ها و بحران هایی که در جامعه وجود دارد کمی به گسترش و عملکرد صفحات مجازی در دنیای کتاب اشاره ای داشته باشم ، همان طور که همه می دانند با توجه به نقطه ضعف های دنیای مجازی اما استفاده درست از آن باعث به وجود آمدن تفکر درست و پیشرفت در سطح علمی را هم در بر خواهد داشت این تفکرات با خواندن کتاب پرورش می یابند و اگر جامعه بتواند نه تنها در چنین مواقع بحرانی بلکه همیشه فرهنگ کتاب خوانی را به طور جدی فراهم کند دیگر نیازی نمی بینم برای این چنین بلاتکلیفی ها و سردرگمی های فراتر از ویروس مرگ بار ، چرا که نه تنها ملت ما بلکه همه کشورهای جهان درگیر این بحران هستند ولی در حقیقت متاسفانه همانند کشور ما نا آرام عمل نمی کنند، ای کاش همه بدانند و باور داشته باشند گاهی حرف ها و رفتار ها دور از انسانیت است و نباید شنید .

عصر یخبندان کشور ما فاجعه بار تر از ویروس مرگ آور کرونا است باید بدانیم که نه تنها این ویروس بلکه بسیاری از فاجعات دیگر چه در گذشته و چه در آینده تنها با فرهنگ سازی قابل کنترل می باشد چرا که فاجعه امثال این ویروس فاجعه انسانی را به بار می آورد و در نتیجه جان انسان در خطر می افتد .

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دنیای مجازی ویروس کرونا فرهنگ سازی نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب گفتند تحت تأثیر کاهش بی‌سابقه وسعت لایه‌های یخبندان دریا‌های جنوبگان در سال ۲۰۲۳، تولید مثل پنگوئن‌های امپراتور ساکن این مناطق به میزان حدود یک پنجم کاهش یافته است.

به گزارش فرارو، پنگوئن‌های امپراتور، پرجمعیت‌ترین گونه از این پرندگان و یکی از دو گونه پنگوئن ساکن جنوبگان هستند و برای تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود به لایه‌های یخبندان پیوسته به ساحل نیاز دارند.

پیتر فرتول، از پژوهشگران مرکز بریتانیایی نظارت بر قطب جنوب که با استفاده از ماهواره حیات وحش در این مناطق را بررسی می‌کند گفت: ورود زودهنگام جوجه‌های نورس به آب دریا باعث مرگ آن‌ها به دلیل یخ زدن یا غرق شدن شده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که احتمالاً چندین دسته بزرگ از پنگوئن‌های امپراتور که در سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر قرار گرفته بودند محل تخم‌گذاری و پرورش جوجه‌های خود را تغییر داده‌اند. برخی از آن‌ها به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت کرده که لایه‌های یخبندان بهتری دارند

روز ۲۵ آوریل، ششم اردیبهشت، روز جهانی پنگوئن است. این روز به ابتکار ایستگاه پژوهشی آمریکایی مک مودرو در جزیره راس، واقع در نزدیکی جنوبگان، نام‌گذاری شده است. مناسبت آن شروع دوره مهاجرت پنگوئن‌های آدلی به سمت قطب جنوب در همین روز است.

دیگر خبرها

  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود