Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: پرسنل درمانی قم از آنچه کمبود امکانات حفاظتی در برابر کرونا و تبعیض در توزیع این امکانات میان نیروهای مراکز درمانی می خوانند، گله‌ دارند.
به گزارش خرداد ،کرونا مهمان ناخوانده این روزهای ایران است که سروصدای زیادی به راه انداخته و حال خوش ایرانیان را در آستانه نوروز ۹۹ ناخوش کرده است؛ مهمانی که بدون دعوت وارد خانه میزبان می‌شود و در برخی موارد باعث اتفاقات ناخوشایند می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما آنانی که این روزها در خط مقدم ستیز با این ویروس مرموز فداکارانه در حال دفاع هستند، از نبود یا کمبود امکانات حفاظتی می‌گویند؛ سفیدپوشانی که مسئول شناسایی و مراقبت از بیماران هستند و پا به پای سایر عوامل درمانی در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند تا جان بیماران مبتلا به کرونا را نجات دهند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، تعدادی از پزشکان و پرستاران در چند هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ ازاین‌رو تامین لوازم پیشگیری از ابتلا به کرونا برای کادر درمانی ضرورتی انکارناپذیر است و باعث می‌شود این قشر از امنیت روانی و پیشگیری لازم برخوردار باشند تا بتوانند با اطمینان و به‌راحتی از مردم و بیماران مراقبت کنند.
در روزهای اخیر اخبار و تصاویری از برخی پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف کشور و از جمله قم منتشر شده است که از نبود امکانات و تجهیزات مراقبت شخصی گلایه دارند، همزمان چند نفر از پرسنل درمانی قم طی تماس با خبرگزاری ایرنا از اینکه امکانات حفاظتی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، گله‌مند هستند و بیان کرده‌اند که دانشگاه علوم پزشکی طی دستورالعملی به بیمارستان‌ها ابلاغ نموده تا در تخصیص امکانات حفاظتی بین نیروها درجه‌بندی شود.
در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرارگرفته، عنوان‌شده جهت پیشگیری از اسراف، توزیع درست وسایل حفاظت فردی و با توجه به راه انتقال بیماری(قطره‌ای و تماسی) خواهشمند است تمامی پرسنل بیمارستان در دو سطح کم‌خطر و پرخطر سطح‌بندی و بر حسب آن وسایل مورد نیاز در اختیارشان قرار داده شود.
بر اساس این دستورالعمل، پرستاران بخش ICU، پرستاران بخش اورژانس، کارشناسان بی‌هوشی، پزشکان، مراقبان داوطلب در تماس با بیماران و پرسنل خدمات که بیمار یا جسد حمل می‌کند از جمله گروه‌های پرخطر محسوب شده و سایر نیروهای خدماتی، نگهبان، پرستاران بخش که در تماس مستقیم با بیمار نیستند و دانشجویان پزشکی و پرستاری که در تماس مستقیم با بیمار نیستند، از گروه‌های کم‌خطر عنوان‌شده‌اند.
این نامه همچنین، گان ضدآب، شیلد صورت یا عینک و ماسک N۹۵ برای گروه پرخطر و گان و ماسک ساده برای گروه کم‌خطر در نظر گرفته‌شده است.
تعدادی از دانشجویان پزشکی (انترن) که در یکی از بیمارستان‌های استان قم مشغول خدمت است، با انتقاد از این‌که «و ما طبق این نامه شدیم گروه کم‌خطر»، به خبرنگار ایرنا، گفتند: ما شدیم «دانشجوی پزشکی» که ارتباط نزدیک با مریض نداریم! وقت توزیع تجهیزات میشیم دانشجو اما وقت کار کردن، کادر درمان هستیم و اولین کسی که مریض را معاینه می‌کند و می‌بیند ما هستیم.
به گفته آنها، در حال حاضر همان گان و ماسک ساده هم که طبق این نامه شامل حال آنها می شود به آنها داده نشده و ماسک هم عملا باید خودشان تهیه کنند، و این وسیله ساده حفاظتی به انترن ها چه در بخش باشند چه اورژانس و حتی به پرستارهای بخش‌ها هم داده نمی شود و فقط کسانی که در اورژانس و icu کار می کنند از این وسایل حفاظتی دریافت می کنند. 
یکی از کارورزان بیمارستان حضرت معصومه (س) قم گفت: «امروز برای تحویل امکانات حداقلی به بیمارستان مراجعه کردم و با این دستورالعمل مواجه شدم».
وی افزود: البته به دلیل پیش‌بینی چنین شرایطی،  همسرم هفته قبل چند عدد ماسک ان ۹۵ از تهران به قیمت هر عدد یکصد هزار تومان تهیه‌کرده و گان هم باید از بیرون تهیه کنیم.
وی گفت: با چنین امکاناتی چگونه می توان کرونا را سرکوب کرد؟
یکی از نیروهای خدماتی بیمارستان شهید بهشتی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: شرایط کاری ما به‌گونه‌ای است که خواسته یا ناخواسته با تمام بیماران این مرکز در ارتباط هستیم و نمی‌توانیم حضور خود را به بخش‌های خاصی محدود نماییم.
وی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، تامین وسایل حفاظتی جزو دغدغه اصلی نیروهای خدماتی شده است و هر لحظه امکان آلوده شدن ما به این بیماری وجود دارد.
در عین حال یک مسوول در دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهاراتی غیر رسمی با رد این گونه درجه بندی کادر درمانی در مراکز قم، در عین حال کمبود وسایل حفاظتی را رد نکرد و گفت که طرح این موضوع در این شرایط کمکی به روند مقابله با شیوع کرونا ما نمی‌کند.
در همین حال رییس کل سازمان نظام پرستاری نیز پیش تر به ایرنا گفته بود: پرستاران در بخش‌های مختلف بیمارستانی از جمله اورژانس‌ها و سایر بخش‌های بستری اولین خط پاسخگویی به بیماران و مراجعه‌کنندگان هستند و باید بدون محدودیت، امکانات حفاظتی کافی را در اختیار داشته باشند، اما اخباری که از برخی شهرها مانند قم و رشت به سازمان نظام پرستاری رسیده که نشان می‌دهد این امکانات طبق پروتکل‌های استاندارد و به میزان کافی در اختیار همه پرستاران قرار نگرفته و گویا مقداری اعمال سلیقه در برخی بیمارستان‌ها دیده می‌شود که به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست.   
محمد میرزابیگی افزوده بود: با توجه به اهمیت حفظ سلامت کادر درمانی و پرستاران گله‌مندی از نبود کافی امکانات ایمنی در بین پرستاران بیمارستان‌ها ولو به تعداد یک نفر هم باشد قابل‌اغماض نیست، بنابراین از مسئولان وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول می‌خواهیم به مدیران بیمارستان‌ها توصیه کنند در امر پیشگیری، ‌ایمنی و سلامت پرسنل خساست به خرج ندهند و به میزان کافی این تجهیزات حفاظتی را که شامل دستکش، ماسک، شیلد محافظ صورت، لباس حفاظتی یکبار مصرف و محلول ضدعفونی‌کننده است، در اختیار پرستاران بیمارستان‌ها قرار دهند.
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ساعاتی پیش در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت کرونا در قم گفت: تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه، ۸۸۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در قم بستری هستند که از این‌ بین از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب، ۷۸ تن با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند.
علی ابرازه  بیان کرد: تعداد بیماران قطعی مبتلا به کرونا تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۸۰۴ تن بوده‌است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی قم از آن دسته از مردم که با رعایت موازین پزشکی و اصول خود مراقبتی اطرافیان خود را از بیماری و مرگ نجات داده سپاسگزار است و از افراد بی‌مبالاتی که سبب سرایت این ویروس می‌شوند نیز به‌شدت گله‌مند می‌باشد.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود شدید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی درقم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم همچنان منتظر دریافت محصولات خطوط تولیدی ماسک و سایر لوازم بهداشتی است ولی هنوز این کالاها در اختیار این دانشگاه قرار نگرفته‌است.
ابرازه یادآور شد: امروز ۳۸ هزار  ماسک از طریق تهران به دانشگاه علوم پزشکی قم تحویل داده شد که به‌هیچ‌وجه نیاز استان را تأمین نکرده و صرفاً مصرف یک روز مراکز درمانی استان می‌باشد.
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: مردم در سطح شهر همچنان با کمبود ماسک مواجه هستند.
وی اضافه کرد: به گفته مسئولان استان در شهرک شکوهیه ۱۱ خط تولید ماسک راه‌اندازی شده‌است، همچنین روزانه هلال‌احمر قم ۱۵ هزار و سپاه استان نیز ۷ هزار ماسک تولید می‌کند. برچسب ها: کرونا ، قم

منبع: خرداد

کلیدواژه: کرونا قم دانشگاه علوم پزشکی قم امکانات حفاظتی بیمارستان ها کادر درمانی بخش ها کم خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط درمانی و تمرینات حسین طیبی خوب است

ایسنا/خراسان رضوی حمید طیبی گفت: در ازبکستان قدرت خود را به رخ فوتسال جهان می‌کشیم.

حمید طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: وحید شمسایی و شاگردانش در این مسابقات نشان دادند که سطح کیفی فوتسال ایران فراتر از آسیاست. قهرمانی در این مسابقات در سایه تجربه و جوانی بازیکنان حاضر در تیم و درایت مدیران و کادر فنی اتفاق افتاد که اگر این ‌مهم ادامه یابد، می‌تواند در جام جهانی هم به موفقیت ایران بیانجامد. مدیریت احسان اصولی، عضو هیات رئیسه و مسوول کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست کاروان اعزامی توانست نظم بسیار خوبی در این سفر ایجاد کند تا بازیکنان با فراغ بال به فکر بازی‌ها باشند.

وی افزود: به وحید شمسایی و دیگر اعضای کادر فنی، بازیکنان و به خصوص ابوالفضل کریمیان مدیر تیم و بهروز عظیمی و علی اکرمی به عنوان دو بازیکن ارزنده فوتسال خراسان این قهرمانی را تبریک می‌گویم. امید است با تداوم حضور و تلاش بی وقفه بتوانند در جام جهانی هم برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کنند.

طیبی در خصوص وضعیت مصدومیت ستاره فوتسال ایران تاکید کرد: متاسفانه حسین طیبی به دلیل مصدومیت جام ملت‌ها را از دست داد ولی با پیگیری تمرینات و روند درمان، به لطف خدا تا جام‌جهانی شرایط خود را پیدا خواهد کرد و در صورت صلاحدید کادر فنی در کنار دیگر بازیکنان در ازبسکتان حاضر خواهد بود.

اما آیا تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی موفق خواهد شد؟ وی پاسخ داد: موفقیت در جام جهانی نیازمند تدارکات قوی‌تری است و مطمئن هستم فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. جامعه فوتسال کشور هم در کنار تیم ملی و کادر فنی آن خواهد بود و می‌توانیم قدرت خود را به رخ فوتسال جهان بکشیم. نکته مثبت دیگر جام ملت‌های فوتسال آسیا، موفقیت تیم ملی فوتسال افغانستان با سرمربیگری مجید مرتضایی و کادر مشهدی این تیم بود که جای خوشحالی و تبریک دارد و امیدوارم این تیم نیز در جام جهانی موفق باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • شرایط درمانی و تمرینات حسین طیبی خوب است
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی