Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-01@12:22:25 GMT

تیشه ترامپ بر ریشه قدرت نرم آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۵۹۴۴

تیشه ترامپ بر ریشه قدرت نرم آمریکا

سیاست‌های کاخ سفید در سه سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اگرچه تقریبا در همان مسیر کلان این کشور یعنی حفظ برتری جهانی حرکت کرده است اما اتخاذ برخی خط مشی‌ها در داخل و تغییر رویکردهای خارجی، جایگاه ایالات متحده را نزد افکارعمومی‌ و حتی دولت‌های جهان دگرگون ساخته است.
برخی تحلیلگران تاکید دارند سیاست‌های عملگرایانه ترامپ به صورت آشکاری بر محور دستیابی به اهداف اقتصادی و بهره‌گیری از اهرم‌های سخت قدرت در راستای تحقق این هدف متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمان‌های پرشمار وی در زمینه خروج از توافق‌های بین المللی، تجدیدنظر در برخی پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی ، اتخاذ سیاست‌های رادیکالی در قبال موضوع مهاجران و فشار بر دیگر کشورها برای کاستن از کسری بودجه و جبران تراز تجاری منفی واشنگتن، حمایت از سیاست‌های تجاوزکارانه برخی بازیگران همچون عربستان سعودی و اسرائیل و ده‌ها سیاست دیگر به کشورهای جهان ثابت کرده است که ترامپ اعتقاد چندانی به مبانی قدرت نرم در پیگیری اهداف سیاست خارجی ندارد.
علاوه بر این، رئیس جمهوری آمریکا سیاست شعاری «نخست آمریکا» را به خط مشی‌های اقتصادی محدود نکرد بلکه دامنه ارزش‌ها و عرصه‌های مفهومی‌ معطوف به قدرت نرم آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داد.
روزنامه «نیویورک تایمز» چند روز قبل در مقاله‌ای با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ تصریح کرد: نیروهای نظامی‌ یا توانایی‌های اقتصادی تنها منبع قدرت نیست بلکه ارزش‌ها در کنار مقبولیت و قدرت نرم کشورها است که در سرتاسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد. این مولفه‌ها اکنون در کاخ سفید دولت ترامپ مجازات و تضعیف می‌شوند.
بازگشت دوباره واشنگتن به سوی سیاست انزواگرایانه و فاصله گرفتن از دکترین جهانی‌شدن و بین المللی‌گرایی و اعتراف به کنار کشیدن از نقش رهبری جهان در برخی از حوزه‌ها نمودهایی از همین رویکرد کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری ترامپ بوده است.
به نوشته این روزنامه، ادعای ترامپ برای بزرگ و قدرتمند ساختن ایالات متحده نتیجه عکس داد. موسسه پژوهشی «پیو» گزارش داده است که تنها ۲۹ درصد از مردم ۳۳ کشور جهان اعلام کرده اند به ترامپ اعتماد دارند.  
«جوزف نای» بنیانگذار نظریه نولیبرالیسم با رویکرد تقسیم بندی قدرت به دو بعد سخت و نرم است که اکنون به منتقد جدی سیاست‌های ترامپ تبدیل شده است. وی سال‌ها قبل در کتاب «قدرت نرم؛ ابزارهای موفقیت در سیاست بین المل» به کشورهای جهان و از جمله ایالات متحده توصیه کرد باید به هر دو جنبه قدرت اهمیت بدهند زیرا قدرت همچون هوا است، اگرچه ما قادر به دیدن آن نیستیم اما حیات به آن وابسته است.
وی همچنین تنها نقطه تمایز دو قدرت نرم و سخت را در منابع آن می‌داند؛ نوع سخت، قدرت فرماندهی و نوع نرم آن قدرت مشارکت و همکاری است. نای قدرت نرم را امری نسبی، زمینه‌مند و ناملموس می‌داند که توانایی شکل دادن به ترجیحات دیگران یا توانایی جذب کردن آن‌ها را دارد. این جذابیت در نهایت به تصدیق و رضایت منجر خواهد شد. قدرت نرم قدرتی است که بدون استفاده از قدرت سخت و تنها بر پایه توانایی جذب کردن و رضایت طرف مقابل حاصل می‌شود.
براساس این دیدگاه هرچه کشورها بتوانند جذابیت‌های خود را افزایش دهند و قابلیت و استعدادهای غیرسخت خود را شکوفا کنند، بهتر می‌توانند از مزایای قدرت در سیاست خارجی استفاده کنند. نای از دهه ۱۹۹۰ به دولتمردان کاخ سفید توصیه کرده است که تلفیق قدرت نرم و سخت به حفظ و تقویت هژمونی آمریکا کمک می‌کند.
از دید این نظریه‌پرداز آمریکایی اقتصاد، فرهنگ، ارزش‌ها و ... از جمله منابع قدرت نرم به شمار می‌روند که دولت‌ها باید در حفظ و تقویت این ویژگی‌ها در نظام خود تلاش کنند.
به اعتقاد نای، ریاست جمهوری دونالد ترامپ موجب فرسایش بسیاری از حوزه‌های اصلی قدرت نرم آمریکا شده است که بسیاری از آن‌ها در رویکرد سیاست خارجی کاخ سفید ریشه دارد. آخرین نظرسنجی که موسسه‌های مهم غربی همچون پیو یا گالوپ در بیش از ۱۳۵ کشور انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تنها از نگاه ۳۰ درصد از کشورها و مردم دارای مطلوبیت بوده است. برخی رسانه‌ها که از این نتایج با عنوان "قدرت نرم ۳۰" هم یاد می‌کنند اعتقاد دارند ایالات متحده از سال ۲۰۱۶ وضعیت رو به نزولی را در این زمینه طی می‌کند و در دوره ترامپ به رتبه چهارم قدرت نرم جهان سقوط کرده است.دونالد ترامپ موجب‌شده که ایالات متحده در جهان نسبت به گذشته از جذابیت کمتری برخوردار باشد.
مرکز پژوهشی «بررسی آسیایی نیکی» (NIKKEI ASIAN REVIEW) در گزارشی به مقاله چند هفته قبل جوزف نای استاد دانشگاه‌ هاروارد آمریکا و از مشاوران دولت بیل کلینتون پرداخت و عنوان داشت: وی با ابراز نگرانی از کاهش قدرت نرم آمریکا در  جهان در دوره ریاست جمهوی ترامپ بر این باور است که تمرکز ویژه ترامپ بر آمریکا موجب شده است تا دیگر کشورها و متحدان واشنگتن احساس می‌کنند در درجه دوم اهمیت قرار دارند. ترامپ موجب شده است تا ایالات متحده نسبت به گذشته از جذابیت کمتری برخوردار باشد.
نای تاکید دارد انتخاب دوباره ترامپ در سال ۲۰۲۰ بر ساختار اتحادهای آمریکا آسیب بیشتری وارد می‌کند. به گفته این استاد دانشگاه، یکی از دوستان وی با صراحت به او گفته است شاید حضور ترامپ و ادامه این خط مشی برای چهار سال قابل تحمل بود اما تداوم این شرایط برای هشت سال خطرناک و ویرانگر است.
این مقام سابق در دولت آمریکا اعتقاد دارد این تخریب قدرت نرم می‌تواند دائمی ‌نباشد و در دوره بعد بهبود یابد. در دوره جنگ عراق، واشنگتن بخش مهمی‌ از قدرت نرم خود را از دست داد اما با ریاست جمهوری باراک اوباما این شرایط به نحو چشمگیری ترمیم شد.
جوزف نای: حتی اگر در سال ۲۰۲۱ فرد دیگری جایگزین دونالد ترامپ در کاخ سفید شود، احتمال ضعیفی وجود دارد که اروپایی‌ها مانند قبل به واشنگتن اعتماد کنند زیرا این خطر وجود دارد فرد دیگری باز در کاخ سفید به قدرت برسد که شعار نخست آمریکا را دنبال کند.وی بر لزوم بهبود مناسبات میان آمریکا و اروپا تاکید دارد زیرا معتقد است دو طرف منافع بسیار زیادی را به واسطه درهم تنیدگی اقتصادی دارند ضمن اینکه هر دوی آن‌ها بر ارزش‌های مشترکی همچون دموکراسی و حقوق بشر تاکید می‌کنند. با این حال حتی اگر در سال ۲۰۲۱ فرد دیگری جایگزین دونالد ترامپ در کاخ سفید شود، احتمال ضعیفی وجود دارد که اروپایی‌ها مانند قبل به واشنگتن اعتماد کنند زیرا این خطر وجود دارد فرد دیگری باز در کاخ سفید به قدرت برسد که شعار نخست آمریکا را دنبال می‌کند. به نظر او خروج ترامپ از پیمان اقلیمی‌ پاریس و توافق هسته ای ایران بر عمق این بی‌اعتمادی در دوسوی آتلانتیک افزوده است.
البته این استاد دانشگاه در تحلیلش باور ندارد که چین می‌تواند به واسطه رشد اقتصادی خیره کننده خود جایگزینی برای قدرت آمریکا در عرصه بین المللی باشد به ویژه آنکه ویروس کرونا به اندازه قابل توجهی بر توانایی‌های پکن در حوزه اقتصاد تاثیر منفی داشته است. البته در آمریکا هم گروه‌های سیاسی وجود دارند که به دنبال دور کردن آمریکا و چین هستند.
به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مسائل بین المللی، سیاست‌های داخلی یا خارجی ترامپ ریاکارانه، لجوجانه و بدون توجه به دیدگاه دیگران و براساس تفسیر رئیس جمهوری از منافع ملی اتخاذ می‌شوند. همین خط مشی قدرت نرم آمریکا را تضعیف و کاخ سفید را غیرقابل اعتماد ساخته است. سیاست خارجی ترامپ که با رویکرد برد و باختی تدوین شده روابط بلندمدت کاخ سفید حتی با متحدانش و قدرت نرم ایالات متحده را با یک بیماری وخیم روبرو کرده‌است. همانگونه که جوزف نای تاکید دارد در عصر اطلاعات، موفقیت یک کشور تنها به این امر بستگی ندارد که از قدرت نظامی بزرگتری برخوردار باشد بلکه این مهم است که تفسیر کدام کشور از مقبولیت بیشتری برخوردار است.   
منابع
۱. مقاله روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «نه رئیس جمهور، شما قدرت نرم آمریکا را تضعیف کرده اید»          
www.nytimes.com/۲۰۲۰/۰۲/۲۵/opinion/trump-soft-power.html
۲. تحلیل مرکز پژوهشی «NIKKEI ASIAN REVIEW »
https://asia.nikkei.com/Editor-s-Picks/Interview/The-future-is-not-Asian-Joseph-Nye
۳. «تحلیل تاثیر سیاست‌های دونالد ترامپ بر قدرت نرم آمریکا» نوشته خسرو دهقانی و دیگران. فصلنامه تحقیقات سیاسی بین المللی. تابستان ۱۳۹۸


منبع: ایرنا

منبع: تقریب

کلیدواژه: دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده سیاست خارجی کاخ سفید بین المللی فرد دیگری قدرت نرم جوزف نای ارزش ها خط مشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین

رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، برای کمک به اوکراین شرط تعیین کرده است.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید