Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس اعلام مسئولان استان مرکزی بازار روزها و دستفروشان جمع‌آوری و اصناف غیرضروری در استان تعطیل می‌شوند. ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، کرونا مهمان ناخوانده‌ای که نزدیک به یک ماه است آرامش را از کشور گرفته و روز به روز تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در اثر این ویروس نحس در کشور رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان مرکزی هم از استان‌های با درگیری بالا در زمینه ابتلا به این ویروس بوده و این روزها یکه‌تازی و جولان کروناویروس در این استان به اوج رسیده و سبب نگرانی بیشتر مردم شده است.

اگرچه اقدامات مختلفی از سوی دستگاه‌ها، نهادها، بسیج، سپاه و ارتش و همچنین نیروهای مردمی درحال انجام است اما باز هم موثرترین نسخه‌ای که می‌تواند سبب قطع زنجیره شیوع این بیماری و ریشه‌کن شدن آن باشد ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی از سوی مردم است.

54 مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی طی 24 ساعت گذشته/آمار وزارت بهداشت برای استان را تایید نمی‌کنیم

سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با خبرنگارتسنیم در اراک، با اشاره به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی گفت: در 24 ساعت گذشته 54 مورد مثبت، به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی اضافه شده در حالیکه وزارت بهداشت این آمار را 115 مورد اعلام کرده که به هیچ عنوان مورد تایید نیست به همین سبب درحال پیگیری برای رفع این تناقض با وزارت بهداشت هستیم زیرا روز گذشته 115 مورد مثبت نداشتیم.

وی افزود: آزمایشات تشخیص ویروس کرونا در مرکز استان انجام می‌شود که طی 24 ساعت گذشته در مجموع 54 مورد مثبت بود و به تفکیک شهرستان‌ها 36 مورد اراک، 16 مورد ساوه و دو مورد برای خمین بوده، تاکنون کل مبتلایان به کرونا در استان 637 مورد بود، در 24 ساعت گذشته 53 نفر ترخیص داشتیم و  75 مورد بستری شده بودند که از این تعداد نتیجه تست 54 مورد مثبت اعلام شده و بقیه به سبب عفونت ریه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در زمینه مواد ضدعفونی‌کننده مشکلی وجود ندارد و در زمینه کمبود ماسک هفته گذشته تعدادی ماسک توزیع شد و با همکاری صنعت و معدن و بخش خصوصی   قرار است یک سوله تولید ماسک داشته باشیم و به منظور رعایت موارد بهداشتی در تولید ماسک باید تحت نظارت دانشگاه باشد و تولیدات آن دراختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: تخت‌های نقاهتگاه کرونا در اراک آماده شده به سبب اینکه مدیریت آن با سپاه است امروز  راه‌اندازی می‌شود که به دنبال راه‌اندازی این مرکز بیماران را به نقاهتگاه منتقل می‌‌کنیم.

اصناف غیرضروری استان مرکزی از 25 اسفندماه تعطیل می‌شوند

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی با بیان اینکه تمام اصناف غیرضروری استان تعطیل می‌شود گفت: با وجود اینکه به هیچ وجه تمایلی برای تعطیلی واحدهای صنفی از سوی استانداری و قرارگاه پدافند زیستی استان وجود نداشت، اما به سبب رعایت نکردن تعداد محدودی از فروشندگان و مردم، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ناچارا از فردا یکشنبه 25 اسفندماه تمامی واحدهای صنفی غیرضروری در سراسر استان تا پایان هفته تعطیل اعلام می‌شود.

وی افزود: براساس این مصوبه تمامی واحدهای صنفی در بازارها، مجتمع‌های‌تجاری و پاساژها به جز فروشندگان مواد پروتئینی، خواربارفروشان، لبنیات، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشان، خدمات فنی خودرویی و برخی صنوفی که فعالیت آنها ضروری است، از تاریخ 25 اسفند تا 29 اسفندماه تعطیل اعلام می‌شود.

تشخیص فعالیت مشاغل ضروری و غیرضروری در تمامی شهرستان‌های استان مرکزی بر عهده اتاق اصناف است

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه نظارت بر حسن انجام این مصوبه به‌ عهده بازرسان اتاق اصناف، سازمان صنعت و معدن و پلیس نظارت بر اماکن عمومی است تصریح کرد: تشخیص فعالیت مشاغل ضروری و غیرضروری در تمامی شهرستان‌های استان مرکزی بر عهده اتاق اصناف است.

شهرداری‌ها موظف به جمع‌آوری بازار روزها و دستفروشان هستند

آقازاده با تاکید بر پلمب واحدهای صنفی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند، گفت: پیرو مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی شهرداری‌های استان مکلف هستند با همکاری نیروی انتظامی نسبت جمع‌آوری بازار روزها و دستفروشان اقدام کنند.

وی بیان کرد: تمام امور اداری اتحادیه‌های صنفی از تاریخ 25 اسفند تا پایان تعطیلات رسمی تعطیل است، اما کمیسیون‌های رسیدگی به شکایت آنها فعال هستند، همچنین تمام پروانه‌های صنفی که تاریخ اعتبار آنها به پایان رسیده است 2 ماه دیگر تمدید می‌شود و اعتبار دارد.

تمام خبازان موظفند در ایام نوروز به صورت معمول فعال باشند

استاندار مرکزی ادامه داد: تمام خبازان موظفند در ایام نوروز به صورت معمول فعال باشند و هیچگونه تغییری در پخت داده نمی‌شود، شکایت شاکیان توسط واحد شکایات اتاق اصناف دریافت و جهت رسیدگی با کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه مربوطه هماهنگی لازم به عمل می‌آید.

منتظر اعلام برنامه قرارگاه نظامی هستیم

آقازاده عنوان کرد: در خصوص اقدامات نظامی که قرار است برای خلوتی شهرها انجام شود هنوز هیچ ابلاغی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به مجموعه استان انجام نگرفته است و ما منتظر اعلام برنامه قرارگاه نظامی هستیم که به نظر می‌رسد تا پایان امروز اعلام شود.

اعتبار پروانه کسب اصناف استان مرکزی تمدید شد

«جمشید زند»، رئیس اتاق اصناف استان مرکزی با اشاره به اعتبار پروانه کسب اصناف استان گفت: با توجه به شرایط حاکم در کشور، تمامی پروانه‌های کسب‌ که تاریخ آنها به پایان رسیده تا پایان اردیبهشت سال آینده تمدید اعتبار می‌شود

بیمارستان ولیعصر تنها مرکز مجهز به ایزوله تنفسی در استان مرکزی

محمودیه، رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک با اشاره به بیمارستان ولیعصر به عنوان تنها مرکز مجهز به ایزوله تنفسی گفت: دومین استانی بودیم که مورد مثبت را اعلام کردیم و بلافاصله از همان موقع بیمارستان ولیعصر به عنوان مرکز کرونا بود.

وی افزود: بیمارستان ولیعصر تنها مرکز استان است که ایزوله تنفسی دارد، بخش‌های ایزوله تنفسی بخش‌هایی هستند که کنترل فشار هوا داخل این بخش‌ها به روش خاصی انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک تصریح کرد: در دو سه روز اول، نخستین بیماران را در بیمارستان ولیعصر پذیرش کردیم چه موارد مثبت و چه مشکوک، با توجه به آمار صعودی، ستاد بحران دانشگاه تصمیم گرفت که بیمارستان آیت‌الله خوانساری را به طور کامل تخلیه و در اختیار بیماران کرونایی قرار بدهند به همین سبب ما تصمیم گرفتیم در بیمارستان ولیعصر بقیه بیماران را پذیرا باشیم.

انتظار از بخش صنعت برای کمک به مهار کروناویروس

«سیدمحمد جمالیان»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به انتظار از بخش صنعت برای کمک به مهار کروناویروس گفت: استان مرکزی از قطب‌های مهم صنعت کشور است و انتظار می‌رود که در شرایط ویژه کنونی حمایت پررنگ صنعت در آن به صورت برجسته و نمونه باشد تا با کمک هم بتوانیم کروناویروس را در استان مهار کنیم و آرامش را به هم استانی‌ها بازگردانیم.

شروع به کار خط تولید روزانه 25 هزار ماسک در اراک

«جواد حسنی»، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به آغاز به کار خط تولید ماسک در اراک گفت:خط تولید 25 هزار عدد ماسک در روز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در راستای مقابله با گسترش ویروس رونا، در این شهر کلید خورد.

وی افزود: این ماسک‌ها در یک کارگاه تخصصی تولید می‌شوند که مراجع بهداشتی بر روند تولید آنها نظارت دارند و اتاق اصناف اراک این مکان را برای تولید تجهیز کرده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: راه‌اندازی این کارگاه با استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب و با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه برای اقلام بهداشتی و ایجاد توازن در تقاضا و عرضه بوده است.

مسئولان ارشد استان بر این نظر بودند که نیازی به تعطیلی بازار اراک نیست

«علیرضا عسگری»، مسئول اجرایی هیئت امنای بازار اراک با اشاره به تعطیلی بازار اراک گفت: بازار تاریخی اراک از فردا به فعالیت اقتصادی خود در سال 98 پایان می‌دهد، در خصوص تعطیلی بازار تاریخی اراک، هیئت امنا و کسبه در روزهای گذشته اعلام آمادگی کرده بودند، اما مسئولان ارشد استان بر این نظر بودند که نیازی به تعطیلی بازار اراک نیست.

وی بیان کرد: هنوز مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی مبنی بر تعطیلی بازار از فردا به صورت رسمی دراختیار هیئت امنا و بازاریان اراک قرار نگرفته است، اما طبق خبرهای شفاهی تصمیم بر این است که بازار و مجتمع‌های تجاری و پاساژها تعطیل شوند.

آمار مبتلایان به کرونا در ایلام به 83نفر رسیددفن روزانه 5 تن زباله عفونی در قم؛ تفکیک زباله در شرایط اپیدمی کرونا انجام نمی‌شود70 درصد استان گیلان تحت پوشش طرح غربالگری کرونا قرار گرفت

به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه که وظیفه همگانی است موافق تعطیلی بازار هستیم

مسئول اجرایی هیئت امنای بازار اراک ادامه داد: علی‌رغم همه مشکلات صنفی، اقتصادی، مشکلات مرتبط با میراث فرهنگی و اوقاف که بازاریان طی سال 98 تجربه کردند، ولی به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه که وظیفه همگانی است موافق تعطیلی بازار هستیم هرچند که در روزهای اخیر که بازار فعال بود اقدامات بهداشتی از جانب کسبه انجام شد.

بازار تاریخی اراک از یکشنبه 25 اسفندماه تا پایان سال 98 تعطیل است

عسگری با اشاره به انجام اقداماتی همچون ضدعفونی محیط مغازه‌ها و فضای عمومی بازار توسط کسبه، شهرداری و مراکز بهداشت گفت: هفته گذشته تعطیلی مقطعی و ساعتی برای بازار و مراکز تجاری اراک در نظر گرفته شد که به سبب آماده نبودن ملزومات آن این امر به خوبی انجام نشد، اما با تصمیم قرارگاه زیستی در روز گذشته(جمعه) از یکشنبه 25 اسفندماه تا پایان سال 98  بازار تاریخی اراک تعطیل است.

«محمد عسگری»، معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم با اشاره به اینکه بساط دستفروشان شهر جمع شد، گفت: از فردا با کمک ارتش عملیات ضدعفونی و گندزدایی شهر مجدد انجام می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی مبنی بر جلوگیری از تجمعات در سطح شهر ادامه داد: طبق نظر قرارگاه زیستی و شخص استاندار مرکزی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان مرکزی باید از تجمعات جلوگیری شود تا سرایت به حداقل ممکن برسد.

با هرگونه دستفروشی در شهر اراک مقابله شود

معاون خدمات شهری شهرداری اراک با تاکید بر اینکه از تمامی مشکلات اقتصادی که در اثر شیوع این ویروس برای کسبه و تمامی مردم ایجاد شده است مطلع هستیم، اما سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: به منظور کنترل شرایط تصمیم بر این شد از امروز شنبه 24 اسفندماه با هرگونه دستفروشی در شهر اراک مقابله شود و بر همین اساس امروز صبح بساط تمامی دست فروشان در میدان اصلی شهر برچیده شد.

عسگری با اشاره به اینکه تعداد دست‌فروشان در روزهای انتهایی سال به اوج خود می‌رسد و شاید چیزی در حدود یک‌هزار تا 1500 دستفروش در شهر اراک در روزهای منتهی به بهار اقدام به دستفروشی می‌کنند، افزود: شاید حدود 20 تا 30 درصد این دستفروشان غیربومی باشند، اما امروز با مصوبه قرارگاه زیستی و همکاری نیروی انتظامی تمامی آنها جمع شدند.

اجازه پهن شدن مجدد بساط دستفروشان در شهر اراک را نخواهیم داد

معاون خدمات شهری شهرداری اراک تصریح کرد: به طور مسلم اجازه پهن شدن مجدد این بساط در شهر اراک را نخواهیم داد، نیروی انتظامی نیز در کنار شهرداری به عنوان دستگاه اجرایی است و هر جا نیاز باشد ناجا و حتی مراجع قضایی ورود می‌کنند تا بتوان از پیک شیوع عبور کرد.

حرکت خودجوش برخی از پاساژهای سطح شهر و تعطیلی آنها

عسگری با اشاره به اینکه طی سه روز آینده نیز پاساژها و بازار اراک تعطیل است بیان کرد: خوشبختانه امروز شاهد حرکت خودجوش برخی از پاساژهای سطح شهر و تعطیلی آنها بودیم که این امر به عملیات گندزدایی و ضدعفونی که توسط شهرداری انجام می شود کمک شایانی می‌کند، همچنین طی مکاتباتی که با اتاق اصناف انجام شده، صنوف غیر ضروری تعطیل می‌شوند.

ارتش برای کمک به ضدعفونی شهر اعلام آمادگی کرد

وی با بیان اینکه عمده کار گندزدایی شهر در شب‌ها انجام می شود، اما با تعطیلی صنوف و پاساژها و جمع آوری دستفروشان می‌توان این عملیات را در طول روز دنبال کرد، گفت: روز گذشته نیز ارتش برای کمک به ضدعفونی شهر اعلام آمادگی کرد و مقرر است که دستگاه‌ها، تجهیزات، مخازن و نیروهای خود را دراختیار شهرداری اراک قرار دهد که در صورت مساعد بودن هوا و نبود بارش از این ظرفیت غنی برای گندزدایی شهر استفاده شود.

تمامی قطارهای اراک-مشهد تا 15 فروردین‌ماه سال 99 لغو شده است

«محمدرضا قربانی» مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تاثیر مستقیمی در میزان سفرها از طریق قطار داشته است گفت: تمامی قطارهای اراک-مشهد تا 15 فروردین‌ماه سال 99 لغو شده است، با توجه به اینکه طبق آخرین آمار، برای قطار کرمانشاه به مشهد تاکنون تنها60  بلیط فروخته شده است، احتمال لغو این سفر در روز 26 اسفندماه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز تابع سیاست‌های دولت در امر مقابله با کروناست، افزود: تاکید مسئولان کشور و استان این است که سفرها و نقل و انتقال مسافران به حداقل ممکن برسد و سعی مجموعه راه‌آهن نیز کاهش نقل و انتقال و تبعیت از این سیاست‌هاست و همین شرایط سبب شده که امکان استرداد بلیط‌های پیش فروش شده وجود داشته باشد.

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی تصریح کرد: مسافرانی که قبل از تاریخ سوم اسفندماه 98  نسبت به خرید بلیت قطار اقدام کردند و متقاضی کنسلی آن هستند، می‌توانند تا 29 اسفندماه 98 و حداکثر تا ساعت 12 ظهر روز قبل از تاریخ حرکت قطار خود به مراکز مجاز فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت بهای بلیت بدون کسر هزینه کنسلی اقدام کنند.

مسافران می‌توانند هم‌زمان با کنسلی بلیت خود بهای بلیت را از مرکز استرداد تحویل بگیرند

قربانی بیان کرد: مسافران می‌توانند هم‌زمان با کنسلی بلیت خود بهای بلیت را از مرکز استرداد تحویل بگیرند، اگر احیانا مبلغ لازم در مرکز موجود نباشد، ضمن دریافت رسید می‌توانند از 16 فروردین‌ماه تا 16 اردیبهشت ماه 99 برای دریافت بهای بلیت خود مراجعه کنند.

ممنوعیت سفر با زادگاه امام خمینی(ره) در ایام نوروز

«احمد طهرانی»، فرماندار خمین با اشاره به ممنوعیت سفر با زادگاه امام خمینی(ره) در ایام نوروز گفت: سفرهای نوروزی به زادگاه امام راحل با توجه به شیوع ویروس کرونا ممنوع است و هم‌وطنان باید تماس تلفنی و ارتباط در فضای مجازی با بستگان را جایگزین سفر به این شهرستان کنند. 

با تمام این اقدامات و تدابیر بهترین توصیه برای حفاظت از سلامت جان انسان‌ها، ماندن در خانه است، یادمان نرود که علاوه بر جان خود یک مسئولیت اجتماعی هم بر گردن داریم و آن حفظ حقوق دیگران در بحث سلامتی است و بهتر است که علی‌رغم فرارسیدن نوروز و آداب و رسوم خاص آن، گزینه در خانه ماندن را برای حفظ سلامت خود و دیگر هم‌وطنانمان برگزینیم.

اجازه ورود مسافر به ساوه داده نمی‌شود

علی میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساوه، با اشاره بر ضرورت عزم ملی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: جلسات متعددی درخصوص بحث پیگیری از ویروس کرونا درحال برگزاری است، همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران موظف به ارائه خدمات خود به صورت روزانه درخصوص این بیماری هستند، ترددها از شهرهای هم‌جوار را محدود کرده‌ایم و تردد از سمت آوه به طور کامل مسدود شده و اجازه ورودمسافران نوروزی به ساوه را نخواهیم داد.

وی افزود: فضای درمانی و توان کادر درمانی جوابگوی حجم مراجعات نیست، از مردم شهر و روستا انتظار داریم قبل از مراجعه به بیمارستان به پایگاه‌های سلامت درمحل سکونت خود مراجعه کنند، بعد از تست توسط پزشک پایگاه و بهورزان در روستا با تشخیص کادرهای درمانی به بیمارستان مراجعه کنند.

فرماندار ساوه تصریح کرد: راه‌اندازی نقاهتگاه در مجاورت بیمارستان شهید چمران ویژه بانوان با 10 تخت بستری و سرویس غذاخوری فردا افتتاح می‌شود، راه‌اندازی نقاهتگاه‌های دیگر را نیز در دستور کار داریم، بیماران بعد از ترخیص به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس و درگیر نشدن سایر افراد خانواده تا بهبودی کامل در این نقاهتگاه‌ها تحت مراقبت درمانی هستند.

میرزایی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های کادر درمان بحث تامین لباس‌های محافظتی برای آنها بود که باهماهنگی که با یک واحد تولیدی در ساوه انجام و دغدغه لباس محافظتی کادر درمان برطرف شد، همچنین بحث ضدعفونی، غربالگری در ورودی‌های شهر با کمک نیروی انتظامی، دانشکده و جمعیت هلال احمر به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان در ارائه خدمات به مردم مسئول هستند، ولی از مردم انتظار داریم همچنان که در همه صحنه‌ها پشیتبان مسئولان بودند در قطع کردن شیوع این ویروس منحوس با ماندن در خانه علاوه بر حفظ سلامتی خود، مسئولان  را هم حمایت کنند.

فرماندار ساوه عنوان کرد: همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران موظف به ارائه گزارش عملکرد درخصوص ویروس کرونا به مسئولان هستند.

ایجاد نقاهت‌گاه‌ها در سطح شهرستان ساوه

رئیس علوم پزشکی ساوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به افتتاح نقاهتگاه برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا اظهار داشت: نقاهتگاه ویژه بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان ساوه امروز افتتاح و فردا به صورت رسمی فعالیت خود را شروع می‌کند، این نقاهتگاه مخصوص بیمارانی است که پس از تشخیص از لحاظ آزمایشگاهی وسی تی مثبت اعلام شود و مشخص شود فرد مبتلا به کرونا شده، بنابراین بعد از درمان اولیه به نقاهتگاه ارجاع داده می‌شوند و دوره خوش حالی بیماران در نقاهتگاه سپری می‌شود، دوره نقاهتگاه حدود 5 تا 7 روز است، بیماران بعد از طی این دوره به منزل می‌روند.

مهدی مصری افزود: تمام اقدامات بهداشتی، ایمنی و تغذیه آنها مرتب انجام و به صورت روزانه دوره درمان آنها ارزیابی می‌شود، در طول این مدت بیمارمبتلا باید حتما ماسک داشته باشد چراکه این ماسک 280 بار اثرحفاظتی برای اطرافیان دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: به طور قطع با راه‌اندازی این نقاهتگاه‌ها بار دو بیمارستان مدرس و چمران کاهش می‌یابد و از طرفی به مراقبت سایر بیماران متمرکز می‌شوند، ظرفیت اولیه نقاهتگاه برای مردان 90 تخت و برای زنان 22 تا  35 تخت پیش‌بینی شده، اولویت ما نقاهتگاه مردان است، برنامه دانشکده این بوده که مردان در نقاهتگاه دوره درمان را سپری کنند، برای زنان نیز اگر ضروری بود بخشی از سازمان جمعیت هلال احمر به صورت مجزا پیش‌بینی شده است.

مصری بیان کرد: کارهای اولیه حوزه پیش‌بیمارستانی نیز انجام شده است و کارغربالگری را نیز توسعه داده‌ایم  تا به منظور جلوگیری از شیوع، افراد مبتلا زودتر شناسایی شوند.

انتهای پیام/712/ ع

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرارگاه پدافند زیستی استان استان مرکزی با اشاره کرونا در استان مرکزی بازار تاریخی اراک بیمارستان ولیعصر شیوع ویروس کرونا جلوگیری از شیوع اصناف غیرضروری استاندار مرکزی نیروی انتظامی مصوبه قرارگاه ایام نوروز شهرداری اراک واحدهای صنفی تعطیلی بازار ایزوله تنفسی انجام می شود شهر اراک برای کمک راه اندازی علوم پزشکی اتاق اصناف ساعت گذشته بازار اراک بهای بلیت حفظ سلامت دستگاه ها مورد مثبت تا پایان جمع آوری سطح شهر راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟

امتداد - یک کارشناس بازار سکه و طلا، گفت: احتمال دارد در جریان ضرب سکه های حراجی ، دقت کافی صورت نگرفته باشد و ابزار‌ها کیفیت لازم را نداشته‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در هفته‌های گذشته شایعاتی مبنی بر وجود ناخالصی در سکه‌های حراجی بانک‌مرکزی مطرح شد.

از طرفی سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز بر عدم مغایرت عیار این سکه‌ها با نمونه‌های دیگر تاکید دارد. در سوی دیگر، فعالان بازار طلا نیز ضمن رد هرگونه ناخالصی از برخی تفاوت‌های ظاهری در این سکه‌ها خبر می‌دهند که با کاهش تقاضا برای این سکه باعث افت اندک قیمت آن شده است. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که دارندگان سکه‌های حراج بانک‌مرکزی هنگام فروش این سکه‌ها به علت وجود ناخالصی و عیار پایین‌تر، با قیمت پایین‌تری از سوی خریداران روبه‌رو می‌شوند. پیگیری‌ها به این پاسخ از سوی برخی از فعالان این حوزه رسید که برخی سکه‌های ربع و نیم به علت نبود دقت کافی در فرآیند ضرب، شفافیت کمتری داشته و کدر هستند. البته این افراد تاکید کردند عیار این سکه‌ها تفاوتی با دیگر سکه‌ها ندارد. از سوی دیگر سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز ضمن تکذیب این ادعا، طرح این شائبه‌ها را از سوی کسانی دانست که از این حواشی سود می‌برند. بانک مرکزی از سال گذشته برای ساماندهی بازار طلا و سکه اقدام به حراج سکه کرد که تاکنون ۱۰ مرحله از این حراج انجام شده است. در حراج‌های ابتدایی تنها ربع سکه عرضه می‎شد، اما کمی بعد نیم‌سکه و سکه تمام نیز در این حراج‌ها عرضه شد. پس از گذشت چند ماه از آغاز حراج‌ها، برخی از افراد این موضوع را مطرح کردند که هنگامی که اقدام به فروش این سکه‌ها کردند، برخی از طلافروشی‌ها با طرح این ادعا که سکه‌های حراجی ناخالصی داشته و عیار آن‌ها با سایر سکه‌ها متفاوت است، قیمت پایین‌تری از ارزش واقعی سکه را به دارنده سکه پیشنهاد کردند. سکه‌های حراجی کدر است؟ در همین راستا به سراغ صحت‌سنجی این موضوع رفت. سهراب اشرفی، فعال و کارشناس حوزه طلا با تاکید بر اینکه تمامی سکه‌های ضرب‌شده توسط بانک‌مرکزی از سال ۱۳۰۸، دارای عیار ۹۰۰ هستند، ناخالصی این سکه‌ها را رد کرد. به گفته او اگر هم قیمت‌های متفاوتی برای این سکه‌های حراجی اعلام می‎شود، به دلیل مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار است و ربطی به عیار این سکه‌ها ندارد. همچنین آیت محمدولی، کارشناس دیگری در این حوزه، گفت: پرس‌وجو‌های من از فعالان این حوزه نشان می‌دهد متاسفانه سکه‌هایی که بانک‌مرکزی در حراج‌ها عرضه کرده به دلایل مختلف، رنگ و لعاب و شفافیت سکه‌های قبل را ندارد و به‌نوعی رنگ آن کدر است او در رابطه با دلیل این موضوع گفت: احتمال دارد در جریان ضرب این سکه‌ها دقت کافی صورت نگرفته باشد و ابزار‌ها کیفیت لازم را نداشته‌اند. به گفته محمدولی، با توجه به این تفاوت در رنگ‌ها و شفافیت سکه‌ها، تقاضا برای آن‌ها کم شده و در نتیجه خریداران با قیمت کمتری این سکه‌ها را می‌خرند. این فعال حوزه طلا در پاسخ به این پرسش که این تفاوت رنگ و شفافیت به معنی عیار پایین‌تر این سکه‌هاست، پاسخ داد: این موضوع به هیچ‌عنوان به معنی عیار متفاوت این سکه‌ها نیست بلکه تنها در هنگام ضرب فرآیند با دقت کافی انجام نشده است. همچنین محمدولی با اشاره به اینکه این موارد در سکه‌های ربع و نیم مشاهده شده، در رابطه با میزان کسر قیمتی که هنگام فروش این سکه‌ها صورت می‌گیرد گفت: برای مثال اگر فرض کنیم ربع سکه ۸ میلیون تومان است، آن را از دارنده سکه بین ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. مرکز مبادله: مراقب سوءاستفاده‌گران باشید از سوی دیگر، اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با بیان اینکه سکه‌های ضرب‌شده و تحویل‌داده‌شده بانک مرکزی در حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، شامل تمام سکه، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب بانک مرکزی هستند، گفت: همگی این سکه‌ها از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند و ایجاد شائبه در خصوص مشخصات آن‌ها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که از این حواشی سود می‌برند. او ادامه داد: سکه تمام بهار آزادی عرضه‌شده در مرکز مبادله ایران، ۸.۱۳۶ گرم است. دارندگان توجه داشته باشند که عیار آن ۹۰۰ در هزار بوده و طرح روی سکه تمام بهار آزادی ضرب بانک مرکزی نیز تصویر امام خمینی (ره) و بارگاه امام رضا (ع) است. این مقام مسوول مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اینکه طرح دو طرف سکه ربع و نیم بهار آزادی نام مبارک امام علی (ع) و بارگاه امام رضا (ع) است، گفت: عیار هر دو سکه ۹۰۰ در هزار است. وزن نیم‌سکه ۴.۰۶۸ گرم است و این عدد برای ربع سکه ۲.۰۳۴ گرم است. بالسینی در پایان با تاکید بر اینکه عیار هر سه نوع سکه تحویل‌داده‌شده در مرکز مبادله ایران، ۹۰۰ در هزار و معادل ۲۱.۶ است، افزود: دارندگان این سکه‌ها مراقب افرادی باشند که با طرح مسائل واهی درباره عیار و کیفیت سکه تحویلی مرکز مبادله به دنبال سوءاستفاده هستند.

 

شکاف قیمتی بازار و حراج

 

مرکز مبادله طلا و ارز ایران تاکنون ۱۰ مرحله حراج سکه برگزار کرده است. بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته حراج شمش طلا را آغاز کرده بود که البته تنها فعالان بازار طلا و کسانی که مجوز داشتند می‌توانستند در آن شرکت کنند. اما نکته مهم در رابطه با حراج سکه طلا، حضور عموم مردم در آن بود. به نظر می‌رسد هدف از برگزاری حراج سکه و شمش مدیریت تقاضا و کنترل قیمتی طلا بوده است، با‌این‌حال به نظر نمی‌رسد این حراج‌ها در کنترل قیمت‌ها چندان موثر بوده باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان برگزاری اولین حراج، قیمت ربع سکه در بازار آزاد ۲۵.۹ درصد افزایش داشته است. میانگین قیمتی اعلامی ربع سکه در حراج‌ها نیز به طور متوسط حدود ۸ درصد با بازار تفاوت داشته است که عامل ایجاد آربیتراژ و هجوم تقاضا به سوی حراج بوده است. این در حالی است که در زمان تحویل، قیمت ربع سکه‌ها حتی بیشتر از این هم شده است. طبق اعلام مرکز مبادله ایران، تاکنون و در مجموع ۱۰ حراج برگزار شده جمعا ۱۱۷هزار و ۷۴۲ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شده است. در این حراج‌ها متقاضیان هزینه سکه‌ها را در زمان خرید پرداخت می‌کردند و حدود ۱۰ روز پس از پرداخت آن هزینه، سکه‌ها را تحویل می‌گرفتند. البته امکان دریافت سکه‌ها با تاخیر بیشتر نیز وجود داشت، اما در صورت تاخیر در دریافت سکه، هزینه‌های انبارداری بر عهده دریافت‌کننده می‌افتاد. در همان روز‌های نخست و مراحل اول حراج سکه، این حراجی مورد استقبال تقاضاکنندگان قرار گرفت و میزان ثبت سفارش‌ها و دریافتی‌ها همواره از اختلاف زیادی برخوردار بوده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد حراجی که خود با هدف مدیریت تقاضا برگزار شده بود به آشفتگی در حوزه تقاضا منجر شد. آربیتراژ قیمتی نگاهی به وضعیت ربع سکه که از اولین حراج مربوط به سکه در لیست سکه‌های عرضه‌شده بود، به ما نشان می‌دهد این حراج‌ها اثر چندانی در کنترل قیمتی ربع سکه نداشته است و تنها باعث توزیع نوعی رانت مابین کسانی شده است که توانسته‌اند در حراج سکه شرکت کنند. در هنگام عرضه ربع سکه در اولین حراج، یعنی سیزدهم اسفند ۱۴۰۲، قیمت ربع سکه در بازار آزاد ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود، بااین‌حال در زمان برگزاری حراج دهم که آخرین حراج تا به امروز است قیمت ربع سکه در بازار آزاد به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود که حکایت از افزایش ۲۵.۹ درصدی قیمت ربع سکه دارد. هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد قیمت‌ها در حراج نیز با شیب مشابهی افزایش یافته است و به طور میانگین حدود ۸ درصد پایین‌تر از نرخ بازار آزاد قرار گرفته است. سیاست تکراری چندنرخی کردن بازار‌ها سیاست چند‌ نرخی کردن بازارها، نوعی از مداخله است که تا‌به‌حال بار‌ها و در بازار‌های مختلف در اقتصاد ایران اجرا شده است. شاخص‌ترین نمونه اجرایی شدن این سیاست نرخ ارز است. به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم اکنون حدود هفت نوع نرخ ارز در کشور وجود دارد. ارز‌های مختلف ترجیحی، سامانه‌های متفاوت و مداخلات قیمتی که همگی در نهایت منجر به ایجاد آربیتراژ در بازار ارز شده و ذخایر ارزی کشور را به سرعت پایان داده‌اند. این سیاست برخلاف آنچه ادعا می‌شود به دنبال مدیریت تقاضا نبوده است، بلکه عملا منجر به به‌هم‌ریختگی سمت تقاضای بازار شده و جهش‌های ارزی را ایجاد کرده است. حال به نظر می‌رسد سیاستگذار درسی از تجربه‌های ناکام خود در حوزه ارزی نگرفته است و به آزمودن این سیاست در حوزه طلا پرداخته است. چند‌نرخی شدن نرخ سکه نیز نتیجه‌ای موثرتر و بهتر از چندنرخی شدن نرخ ارز نداشته است. کارشناسان می‌گویند این مساله نشان از بی‌توجهی نظام حکمرانی اقتصادی به تجربه‌های خود و همچنین آموزه‌های علم اقتصاد دارد.   دنیای اقتصاد
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ببینید | اعتصاب و تعطیلی بازار طلای تهران صحت دارد؟
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • (تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟