Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@00:59:52 GMT

مهم‌ترین وظیفه شهردار ایجاد حس آرامش در شهروندان است

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۶۷۵۵

مهم‌ترین وظیفه شهردار ایجاد حس آرامش در شهروندان است

شهردار بندر آستارا گفت: خدمات‌رسانی صادقانه همراه با ایجاد حس آرامش و اطمینان با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات شهری و همچنین ایجاد رضایت‌مندی در شهروندان از مهم‌ترین وظایف شهردار است.

جواد معیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نامگذاری ۲۵ اسفند به عنوان روز شهردار، اظهار کرد: کارکنان شهرداری آستارا همواره تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب و جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگ شهری و ایجاد منابع درآمدی پایدار، زمینه مناسب را برای رفاه و آسایش شهروندان ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهرداری سازمانی محلی است که بر اساس اصل تمرکززدایی اداری و به منظور اداره امور محلی در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و بهداشتی در محدوده شهرها تأسیس می‌شود؛ در واقع شهرداری حکومت یا دولت محلی در اداره امور شهروندان و خدمات‌رسانی به آن‌هاست.

شهردار آستارا اضافه کرد: هر شهری به عنوان یک محیط اجتماعی نیازمند توجه‌ای ویژه است و شهردار به عنوان کلیددار مدیریت شهری نقش اساسی در پویایی شهر ایفا می‌کند.

معیتی تاکید کرد: شهردار خلاق، خوش‌فکر، ایده‌پرداز و به‌روز می‌تواند با کمک معاونان و کارشناسان مدیریت شهری و شناسایی مزیت‌ها و نقاط قوت شهر و برنامه‌ریزی مناسب، برای شهروندان محیطی جذاب همراه با رفاه و آرامش را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران، اداره شهر بر دو رکن اصلی شوراهای اسلامی و شهرداری استوار است که اعضای شورای اسلامی با رأی مستقیم مردم و شهردار با رأی اکثریت مطلق اعضای شورای اسلامی شهر، انتخاب می‌شود.

شهردار آستارا عنوان کرد: اداره امور شهر بر عهده شهرداری است که شهردار در رأس آن قرار دارد و در واقع، شهردار مطابق با قوانین موضوعه و نیز مصوبات شورای شهر، وظیفه اداره امور شهر را بر عهده دارد.

معیتی به برخی از وظایف شهرداری اشاره کرد و گفت: احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع‌شده، تنظیف، نگهداری معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنایی، برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر، ایجاد آرامستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها، احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شوند، پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر، ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی طبق ماده ۵۵ قانون از وظایف شهرداری است.

وی تصریح کرد: ارزیابی این موارد نشان می‌دهد که در قانون شهرداری‌ها، شهردار نقش چندان پررنگی در امور حاکمیتی ندارد، این در حالی است که این موارد در شهرهای کوچک و کلانشهرها دارای پیچیدگی و ارتباط با امور حاکمیتی است و اغلب موجب تداخل وظایف و اختیارات با سایر سازمان‌ها می‌شود.

شهردار آستارا اضافه کرد: با اینکه که شهردار نقش حاکمیتی ندارند، اما آنقدر درگیر انجام وظایف امورات مردم است، که عملاً آن را در سطح مدیریتی کشور دخیل می‌کند.

معیتی خاطرنشان کرد: تخصص در مدیریت شهری به عنوان یک رویکرد، در بهبود شرایط زیستی و به وجود آمدن رشد اقصادی نقش پر رنگی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی مناسب و دقیق توسط شهردار متخصص باعث رشد اقتصادی و تثبیت موقعیت سیاسی شهر و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری می‌شود.

شهردار آستارا عنوان کرد: علاوه بر اینکه شهردار باید اشرافیت بسیار خوبی به نقاط قوت و ضعف شهر محل خدمت خود داشته باشد، شهروندان هم با مشارکت، همگرایی و مطالبه‌گری می‌توانند نقش انکارناپذیری در توسعه و پیشرفت شهری داشته باشند.

معیتی تصریح کرد: اکنون شهرها و شهرداری‌ها با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستند؛ کمبود منابع مالی، مشکلات کاربری و افزایش انتظارات و خواسته‌های مردم شهرداری‌ها را با مشکلات مضاعفی مواجه کرده است.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و با جاذبه‌های طبیعی، اقتصادی و تاریخی یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.

کد خبر 414986

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی مدیریت شهری روز شهرداری ها شهرداری آستارا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهردار آستارا اداره امور امور شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون خدمات شهری شهرداری کازرون گفت: ۲ واحد صنفی متخلف که با سد معبر برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده بودند پس از بی توجهی به اخطار‌های شهرداری، با حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و همکاری نیروی انتظامی پلمب شدند.
محمدعلی برزویی افزود : مراحل قانونی تعدادی دیگر از واحد‌های صنفی به دلیل تخلف سد معبر در حال پیگیری است.
وی از کسبه‌ها خواست برای رفاه حال شهروندان و با رعایت قوانین با نیرو‌های سد معبر شهرداری همکاری‌ کنند.
طبق تبصره یک بند ۲ ماده ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان  برعهده شهرداری بوده و سد معابر عمومی ، اشغال و استفاده غیر مجاز از پیاده روها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز