Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@22:43:35 GMT

محافظت از سطوح با پوشش ضدخوردگی از جنس ریحان

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۹۴۵۳

محافظت از سطوح با پوشش ضدخوردگی از جنس ریحان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، این پوشش جدید سنتز شده قادر است به مدت طولانی‌تری از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی محافظت کند. استفاده از این پوشش در سازه‌های در تماس با آب بسیار کاربردی است.

محافظت از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی به خصوص سازه‌های در تماس با آب، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشش‌های آلی یکی از رایج‌ترین روش‌های حفاظت از این سازه‌ها می‌باشند. مکانیسم اثر این نوع پوشش‌ها جلوگیری از نفوذ آب، اکسیژن و یون‌های خورنده به داخل سازه و ایجاد واکنش با آن است. 

از جمله مشکلات پوشش‌های محافظ، تحلیل این پوشش‌ها و کاهش قدرت سد کنندگی آن‌ها است. این موضوع مورد توجه محققان دانشگاه تربیت مدرس قرار گرفته و با همکاری این محققان با مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، راهکاری جهت رفع این مشکل ارائه شده است.

به گفته دکتر مزدک ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس، قدرت سد کنندگی این پوشش‌ها به مرور زمان تحلیل می‌رود و برای افزایش عمر و خواص حفاظتی پوشش‌های آلی، راهکاری دوستدار محیط زیست با کمک عصاره گیاه ریحان ارائه شده است. در این طرح با استفاده از عصاره ریحان، به عنوان یک بازدارنده طبیعی خوردگی در پوشش‌های آلی استفاده شده است.

 این محقق گفت: پوشش سنتز شده به این صورت است که نانو لوله‌هایی از جنس خاک رس که حاوی عصاره گیاه ریحان هستند، در ساختار این پوشش پراکنده شده است. چنانچه نفوذ الکترولیت در پوشش اتفاق بیفتد، عصاره موجود در نانو لوله‌ها آزاد شده و فصل مشترک فلز – پوشش که در معرض خوردگی قرار دارد را در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

به گفته وی، جهت بررسی دقیق‌تر نانو ساختار سنتز شده و بارگذاری موفقیت آمیز بازدارنده مورد استفاده، آزمون‌های مشخصه یابی شامل آزمون پراش پرتو ایکس و آزمون‌های میکروسکوپی، و هم‌چنین به منظور بررسی کارایی پوشش مورد استفاده، از آزمون‌ها سنجش خواص از قبیل طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این آزمون‌ها نشان داده است که بهترین رفتار محافظت از خوردگی این پوشش مربوط به پوشش آلی حاوی  نیم درصد وزنی نانو لوله‌های حاوی عصاره ریحان است. نتایج این تحقیقات در مجله Composites Part B به چاپ رسیده است.

کد خبر 4878691 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو دانشگاه تربیت مدرس تولید فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی ایالات متحده آمریکا نوآوری گوگل تولید فناوری فضایی اینترنت موبایل ماهواره فیس بوک آزمون ها سازه ها پوشش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بدیعی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در حوزه آبخیزداری دستگردان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در بند‌های خاکی و سازه‌های سنگی ملاتی وجود دارد.

وی همچنین افزود: در سازه‌های سنگ ملاتی حوزه سد دربید ۳۵۰هزار متر مکعب آبگیری شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس با اشاره به آبگیری ۲۰۰ هزار متر مکعب در حوزه کریت گفت: بند خاکی ملوند نیز ۶۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • اختصاص ۲ هزار میلیارد برای بهسازی فرودگاه بم
  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • شکایت سناتورهای آمریکایی از برگزاری اعتراضات حامی فلسطین