Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز آمار ایران با توجه به تغییر روند مصرف گوشت قرمز و کاهش سهم کشتارگاه ها به حدود ۵۰ درصد پیشنهاد نظارت بیشتر بر مراکز فروش دام زنده را مطرح کرده است. ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی های انجام شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور (مصرف خانوار و یا سایر مصارف) از 9.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 کیلوگرم در سال 1395 به 8.5 کیلوگرم در سال 1397 کاهش یافته است. همچنین محاسبات انجام شده بر اساس اطلاعات طرح هزینه و درآمد خانوار نشان می دهد سرانه مصرف گوشت در خانوارهای کشور از 6.8 کیلوگرم در سال 1395 به5.4 کیلوگرم در سال 1397 رسیده است.

 

 

درگزارش پژوهشکده  مرکز آمار آمده است، بر اساس نتایج حاصل از طرح جمع آوری آمار کشتار دام کشتارگاه های کشور عرضه گوشت در کشتارگاه های کشور در سال های 1396 و 97 به ترتیب 430 و 362 هزار ریال بوده است. هر چند وزن  و مقدار در سال‌های اخیر از کشتارگاه‌های کشور رو به کاهش است اما مقایسه ما اطلاعات این طرح در سیر زمانی نشان می دهد که مقدار عرضه گوشت از این کشتارگاه ها برخلاف روند مشاهده شده در سال های قبل از مهر تا بهمن کاهشی بوده است اما مهرماه تا دی ماه سال جاری این روند افزایشی است که افزایش شیب تولید گوشت قرمز در گوسفند و بره بیش از سایر دامهاست. بررسیها نشان میدهد که به علت نیاز بازار همه ساله تعداد دام کشتار شده در کشتارگاهها در اسفندماه با شیب زیادی افزایش مییابد.

مقایسه روند افزایش قیمت گوشت گوسفند در  سالهای 1396، 1397 و 1398 (تا آبان ماه) نشان می دهد در حالی که قیمت هر کیلوگرم از این کالا در سال 1396 از 361 هزار ریال در فروردین ماه به 411 هزار ریال در اسفند ماه همان سال افزایش پیدا کرد (13.8 درصد افزایش). اما قیمت این کالا را در مدت مشابه سال 1397 از 422 هزار ریال به 956 هزار ریال رسید (126 درصد افزایش) که عوامل مختلفی مانند کاهش تعداد دام (به علت خشکسالی سال‌های قبل)، افزایش ناگهانی قیمت ارز و شرایط خاص کشور در این جهش قیمت تاثیر داشتند.

بررسی روند قیمت این کالا در سال 1398 آبان ماه نشان می دهد قیمت آن با شیب بسیار کمی در حال کاهش است که روند آن تقریباً مشابه سالهای 1395 و 1396 است.

 

 

مقایسه نتایج فصلی طرح آمارگیری و اندازه گیری تغییرات دام سبک و کشتار دام کشتارگاههای کشور در فصل پاییز سال جاری بیانگر این موضوع بوده که در حالیکه تعداد دام سبک عرضه شده برای کشتار توسط دامداری ها 3450 هزار راس بوده است، تعداد دام کشتار شده در کشتارگاه‌های کشور 1827 هزار راس بوده است. بر این اساس حدود 53 درصد دام سبک عرضه شده برای کشتار در کشتارگاهها ذبح شدند که این سهم در سال های قبل حدود 70 درصد بوده است.

نتایج حاصل این دو طرح آمارگیری و مطالعات میدانی نشان می دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت گوشت قرمز و دام زنده تمایل به خرید دام زنده و ذبح در خارج از کشتارگاه نیز افزایش یافته است.

هر چند از ابتدای پاییز امسال مقدار عرضه گوشت قرمز از کشتارگاه های رسمی کشور افزایش یافته است اما هنوز نسبت به مدت مشابه سالهای قبل، از کاهش قابل توجهی برخوردار است.

 

 

گفتنی است، این تغییرات هر چند هزینه تهیه گوشت قرمز خانوار را کاهش می دهد و علاوه بر گوشت، سایر اجزا دام نظیر دل و جگر و کله پاچه و پوست دام را نیز نصیب خانوار می کند ولی (به دلیل کاهش یا حذف نظارت های بهداشتی)، خطر افزایش بیماری های مشترک انسان و دام را در پی خواهد داشت. در این خصوص پیشنهاد میشود مراکز عرضه مستقیم دام زنده از طریق تشکلهای دامپرروری  نظیر اتحادیهها و تعاونیها، ایجاد شده و ذبح دام در این مراکز، زیر نظر کارشناسان مورد تأیید سازمان دامپزشکی صورت پذیرد. این کار علاوه بر کاهش ریسک انتقال بیماری، موجب کاهش قیمت عرضه  کالا به دلیل کاهش واسطه ها و حمایت از تولید کننده نیز خواهد شد.

تداوم کاهش سرانه مصرف گوشت در ایران

به علل مختلف از جمله افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف این کالا در کشور ما رو به کاهش است. با توجه به اهمیت تامین پروتئین مورد نیاز افراد جامعه به منظور دستیابی به امنیت غذایی از یک سو و کاهش قدرت خرید این کالا توسط مردم (به دلایل مختلف) از سوی دیگر، پیشنهاد می‌شود تمهیدات لازم برای کنترل قیمت این کالا را نظیر حمایت از تولید کننده و اعمال عوارض بر صادرات دام زنده و همچنین افزایش عرضه کالاهای جانشین (نظیر گوشت پرندگان و آبزیان) به همراه کاهش قیمت این کالاها، در دستور کار قرار گیرد.

پیش بینی رشد اقتصادی سال 98 از سوی مرکز آمار؛ بدون نفت صفر

انتهای پیام/

R1553/P/S7,77,78,83/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مرکز آمار قیمت گوشت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز آمار قیمت گوشت مرکز آمار قیمت گوشت کشتارگاه های کشور سرانه مصرف گوشت کیلوگرم در سال قیمت این کالا کشتارگاه ها نشان می دهد قیمت گوشت عرضه گوشت گوشت قرمز دام کشتار تعداد دام مرکز آمار هزار ریال دام زنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۰۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ورودی آب به سدهای کشور نسبت به مدت زمان مشابه هشت درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا هفتم اردیبهشت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲ میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱) ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان بوشهر بوده که در این بازه زمانی ۱۵۲.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۳۸ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۴۳.۲ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۷۲.۸ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا هشتم اردیبهشت، ۱۶ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور هشت درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است، همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده است.

کد خبر 748992

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول