Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@18:45:08 GMT

گنج پنهان ایران زیرضرب اژدهای بی تفاوتی

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۲۸۰۴

گنج پنهان ایران زیرضرب اژدهای بی تفاوتی

ساعت 24 -شاخص‌هایی از سوی اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و سیاستگذاران طراحی شده است که با مقایسه آنها می‌توان سطح توسعه‌یافتگی کشورها را اندازه گرفت. رشد شگفت‌انگیز نرم‌افزارهای اینترنتی و تولید و توزیع اطلاعات موجب شده است که حتی در صورت انزوای یک جامعه باز هم درباره آن کشور اطلاعات لازم را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجودی که اکنون هر کدام از موسسه‌های اعتبارسنجی معتبر جهانی شاخص‌های خود را برای اندازه‌گیری سطح توسعه کشورها دارند اما باز هم بر سر اینکه درآمد سرانه یا تولید ناخالص سرانه یک شاخص معتبر و قابل‌قبول است اتفاق نظر وجود دارد. البته برای افزایش همین شاخص باید صدها فعالیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در بطن یک جامعه رخ دهد تا رشد آن ممکن شود. در صورتی که برخی کشورهای خاص مثل قطر و کویت را که درآمد سرانه بالای آنها بیشتر مرهون ثروت طبیعی آنها و جمعیت اندک ساکن این کشورهاست را کنار بگذاریم. آمارها نشان می‌دهد میان کشورهای گوناگون اختلاف و شکاف قابل اعتنایی در تولید سرانه دیده می‌شود. علاوه بر این حتی کیفیت تولید سرانه نیز باید در کانون توجه مقایسه‌ای قرار گیرد. با با این شاخص‌هاست که می‌توان با جرات گفت ایران نیازمند رشد و توسعه است و باید در یک دوره مشخص و تعریف‌شده از مدار توسعه‌نایافتگی خارج شود، در غیر این‌صورت ممکن است در آینده عبور از توسعه‌نایافتگی سخت‌تر شود.برای اینکه ایران از توسعه‌نایافته‌ها جدا شده و به صف کشورهای توسعه‌یافته برسد باید راهبردهای موثر، کارآمد، قابل اجرا و مورد توافق همه جناح‌های سیاسی باشد. تجربه نشان داده است که در هر سطحی از برنامه‌ریزی راهبردی برای توسعه یک کشور می‌توان از توسعه منطقه‌ای استفاده کرد و از توانایی‌های مادی همه پهنه سرزمین استفاده کرد. استفاده از ثروت طبیعی در گوشه و کنار ایران که هنوز به هر دلیل در کانون توجه نبوده و توانایی دارد بازار و رشد خود نه‌تنها یک گوشه از این مرز و بوم را توسعه دهد بلکه به کلید توسعه ملی تبدیل شود، شرط عقل و خرد اقتصادی است. با این توصیف از الزام‌های رشد و توسعه برای ایران و توجه اکید به این نکته که اگر قرار است ایران از معایب رشد اندک، رشد پرنوسان، بیکاری جوانان تحصیلکرده و تجارت متکی بر صادرات نفت رها شود باید از داشته‌های خود استفاده کند.

واقعیت این است که ایران در ساحل بزرگ دریای عمان گنجی نهفته دارد که معلوم نیست چرا تا امروز از آن استفاده نشده است. در سال‌های طولانی از 1350 تا امروز که نیم قرن را سپری کرده‌ایم هر گاه خواسته‌ایم این منطقه نیرومند به لحاظ تولید درآمدهای دائمی را در دستور کار بهره‌برداری قرار دهیم به دلایل نامشخص این اتفاق نیفتاده است. دولت دوازدهم در ادامه کار دولت قبلی می‌خواست توسعه شرق با محوریت ساحل مکران را اجرایی کند که حالا به روزهای سخت رسیده است.  به نظر می رسد برای بن بست شکنی باید مقدمات کار زودتر از هر زمان آماده و با شتاب منطقی این اتفاق بیفتد. برآوردهای کارشناسان و متخصصان نشان می‌دهد، نیرو و امکانات نهفته در دل برنامه توسعه ساحل مکران به اندازه‌ای است که فایده‌های ملموس آن  همه ایرانیان را متفع می سازد.  منطقه مستعد توسعه مکران که برای فعالیت‌های صنعت، نفت و پتروشیمی، کشاورزی و شیلات و گردشگری آماده می‌شود یک منطقه مستعد برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. باید این کار در یک فرآیند زمانی مناسب و اطلاع‌رسانی دقیق و جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انجام شود. غفلت تاریخی که تاکنون در این باره انجام شده است را باید با کار سخت، کار دلسوزانه و مسوولانه و عاشقانه جبران کرد. ایران عزیز آنقدر توانایی دارد که با توسعه مکران راه عبور از توسعه‌نایافتگی را با شتاب کافی سپری کرده و چشم جهان را خیره کند. خوشبختانه با مطالعات کارشناسی و ژرف و دامنه‌ای که انجام شده است شرایط آماده است و همه با هم باید برخی محدودیت‌ها را نیز به فرصت تبدیل کرده و در یک دوره 4 ساله به نتایج درخشان توسعه این منطقه مستعد امیدوار بود. شوربختانه سال 1398 باهمه سختی ها و دشواری هایش برای ایرانیان اجازه نداد گنج پنهان چابهار را بتوانیم در کانون توجه قرار دهیم.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج سردار از سایه | مهاجم ایرانی اسلحه پنهان ده‌روسی مقابل لورکوزن خواهد بود؟

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

دوشنبه‌شب در چارچوب مسابقات هفته سی‌وسوم سری‌آ ایتالیا، رم در یک بازی بسیار حساس میزبان بولونیا بود. این مسابقه از آن جهت اهمیت داشت که ۲مدعی جدی کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا رودرروی یکدیگر قرار می‌گرفتند. درصورتی که جالوروسی موفق می‌شد این بازی خانگی را با پیروزی پشت سر بگذارد، در موقعیت بسیار خوبی برای کسب سهمیه قرار می‌گرفت اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و بولونیا ۳بر یک برنده شد. تنها گل سرخپوشان را هم سردار آزمون به ثمر رساند؛ سوژه گزارش پیش روی شما که به‌نظر می‌رسد در پایتخت ایتالیا در حقش کم‌لطفی می‌شود.

تعویض طلایی اما ناکافی

مثل اغلب اوقات سردار آزمون این بازی را هم از روی نیمکت ذخیره‌ها شروع کرد اما زمانی که رم با ۲گل عقب افتاد، دنیله ده‌روسی دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت و ناچار شد قوای تهاجمی‌اش را ترمیم کند. بر همین اساس دقیقه۵۳، یعنی تنها ۸دقیقه بعد از شروع نیمه‌دوم سردار آزمون به جای تامی آبراهام به میدان آمد و فقط ۳دقیقه بعد از ورودش به زمین موفق شد با گلزنی برای رم، فاصله را به حداقل برساند و میزبان را امیدوار کند. گل سردار واقعا تماشایی بود. او با یکی از آن پرش‌های بلند خاص خودش سانتر ارسالی از سمت راست را با ضربه سر به سمت دروازه کوبید، دروازه‌بان مقاومت کرد و سردار ضربه دوم را زد اما باز هم لوکاژ اسکروپسکی توپ را گرفت تا اینکه روی سومین اقدام آزمون، سرانجام تسلیم شد. با این حال امیدواری رمی‌ها چندان دیری نپایید، چراکه شاگردان تیاگو موتا دقایقی بعد گل سوم را هم زدند و خلاص.

حق این پسر بیشتر است

آزمون این فصل در اکثر مواردی که مورد اعتماد قرار گرفته، پاسخ خوبی داده است، با این حال همچنان به شکل عجیبی موفق به کسب جایگاه بهتر در افکار کادر فنی نمی‌شود. گرچه از زمان حضور ده‌روسی به جای ژوزه مورینیو شرایط سردار بهتر شده و سرمربی رم هم به دفعات از او تمجید کرده است اما باز هم این اتفاق منجر به افزایش سهم ستاره ایرانی از مسابقات رم نشده. سردار آزمون این فصل در همه مسابقات ۵۸۴دقیقه برای رم بازی کرده که حاصل آن ثبت ۳گل و ۲پاس گل بوده است. به روایت روشن‌تر او به‌طور میانگین هر ۱۱۷دقیقه روی یک گل تأثیر گذاشته است که واقعا نرخ بدی نیست. با دیبالا و لوکاکو کاری نداریم، چرا که ستاره‌های بین‌المللی هستند و اصلا در سطح دیگری تعریف می‌شوند اما مثلا دیگر رقیب آزمون یعنی استفان الشعراوی آنقدرها آمار درخشان‌تری ندارد. این بازیکن در همه مسابقات ۲۴۲۵دقیقه برای رم بازی کرده که حاصل آن ثبت ۳گل و ۸پاس گل بوده است. این یعنی الشعراوی به‌طور متوسط هر ۲۲۰دقیقه روی یک گل اثر گذاشته است. تازه ۵پاس گل الشعراوی در لیگ اروپا بوده، وگرنه مشخصا در خود سری‌آ، معدل آزمون بسیار بهتر است.

شانس بزرگ سردار

با این درخشش، شاید سرانجام کادرفنی رم برای بها دادن بیشتر به سردار متقاعد شده باشد، مخصوصا که جالوروسی در آستانه بازی بسیار مهم با لورکوزن در نیمه‌نهایی جام‌حذفی قرار دارد؛ تیم سابق آزمون و قهرمان جدید بوندس‌لیگا. سردار در این فصل فقط ۹۲دقیقه در لیگ اروپا به میدان رفته و برای آن بازی لبالب از انگیزه خواهد بود؛ آیا ده‌روسی بالاخره حق مهاجم ایرانی را می‌دهد؟

کد خبر 846855 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی سردار آزمون لژیونرهای فوتبال

دیگر خبرها

  • فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا کاکتوس پنهان را پیدا کنید+ پاسخ
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!
  • خروج سردار از سایه | مهاجم ایرانی اسلحه پنهان ده‌روسی مقابل لورکوزن خواهد بود؟
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید