Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@01:29:34 GMT

عیدانه زلزله‌زدگان قطور

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۶۵۲۹

عیدانه زلزله‌زدگان قطور

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نکته قابل توجهی که رضایت زلزله‌زدگان قطور و حتی برخی از مسوولان رده بالای نظام را در پی داشته، تدبیر سال‌های گذشته استاندار آذربایجان‌غربی مبنی بر بیمه منازل روستایی در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز از محل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان است.

تا جایی که مشاور رییس‌جمهوری و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نامه‌ای که ۱۲ اسفند سال جاری به رییس سازمان مدیریت بحران کشور نوشت، بیمه منازل روستاییان را اقدامی ارزنده خواند؛ البته علاوه بر مسوولان، رضایت زلزله‌زدگان نیز در سایه مبالغی که به حساب آنان جهت بازسازی خانه‌هایشان واریز شده، قابل پیش‌بینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما این همه داستان امدادرسانی کم‌سابقه به زلزله‌زدگان قطور نیست و آواربرداری خانه‌های تخریبی به حدود ۵۰۰ دستگاه رسیده و طی روزهای اخیر با دستور نماینده عالی دولت در استان نیز پنج هزار بسته غذایی و اقلام بهداشتی بین اهالی این منطقه توزیع شده است.

پرداخت ۵۰ میلیارد ریال از خسارت بیمه اماکن روستایی

شرکت بیمه‌گزار طرف قرارداد طی روزهای اخیر و در سایه پیگیری مسوولان امر ۵۰ میلیارد ریال به حساب مالکان واحدهایی که خسارت آنها برآورد شده است، واریز کرد؛ این مبالغ واریزی در سایه تدبیر دیگری از مسوولان امر، قابل برداشت نیست و تا جهت ساخت مسکن در همین منطقه صرف شود.

استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید که «۷۵ هزار مسکن روستایی واقع در ۲۰ کیلومتری نوار مرزی از محل فروش سهمیه سوخت، بیمه حوادث هستند که این امر، بخشی از آلام مردم زلزله‌زده در قطور را می‌تواند کاهش دهد».

محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: بر اساس بیمه‌نامه، مساکن روستایی در ۲۰ کیلومتر نوار مرزی استان در برابر حوادثی نظیر حریق، صاعقه، انفجار، زلزله، رانش زمین، سیل و طغیان آب بیمه است؛ «به گفته وی اعتبار هزینه‌شده برای بیمه اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتری نوار مرزی حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده‌است».

«بیمه منازل روستایی آذربایجان‌غربی در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز یکی از اقدامات شاخص در بحث حذف رانت فروش سهمیه سوخت مرزنشینان به شمار می‌رود که نتایج مثبت آن در مناطق زلزله‌زده قطور مشخص می‌شود»

وی معتقد است که «بیمه منازل روستایی یکی از اقدامات شاخص در بحث حذف رانت فروش سهمیه سوخت مرزنشینان است که به امروزه نتایج مثبت آن مشخص می‌شود».

آواربرداری خانه‌های تخریبی به ۵۰۰ دستگاه رسید

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی می‌گوید که عملیات آواربرداری حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده قطور انجام شده و اجرای عملیات در باقی واحدهای تخریبی در حال اجراست.

امیرعباس جعفری افزود: کار آواربرداری مسئله سخت و پیچیده‌ای به شمار می‌رود و با همراهی اهالی منطقه انجام می‌شود زیرا ساکن هر واحد مسکونی باید ابتدا وسایل ارزشمند و شخصی خود را از زیر آوار بیرون بکشد و سپس نیروهای امدادی به آواربرداری اقدام کنند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر و سه دستگاه بیل‌مکانیکی در زمان حاضر فعال است و طی روزهای آینده این فعالیت به سایر مناطق زلزله‌زده گسترش می‌یابد.

توزیع ۵ هزار بسته غذایی و بهداشتی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی به دغدغه‌های امدادرسانی به زلزله‌زدگان نیز اشاره دارد و می‌گوید: با دستور استاندار آذربایجان‌غربی توزیع پنج هزار بسته غذایی و بهداشتی بین زلزله‌زدگان قطور از روز گذشته، یکشنبه آغاز شد.

امیرعباس جعفری ارزش ریالی هر بسته اهدایی را سه میلیون ریال عنوان و بیان کرد: اقلام اهدایی شامل برنج، روغن، چای، شکر، قند، کنسرو و تن ماهی و همچنین لوازم بهداشتی شامل مایع دستشویی، صابون و مایع ظرفشویی است.

به گفته وی برای اعضای خانواده‌های آسیب‌دیده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و  بهزیستی هم کفش تعلق می‌گیرد.

هدفگذاری ۶ ماهه برای بازسازی خانه‌های تخریبی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به حضور مستمر ٣٠ اکیپ کارشناسی این نهاد در منطقه زلزله‌زده قطور برای بررسی وضعیت واحدهای مسکونی، گفت: صدور پروانه ساخت واحدهای تخریبی و بازسازی و تعمیر تمامی واحدها تا ۶ ماه آینده هدفگذاری شده است.

محمد بدلی اظهار داشت: ارزیابی مساکن روستایی این منطقه به اتمام رسیده‌ و کار لکه‌گیری نیز توسط نیروها در حال انجام است.

وی با تاکید بر پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده جهت مقاوم‌سازی، بیان کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی ۴۰۰ میلیون ریال است که با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود و مجموع این تسهیلات و خسارت بیمه، بخش اعظمی از محدودیت‌های مالی اهالی را برای بازسازی خانه‌هایشان رفع می‌کند.

بدلی اظهار داشت: بر اثر زمین‌لرزه‌های اخیر، ۶ هزار و ۱۳۷ واحد مسکونی تخریب یا دچار آسیب شد که‌ از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ واحد به بازسازی نیاز دارد و بیشتر آنها در مناطق روستایی واقع است.

وی تاکید کرد: همچنین حدود ۳۵۰ واحد در روستاهای شهرستان سلماس آسیب جزئی دیده که شامل ترک‌خوردگی منازل است.

 روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب هزاران واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد.

امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زلزله زدگان آواربرداری بسته غذایی قطور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامرضا صالحی در جلسه چهار ساعته شورای معاونین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حدود پنج درصد برنامه نهضت ملی روستایی کشور برای آذربایجان‌غربی برنامه ریزی شده است و با توجه به تعریف ۳۵۰ هزار واحدی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در برنامه نهضت ملی روستایی این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در این میان ۲۴۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است که این رقم در آذربایجان‌غربی ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد است.

صالحی با اشاره به تعداد قردادهای نهضت ملی روستایی گفت: از این تعداد نیز ۱۱۰ هزار واحد قراردادشان عقد شده که ۶ هزار و ۸۰ واحد آن مربوط به آذربایجان‌غربی است.

وی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی روستایی گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روستایی در کشور وجود دارد که بنیاد مسکن در قالب خدمات مختلف در تبیین اهداف خود برای ارتقا سطح کیفیت زندگی در این واحدهای روستایی است.

صالحی اضافه کرد: پنج درصد این تعداد واحد روستایی به تعداد ۲۵۸ هزار و ۴۵۵ واحد در روستاهای آذربایجان‌غربی قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌های استانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برخی موانع باعث عدم چابک سازی و تسریع در روند اجرایی امور می‌شود که امروز با تغییر روند اداری در استان‌ها توانسته‌ایم گام‌های بلندی در راستای خدمت به جامعه روستایی و شهری از سمت بنیاد مسکن برداریم.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، سیاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر کاربردی نمودن معیارها و برنامه‌های تعریفی است و از این رو خدمت به روستاها جزو اولویت‌های کاری این نهاد است.

صالحی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌غربی در طول تاریخ جزو اولین‌های اتفاقات فرهنگی و اجتماعی بوده است افزود: نباید امروز از امتیاز پایین آذربایجان‌غربی و عقب ماندگی آن در برخی شاخص‌های بنیاد مسکن را نادیده گرفت که البته امیدواریم با تغییر مدیریتی که در این استان صورت گرفت شاهد پیشرفت و توسعه همه شاخص‌های این استان در رده کشوری باشیم.

 

دیگر خبرها

  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته