Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@00:07:06 GMT

قفل کرونا بر مزارع پرورش ماهیان صومعه سرا

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۹۱۳۶

قفل کرونا بر مزارع پرورش ماهیان صومعه سرا

ولی منفرد  از پرورش دهندگان برتر ماهی کشور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: ویروس کرونا رنگی بر رخسار بازار ماهی و پرورش دهندگان نگذاشته است .

وی با اشاره به اینکه از سال ۶۳ با چند جفت ماهی قرمز شروع به تولید وتکثیر ماهیان قرمز در روستای چوبه شهرستان صومعه سرا نموده  اظهار داشت: تا چند سال پیش بازار ماهیان قرمز خوب بود و خرج دخل مان باهم می خواند اما در چند سال اخیر با هجمه های بی امان به ماهی قرمز و تولید و فروش آن در کشور مواجه شدیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منفرد اظهار داشت: برخی رسانه های مجازی رسم  ماهی قرمز را از سفر هفت سین گرفتند و بعد به آن برچسب نابود کننده سایر ماهیان زدند و اواخر هم آن را منتقل کننده بیماری عنوان کردند .

وی با اشاره به اینکه ما پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی در کنار دیگر ماهیان ماهی قرمز هم تولید می کنیم افزود: زمان فروش این ماهیان در بازه زمانی یک ماه اسفند  بود که متاسفانه با شیوع ویروس جهان‌گیر کرونا، نام این ماهی کوچک تزئینی نیز به عنوان یکی از اقلام غیرقابل توزیع، در عید امسال بر سر زبان ها افتاد بطوری که در چند روز اخیر بخاطر نبود مشتری بیش از ۳میلیون قطعه ماهی قرمز توسط من و چند تولید کننده دیگر روانه کارخانه پودر ماهی سازی شد .

منفرد در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات مالی زیادی برای پرورش دهندگان ایجاد شده است افزود: مقدار کمی از ماهیان را به فروش رساندیم که خرج کارگری و هزینه حمل ونقل آن هم در نیامد .

کرونا محاسبات پرورش دهندگان را به هم زد
 

رئیس هیئت مدیره تعاونی ماهیان سرد آبی شهرستان صومعه سرا به خبرنگار ایرنا می گوید: بیش از ۱۷ مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی (قزل آلا) در این شهرستان با ویروس کرونا دسته و پنجه نرم می کنند .

امیر باهوش با اشاره به اینکه امسال سال پرورش خوبی  را داشتیم اظهار داشت: گسترش ویروس کرونا متاسفانه تمام محاسبات پرورش دهندگان این نوع ماهی را برهم زده است بطوری که بسیاری از پرورش دهندگان ماهی برای عرضه این ماهی در ایام آخر سال و شب عید متمرکز شده بودند .
وی افزود: تامین مواد غذایی برای پرورش آبزیان نیازمند فروش این ماهیان است تا این چرخه در حرکت باشد .
باهوش با اشاره به اینکه بسیاری از پرورش دهندگان ماهی سرد آبی آماده فروش دسترنج خود هستند افزود: در این شرایط انتقال ماهی برای فروش در بازار مصرف میسر نیست و اگر فروشی هم باشد بدلیل ماندن مردم در خانه متاسفانه میزان مصرف غذایی ماهی بعنوان غذایی مفید با امگا ۳ بالا کاهش پیدا کرده است .
وی با ابراز امیدواری از این که با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری بتوانیم سایه این بختک شوم را از سر دور کنیم افزود: درحال حاضر باید ماهی ها در حوضچه‌های بتنی به مدت بیشتر بمانند که خود افزایش هزینه و مشکلات تامین خوراک ماهی را به دنبال خواهد داشت .
جمشید شناور پرورش دهنده ماهیان گرمابی در آببندان ۴هکتاری در روستای جیره سر نوده ضیابر که سالانه ۱۲تن انواع ماهیان پرورشی گرم آبی را تولید می کند به خبرنگار ما می گوید: کرونا از هرکجا آمد وچرا آمد رانمی دانم فقط می دانم علاوه بر درگیر کردن تمام جامعه نفس آرزوهای پرورش دهندگان را گرفته و ضربان قلب بازارهای ماهی گیلان در حال ایستادن است .
شناور افزود: بازار ماهی قفل شده نه راه پیش داریم نه راه پس بسیاری از کسانی که ماهیان رابرای فروش برده بودند یا به استخر برگردانده ویا دچار خسارت شده و آنها را روانه کارخانه پودر ماهی کرده اند .وی افزود: سال دیگر هم بخاطر خسارت های کرونا یی مشکلات زیادی در عرضه و تقاضا در پیش خواهیم داشت .

کپور دلم از غصه پر


کشاورز نظری یکی از فروشندگان ماهی است او هم در درد دل های خود را دارد و می گوید : مدتی است بخاطر کرونا کسب وکار و بازار حال خوش ندارد نه مسافری می آید و نه کسی برای خرید ماهی به بازار می آید .وی می گوید : باشد کرونا آمده اما چرا بادبانهای قهر کنند و ماهی را از سفره غذایی خود حذف کنند در صورتی که با رعایت نکات بهداشتی به راحتی می توان از ماهی استفاده کرد .
مغازه دار دیگری هم که برروی صندلی ماسک زده و دستکش بر دستان دارد سرتکان می دهد و سینی خالی و میز ماهی را نشان می دهد که چند ماهی کپور روی آن قراردارد و زیر لب زمزمه می کند : کپور آی ، کپور دلم از غصه کرونا پُر ....

مقام دوم آبزی پروری گیلان

رئیس اداره شیلات صومعه سرا ادامه می گوید: شهرستان صومعه سرا با بیش از ۸ هزار تن در مجموع آبزی پروری بعد از رشت مقام دوم را دارد .
رضا شاد در ادامه تصریح کرد : شهرستان صومعه سرا با تولید ۶ هزار و  ۳۹۲ تن تولید ماهیان گرم آبی و یک هزار و ۵۴۹ تن ماهی در منابع آب طبیعی و نیمه طبیعی چون سد و آب بندان مقام دوم را در استان گیلان دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد تولید ماهی شهرستان صومعه سرا از مزارع گرم آبی است افزود : در این شهرستان ۸۵۹ مزرعه پرورش ماهی در بخش های مختلف با مساحتی افزون بر ۲هزار هکتار قادر به تولید افزون بر ۸ هزار و ۲۶۰ تن ماهی هستند . 
وی افزود : بخش مرکزی با ۴۲۴ مزرعه ، بخش تولمات با ۳۴۰ مزرعه و ۹۵ مزرعه در بخش گوراب زرمیخ وجود دارد .
رئیس اداره شیلات صومعه سرا افزود:  اکنون پرورش ماهی در ۱۰۱ پهنه از آببندان ها با مساحت ۴۳۲ هکتار صورت می گیرد که در آن یک هزار و ۵۴۹ تن ماهی تولید می شود که در صورت رفع موانع اجتماعی و بازسازی و تامین آب و امکانات لازم با بهره برداری دو منظوره ۱۸۰ پهنه به مساحت یک هزار و ۹۴ هکتار به آببندان های موجود شهرستان افزوده می شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان صومعه سرا با ۱۹۳ تن مقام هفتم تولید ماهیان سرد آبی را دارد .
تولید افزون بر ۱۹۰ تن ماهی سرد آبی ( قزل آلا ) 

رئیس اداره شیلات صومعه سرا اظهار داشت : در بخش تولید ماهیان سرد آبی ۱۷ مزرعه فعال به مساحت ۴هزار و ۷۵۰ متر مربع و تولید افزون بر۱۹۰ تن ماهی در امسال رسیده است .
شاد با اشاره به اینکه در زمینه پرورش ماهی قرمز نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم خاطرنشان کرد: امسال افزون بر ۱میلیون و  ۸۲۵ هزار قطعه ماهی در  ۱۳مزرعه ماهی این شهرستان تولید شده است .
وی با اشاره به اینکه ۳۵۰هزار قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید می شود تصریح کرد : این مزرعه در تولمات ، ماهیان زینتی از گونه های زبرا ، کوی ، مولی ، سورم ، آنجل ، گورامی ، بلک ویدو ، وایت ویدو را تولید می کند .

وی در ادامه افزود:پرورش دهندگان ماهی قرمز بخاطر مشکلاتی که از لحاظ فرهنگی و زیست محیطی مطرح می کنند و بازار فروش در زمان عید به سمت پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی خوراکی رفته اند .
 ماهی قرمز نیز  از شایعات کرونا یی در امان نمانده است مثلا با اینکه بیش از ۳۰ سال از تکثیر و پرورش ماهی قرمز از خانواده کپور ماهیان در این شهرستان می گذرد در این روزها  می گویند این ماهی ها هنوز از چین وارد می شود و زخم بر تن رنجور پرورش دهندگان ماهی داخلی می زنند در حالی که خاستگاه اولیه این ماهی ها کشور چین بوده و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است .

شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است و از کانونهای مهم کشاورزی و آبزی پروری در استان و کشور می باشد. 

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا جهان خانواده شب عید ماسک مشکلات مالی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی شهرستان صومعه سرا پرورش دهندگان ماهی ماهیان سرد آبی پرورش ماهی ماهیان گرم تولید ماهی ماهی قرمز تن ماهی گرم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی در مازندران یک‌هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، قاسم کریم‌زاده، امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های شیلاتی این استان اظهار کرد: در این نمایشگاه پنج محور پتانسیل شیلاتی مازندران بررسی و در نمایشگاه عرضه شده است.

وی با بیان اینکه صادرات و توسعه بازار آبزیان از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه صادراتی است، افزود: شیلات مازندران دارای سه هزار و ۹۰۰ واحد آبزی‌پروری و ۱۱۴ تشکل صیادی است که سالانه ۱۳ هزار نفر در پروتئین جامعه تلاش می‌کنند.

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید این استان را در بخش شیلاتی سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن عنوان و مطرح کرد: از این میزان تولید سالانه شش تا ۱۲ تن محصول صادر می‌شود.

کریم‌زاده با اعلام اینکه سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات شیلاتی مازندران حاصل می‌شود که سال گذشته رقم صادرات این استان ۸۰۳ میلیون دلار بود، گفت: ماهیان خاویاری محصول اصلی و ارزآور حوزه شیلاتی کشور و این استان است که سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن ماهی خاویاری در مازندران تولید می‌شود؛ از این میزان با استحصال ۹۰۳ تن خاویار به ارزش اقتصادی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی میزان صادرات ماهیان خاویاری را با میزان تولیدات خاویار ۱۱۰ تن انواع گوشت خاویاری به کشورهای مختلف با ارزش اقتصادی آن ۷۳۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: مازندران ۵۲ درصد استحصال ماهیان خاویاری کل کشور و ۴۷ درصد استحصال خاویار را در اختیار دارد.

این مسئول با اشاره به توسعه زنجیره ارزش محصولات شیلاتی این استان یادآور شد: سه موضع توسعه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی با نگاه اقتصاد دریا محور با مشارکت مردم، توسعه پرورش ماهیان خاویاری با اراضی ساحلی و تولید ماهیان کیلکا با اقتصاد دریامحور در این اداره‌کل مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این اداره کل، ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: با به انجام رسیدن این فرصت‌ها، ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی استان افزایش پیدا می‌کند، همچنین یک‌هزار شغل جدید در این مسیر ایجاد می‌شود.

کد خبر 748902

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • قلم قرمز روی شاه ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری